"Разходите за отбрана, за тайните служби, за гражданска отбрана, за киберсигурност и за подкрепа на държави, нападнати от чужд агресор в нарушение на международното право, няма да подлежат на конституционните ограничения за поемане на държавен дълг.
Това е ясно послание към нашите партньори и приятели, но и към враговете на нашата свобода - Германия може да се отбранява, Германия е готова да защити свободата и мира в Европа. В Европа, в НАТО сме изправени пред тежки решения и за мен е важно да кажа: Германия се завърна на международната сцена."
Завръщането на Германия на международната политическа сцена минава през успешно съставяне на коалиционно правителство между консервативния блок ХДС/ХСС и социалдемократите. Преговорите започнаха в четвъртък при закрити врата с намерението новото правителство да встъпи в длъжност на 23 април. Но при този труден старт основателен е въпросът какво може да ги спъне? Според политолога от университета в Аахен проф. Емануел Рихтер, Германия просто няма друг избор, освен нова голяма коалиция.
"Две са големите теми - икономика и миграция. Очаквам трудни преговори около настояването на консерваторите за връщане на мигранти още от границата. Проблематично ще бъде изпълнението на обещанието за масово депортиране на мигранти без право на убежище в Германия. Социалдемократите не са съгласни и с двете точки, защото според тях това би било нарушение на правата на човека.
В икономическата политика също има различия около рецептата за излизане на Германия от рецесията. Социалдемократите не се отказват от искането за финансови инжекции за бизнеса, т.е. за субсидирани инвестиции. А консерваторите искат да постигнат целта през намаляване на данъците. Двата подхода взаимно се изключват и е трудно да се предвиди изходът от преговорите по тази тема.
Но първият препъникамък може да се окаже гигантският финансов пакет за увеличаване на разходите за отбрана и за инвестиции в инфраструктурата, който бъдещите коалиционни партньори изненадващо обявиха още преди да са се разбрали за правителство.
Ако обаче финансовият пакет все пак не мине през двете камари на парламента, ще имаме проблем. Защото предложенията за инвестиции както в Бундесвера, така и в инфраструктурата са стабилна основа за бъдеща управляваща коалиция и обслужват интересите и на двете партии и техните избиратели."
Финансовият пакет предвижда промяна на дълговата спирачка, която е записана в конституцията, а всяка конституционна промяна изисква две трети мнозинство в парламента. Така гласуването, което е насрочено за вторник, продължава до голяма степен зависи от депутатите на Зелените, които единствени в състава на действащия до края на месеца Бундестаг споделят идеите, довели до предложението за милиарди евро кредити. Защо обаче, проф. Рихтер, Зелените дълго време се дърпаха и заплашваха, че няма да подкрепят финансовия пакет на следващото правителство?
"Зелените се обидиха на бъдещите коалиционни партньори, защото не ги потърсиха предварително. Освен това се засегнаха, че консерваторите и социалдемократите са им откраднали теми от предизборната кампания и са ги вкарали като свои идеи в инвестиционните планове за отбрана и инфраструктура.
Разходите за отбрана не са проблем - там има разбирателство. Проблемът на Зелените е, че инфраструктурната инвестиционна програма не е разработена в детайли и всъщност човек трудно може да разбере за какво ще се харчат тези 500 милиарда евро. В малкото проекти, които бяха изброени, дори не се споменаваха мерки за опазване на климата, а това е основната тема на Зелените. Сега този проблем отпадна."
След като безпрецедентният финансов пакет за отбрана и инфраструктура е толкова важен за Германия, защо консерваторите и социалдемократите не си осигуриха предварително подкрепата на Зелените в Бундестага? Виждате ли грешка в поведението на бъдещите коалиционни партньори?
"О, да, и това е фатална стратегическа грешка на екипа на Фридрих Мерц, дори бих казал лично на бъдещия канцлер. За пореден път той не успя да предвиди реакциите на поведението му - на гръмките публични изявления. А това не приляга на никой сериозен политически лидер.
В екипа на Мерц - поне засега - не виждам да има дългосрочно стратегическо мислене. Представете си само, когато Мерц стане канцлер и продължи да се държи така надменно и необмислено на международната сцена, поемайки ангажименти, които не може да спази! Това буди тревога.
Никой политически лидер не може да си позволи да обяви толкова сериозна политическа промяна без предварително да е помислил как ще осигури нейната реализация. В конкретния случай с Мерц и инвестициите в отбрана и инфраструктура - да не си гарантира подкрепата при гласуването в Бундестага.
Затова смятам, че успехът на евентуалното правителство на Фридрих Мерц до голяма степен ще зависи от способността му да мисли стратегически няколко хода напред и да се въздържа от необмислени изказвания и постъпки."
Очаквате ли Зелените да спазят обещанието от вчера и да подкрепят в Бундестага амбициозните планове на ХДС/ХСС и социалдемократите?
"За извънбюджетните средства за отбрана има споразумение и то ще бъде гласувано. В много краен случай двата финансови пакета - за отбрана и за инфраструктура - може да се наложи да бъдат гласувани отделно, но това не би било проблем. Просто ще даде възможност партиите да изтълкуват тази стъпка в своя полза, без да се промени същността на гласуването."