Подземен паркинг за 260 автомобила ще се строи под ул. Гурко в София, в отсечката от бул. Левски до бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", съобщи кметът на централния столичен район "Средец" – Трайчо Трайков, в интервю пред БНР.
"Започна идейно проектиране на подземен паркинг. Обявих го, защото е заложено в проекто бюджета на Столична община за 2025 г. Снощи мина общественото обсъждане и дефакто това ще е единственият нов обект в нашия район", обясни Трайков.
Трайков се надява, че до края на годината ще е готов идейният проект и тогава ще се решава дали да се финансира от Столична община, публично частно партньорство или държавна, или европейска програма.
За подлеза пред Спортната палата той коментира, че е грозен, постоянно се чупи и постоянно трябва да се правят ремонти.
""Средец" е района с най много подлези – 10 и сме възприели подход да ги ремонтираме по модела "евтино, здраво, красиво". Махаме чупещите се ламели от таваните, правим изолация, боя и лед ленти. Става интересно и красиво. По този модел сме направили подлезите на Орлов мост, на "Сан Стефано" и на "Загоре" и БТА. Струва по-евтино и си избиваме парите от икономии, ремонти и електричество", сподели намеренията си кметът на район "Средец", който втори мандат управлява централния софийски район.
За подлеза на ММС, за който повтори, че е грозен е се чупи постоянно, "едната ни идея е, колкото по-скоро ще се прави паркингът, да бъде ремонтиран по този модел "дуракоустойчив" подлеза, защото е лесен за поддръжка".
И добави продължението на визията си за зоната около Спортната палата:
"В дългосрочен план е по-добро решение, там да се пресича на ниво терен и да не завираме пешеходците под земята. И чакам проекта за подземен паркинг, за да решим това и всичко под улицата да стане за паркиране."
Трайков обяви, че първоначалните проучвания на инженерите показват, че няма основни пречки, каквито има в центъра за строителство, свързани с гъста подземна инфраструктура и археология:
"Под земята на по "Гурко" от "Левски" до "Братя Евлоги и Христо Георгиеви" няма археология и такава инфраструктура. подземният паркинг ще е и между двете тръби на двете метролинии. Това е идеалното място за подробно проучване. Очакваме приключване работата по идейния проект и да имаме хидрогеоложки проучвания и индикативен бюджет."
Според районният кмет на "Средец" и според международната практика може да стане бързо и даде за пример исторически градове в Европа.
Но смята, че за подземния паркинг в София ще отнеме повече време, защото обектът е голям.
От началото на строителството на този подземен паркинг зависи и въвеждането в София на червена зона за платено паркиране, както и жълта в крайните квартали.
Трайков каза, че има възможност и за друг подземен паркинг и това пак от ул. "Гурко" към Ректората на СУ, под бул. "Левски".
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.