Конференцията Connecting Europe, която се провежда днес и утре в Талин, е организирана от Европейската комисия и Естонското председателство на Съвета на Европа (която след това ще поеме нашата страна). Основната цел на събитието е да се определят финансовите изисквания, приоритети и изобщо цялостната политика в транспортния сектор за следващия програмен период, който започва през 2021.
Талин е наистина подходящ за подобна среща на високо ниво в транспорта, тъй като това е единствената столица в Европа (и единственият град изобщо) с напълно безплатен транспорт за своите жители - хората тук имат специални карти, с които ползват всички форми на обществения транспорт (включително и железопътен, в широките рамки на града), само задължително трябва да отбелязват всяко свое пътуване (ако не "чекират" картата си, биват глобявани).
И в други отношения Естония е лидер - за това повече разказва Лили Големинова директно от Талин – може да чуете прикачения звуков файл.
И така, името на конференцията идва от CEF (Connecting Europe Facility) - една доста уникална комбинация от грантове и други финансови инструменти, благодарение на която за сегашния програмен период (2014 - 2020) в сектора се "вливат" 30 и половина милиарда евро. Бюджетът към този момент е усвоен в доста висока степен (почти 98 %), а на събитието бяха представени и резултатите към този момент. Трите сфери, които работи Connecting Europe са транспорт, енергетика и дигитални услуги. Средствата се разпределят между всички държави-членки според подадените проекти (чието число расте стремително от година на година) и тяхната свързаност с приоритетите, като България са "дошли" 476 милиона по трите направление ("отличници" по получени средства са Полша с почти 4.5 милиарда, Германия и Франция - всяка с малко над 2 милиарда, а над един милиард са още Италия, Чехия, Унгария и Румъния (тук следва да се позамислим). Девет са най-важните коридори в TEN-T (Трансевропейската транспортна мрежа) като България участва в два от тях (тук не е въпрос на проекти или желание, а на територия) - Orient - East Med, който започва Централна Европа (Бремен и Рощок) и преминава през Чехия, Словакия, Виена, Румъния и България (стига до Бургас), за да завърши в Кипър. Вторият коридор, който е важен за нас е Рейн-Дунав - главната връзка (Изток-Запад) между континентална Европа и всички държави по поречието на Майн и Дунав с Черно море, като тук най-много са проектите (иначе общо 563), свързани с подобряване на железопътния транспорт (и въвеждането на високоскоростни влакове) и водните връзки между участващите държави.
За добри примери тук са посочени Виена (и в двата коридора там ще бъде разпределителния "хъб") и Гюргево, което се трансформира с първото "зелено дунавско пристанище" ("зелено" в смисъл на интегрирана енергийна ефективност и съобразени с опазването на околната среда пътища за постигане на интермодалност.
Извън официалната програма на конференцията се състояха неформални срещи на министрите на енергетиката и на транспорта на страните-членки на ЕС. Стана ясно, че всеки е представил своите приоритетни проекти за следващия програмен период и сега идва времето, в което ще се обсъждат, договарят и доизясняват на всички нива до май догодина, когато Гюнтер Йотингер ще обяви новия европейски бюджет. Засега е ясно, че за довършване на всички вече стартирали проекта ще са необходими 500 милиона евро.
Еврокомисар Виолета Булц (която отговаря за транспорта) заяви, че е много доволна от CEF, от този модел на финансиране, при който важи принципа на "use it or loose it", тоест контролът е директен и стриктен и ако дадени средства не се усвояват, те се пренасочват; и от добавената стойност, която носят всички тези транспортни проекти (и като работни места, и като намаляване на вредните емисии). Тя говори и за това колко е важно Европа да е свързана (по всякакъв начин) и да можем да се придвижваме из нея (на даден етап с един-единствен електронен билет), сменяйки транспорт и преминавайки граници, без това да ни забавя ни най-малко.
Коментираше се стопанисването и поддържането на това, което е изградено (много актуален за нас проблем) и как то трябва да бъде взето предвид при съставянето на самия проект, но и за важността на тол-системите като източник на средства. Като пример за отдавна започнал, но незавършен и пълен с проблеми проект беше посочен този, предвиждащ високоскоростна влакова връзка между Брюксел, Страсбург и Люксембург; както и някои проблеми, свързани с регулацията и прилагането на стандартите в Orient - East Med в България и Румъния.
Днес ще бъде предимно облачно и след обяд отново ще има валежи от сняг, по-значителни в планинските райони, Предбалкана и Лудогорието. Ще духа умерен до силен вятър от север-североизток и с него ще нахлува студен въздух. Максималните температури ще са между 0° и 5°, в София - около 2° . По Черноморието ще е облачно и ветровито. Ще духа..
Страната ни е на шесто място е света по прекарано време в Тик Ток. С какво тази сравнително млада социална мрежа ангажира толкова голяма част от време ни, как работи нейния алгоритъм, какъв отпечатък постига върху обществото ни и как ще изглеждат бъдещите социални мрежи разказва в “Ритъмът на столицата” Етиен Янев, експерт по дигитален маркетинг с над 12..
Инициатива „Граждански бюджет за ученици“ на фондация „Малките стъпки“ има за цел учениците да получат възможност да управляват бюджет, който да подкрепя техните идеи, като така се приобщават към демократичните процеси още от ранна възраст. Идеята идва през международна мрежа, която се ръководи от организацията People Power, която разработва тази..
Рекордно кратко и рекордно дълго заседание на Столичния общински съвет, блокиране на работата на общинските съветници, заради избирането на ръководство 3 месеца и почти непрестанни спорове - това съпътства работата на местния парламент през тази година. Настоящият мандат започна трудно, а сякаш не идеологическите възгледи, а личните неразбирателства..
Оценките на българите за изминалата година в личен план вече трайно и рязко се отличават от тези за ситуацията в страната и света. 22% от анкетираните заявяват, че годината е била по-добра за тях и семействата им, срещу 24% - по-лоша. Мнозинството, 54% не намират промяна с предишната. Въпреки всички превратности на изминалите 12 месеца тези оценки са с..
Контактният център на Столичната община за подаване на неспешни сигнали в градската среда на София, писма, предложения, запитвания, жалби и заявления за достъп до обществена информация и в празничните дни не спира да получава информация от граждани за забелязани нередности. Днешните сигнали са подадени от различни квартали на София и са..
Коледен концерт за децата, които се лекуват в ИСУЛ и медиците, които са на работа по време на празниците, подготвиха деца от училища в София и страната. Инициативата започва преди 4 години, от 4 б клас на Националното музикално училище "Любомир Пипков“, а тази година се включват цели 4 училища. Зорница Стойкова е майка на едно от децата от..