Интервю на Силвия Великова с Иван Кънчев в предаването ''Преди всички''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Хазартът е част от ежедневието на почти всяко българско семейство. Той е феномен, за който все по-често ще се говори.
Това заяви пред БНР Иван Кънчев от Сдружение "Българска история". От сдружението подеха инициатива да им бъде предоставено рекламно място, което срещу заплащане те да ползват, за да бъде написано "Наехме този билборд, за да няма хазартна реклама на него поне за една седмица. Казваме "Не" на болестта, която трови обществото ни". От сдружението успяха да си издействат 2 такива билборда в София.
"Не искаме по никакъв начин тази инициатива да се асоциира само с нас. Това, което направихме през изминалата и настоящата седмица - нашите сили стигат до тук, говоря за финанси, които сме отделили за тази кампания. Но хората, ако искат тя да бъде продължена, ние сме насреща да им помогнем с визията, която имаме, с опита, който сме натрупали. На тази визия може да се сложи лого на тяхна организация, да се премахне нашето. Не искаме "Българска история" да се превръща в синоним на сдружението, което единствено и самостоятелно се бори с прекомерната хазартна реклама. Отправихме нашето послание и стана ясно, че много хора мислят по този начин. Всеки самостоятелно може да предприеме една подобна инициатива. Наивно би било да смятаме, че това коренно ще промени ситуацията - не е така. То показва какво мисли голяма част от обществото и малко или много се упражнява натиск дори само за това да се спазва законът. Не сме повдигнали дискусията дали трябва да се забранява хазартът или не", обясни Кънчев и бе категоричен, че не гонят никакви користни цели.
Преди седмица направихме първата публикация за желанието ни да поставим подобни билбордове, припомни той и подчерта, че това първоначално не се е приело много радушно от компаниите, които предоставят рекламни площи. Последва отказ от някои от най-големите такива компании. Затова и направихме публикация, продължи той.
"Не сме очаквали да предизвикаме такъв интерес и отзвук. Днес това е факт, благодарение на реакцията на обществото".
Рекламата на хазарт е забранена в телевизионен формат, напомни още Иван Кънчев в предаването "Преди всички". По думите му обаче футболните мачове са един от начините, по които се заобикаля. От няколко седмици се заобикаля и по други начини, в които цели предавания са кръстени с имената на оператори в телевизионен формат, добави той.
По отношение на външната реклама законът също е ясен и категоричен и той казва, чевсеки, който притежава рекламни площи, може да отдава до 5% от тях за реклама на хазарт, коментира Кънчев. Според него това вероятно е един от най-неспазваните аспекти от закона. И даде пример - има компании, които предлагат над 50% от своите площи на хазартни оператори.
Той посочи, че от Столична община са изразили готовност да се мисли за поставяне на подобна визуализация и на други места в София. Но ние вече бяхме задвижили процеса на поставяне на първите билборди в София, уточни Кънчев.
"Всичко останало беше интерес и протегната ръка от страна на обикновени хора, които имат даден частен обект, в който може да се изложи реклама, или по-малки агенции в провинцията. Извън София, ако тук ни се струва, че подобни билбордове са много и преобладават на цялостния градски пейзаж, то в много градове из страната положението е още по-драматично".
Кръстев коментира и случилото се със Спортния тотализатор, когато във втори тото шанс на тиража 5/35 изненадващо се падна 41. По думите му не става въпрос за злонамерено деяние, а за техническа грешка, за която трябва да се понесе отговорност.
Цялото интервю на Силвия Великова с Иван Кънчев в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл.