Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Все по-свързаната (като транспорт, и не само) Европа събра европейски лидери в Талин

Конференцията Connecting Europe, която се провежда днес и утре в Талин, е организирана от Европейската комисия и Естонското председателство на Съвета на Европа (която след това ще поеме нашата страна). Основната цел на събитието е да се определят финансовите изисквания, приоритети и изобщо цялостната политика в транспортния сектор за следващия програмен период, който започва през 2021.

Талин е наистина подходящ за подобна среща на високо ниво в транспорта, тъй като това е единствената столица в Европа (и единственият град изобщо) с напълно безплатен транспорт за своите жители - хората тук имат специални карти, с които ползват всички форми на обществения транспорт (включително и железопътен, в широките рамки на града), само задължително трябва да отбелязват всяко свое пътуване (ако не "чекират" картата си, биват глобявани).

И в други отношения Естония е лидер - за това повече разказва Лили Големинова директно от Талин – може да чуете прикачения звуков файл.

И така, името на конференцията идва от CEF (Connecting Europe Facility) - една доста уникална комбинация от грантове и други финансови инструменти, благодарение на която за сегашния програмен период (2014 - 2020) в сектора се "вливат" 30 и половина милиарда евро. Бюджетът към този момент е усвоен в доста висока степен (почти 98 %), а на събитието бяха представени и резултатите към този момент. Трите сфери, които работи Connecting Europe са транспорт, енергетика и дигитални услуги. Средствата се разпределят между всички държави-членки според подадените проекти (чието число расте стремително от година на година) и тяхната свързаност с приоритетите, като България са "дошли" 476 милиона по трите направление ("отличници" по получени средства са Полша с почти 4.5 милиарда, Германия и Франция - всяка с малко над 2 милиарда, а над един милиард са още Италия, Чехия, Унгария и Румъния (тук следва да се позамислим). Девет са най-важните коридори в TEN-T (Трансевропейската транспортна мрежа) като България участва в два от тях (тук не е въпрос на проекти или желание, а на територия) - Orient - East Med, който започва Централна Европа (Бремен и Рощок) и преминава през Чехия, Словакия, Виена, Румъния и България (стига до Бургас), за да завърши в Кипър. Вторият коридор, който е важен за нас е Рейн-Дунав - главната връзка (Изток-Запад) между континентална Европа и всички държави по поречието на Майн и Дунав с Черно море, като тук най-много са проектите (иначе общо 563), свързани с подобряване на железопътния транспорт (и въвеждането на високоскоростни влакове) и водните връзки между участващите държави.

За добри примери тук са посочени Виена (и в двата коридора там ще бъде разпределителния "хъб") и Гюргево, което се трансформира с първото "зелено дунавско пристанище" ("зелено" в смисъл на интегрирана енергийна ефективност и съобразени с опазването на околната среда пътища за постигане на интермодалност.

Извън официалната програма на конференцията се състояха неформални срещи на министрите на енергетиката и на транспорта на страните-членки на ЕС. Стана ясно, че всеки е представил своите приоритетни проекти за следващия програмен период и сега идва времето, в което ще се обсъждат, договарят и доизясняват на всички нива до май догодина, когато Гюнтер Йотингер ще обяви новия европейски бюджет. Засега е ясно, че за довършване на всички вече стартирали проекта ще са необходими 500 милиона евро.

Еврокомисар Виолета Булц (която отговаря за транспорта) заяви, че е много доволна от CEF, от този модел на финансиране, при който важи принципа на "use it or loose it", тоест контролът е директен и стриктен и ако дадени средства не се усвояват, те се пренасочват; и от добавената стойност, която носят всички тези транспортни проекти (и като работни места, и като намаляване на вредните емисии). Тя говори и за това колко е важно Европа да е свързана (по всякакъв начин) и да можем да се придвижваме из нея (на даден етап с един-единствен електронен билет), сменяйки транспорт и преминавайки граници, без това да ни забавя ни най-малко.

Коментираше се стопанисването и поддържането на това, което е изградено (много актуален за нас проблем) и как то трябва да бъде взето предвид при съставянето на самия проект, но и за важността на тол-системите като източник на средства. Като пример за отдавна започнал, но незавършен и пълен с проблеми проект беше посочен този, предвиждащ високоскоростна влакова връзка между Брюксел, Страсбург и Люксембург; както и някои проблеми, свързани с регулацията и прилагането на стандартите в Orient - East Med в България и Румъния.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

СОС ще разгледа три доклада за оптимизиране на част от наземния градския транспорт

На предстоящото заседание на Столичния общински съвет утре, в дневния ред са включени три доклада с предложения за оптимизиране на част от наземния градския транспорт, подобряване на транспортното обслужване и разкриване на нова линия. Трите предложения идват от страната на зам.-кмета в направление "Транспорт и градска мобилност“ Илия Павлов и..

публикувано на 12.02.25 в 17:15

Предлагат изменение на Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти

Ще се промени ли качеството на храните у нас, след като правителството актуализира наредбите за тяхното производство? Поводът е становище на асоциация "Активни потребители“, изпратено до Министерството на земеделието и храните, във връзка с представения за публично обсъждане проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на Наредба за..

публикувано на 12.02.25 в 16:16

Филмът "Терапията" е психологическа драма-трилър за твореца, но и за човека

Пореден нов български филм, наречен "Терапията" , ще ни радва от големия екран. Неговата премиера се състоя преди дни, а повече в предаването "Добър вечер, София“ разказа актрисата Розалия Абгарян , която е част от екипа на филма. "Залата беше пълна. Филмът е различен, засяга важна тема и провокира важни въпроси", посочи тя.  В обществото..

публикувано на 12.02.25 в 15:40
Димитър Маринов - председател на Българския фармацевтичен съюз

Димитър Маринов: В половината областни градове в страната няма денонощна аптека

България е на четвърто място в Европа по брой аптеки на глава от населението. Единствено Испания, Гърция и Кипър имат повече аптеки, каза пред Радио София председателят на Българския фармацевтичен съюз Димитър Маринов. Разпределението им е концентрирано в големите градове, поради факта, че и населението живее основно там. "В Европа 58% от..

публикувано на 12.02.25 в 15:23
Жоро Пенчев от “Екипа на София”.

"Екипът на София" представи годишния си доклад за развитието на града през 2024 г.

"Екипът на София" представи своя годишен доклад за развитието на града през 2024 година. Докладът анализира и прави оценка на управлението на Столичната община за последната година. “Това, което ние се опитахме да направим с този доклад, е базирано на доста ясна методология. На максимално много данни и на публична информация за работата на общината”,..

публикувано на 12.02.25 в 14:51
Константин Кисимов беше сред най-големите на театралната ни сцена

Преди 80 г. Константин Кисимов спасил буквата "ь" (ер малък) от отпадане от азбуката ни

Точно преди 80 години е публикувана Наредба-закон за правописна реформа на българския език. Стремежите на някои кръгове у нас по онова време за промени в стария български правопис са отзвук от правописната реформа в Русия, проведена от болшевишкото правителство след Октомврийската революция през 1917 година. От левите кръгове (комунисти..

публикувано на 12.02.25 в 14:37

ВАС потвърди забраната за използване на твърди горива за битово отопление в София от 2029 г.

Върховният административен съд (ВАС) потвърди забраната за използване на твърди горива за битово отопление в София, която ще влезе в сила през 2029 година. Така съдът окончателно отхвърля жалбите срещу въвеждането на забрана на територията на столицата. Основен източник за наднорменото замърсяване на въздуха по отношение на фини прахови частици (ФГТЧ)..

публикувано на 12.02.25 в 14:35