„В ислямското разбиране, във философията на исляма, храната и водата са част от богослужението на човека, тъй като човекът е създаден да служи на Всевишния. Не заради това, че Всевишния има нужда от неговото служене, а защото самият човек изпитва необходимост за това. Храната и водата са средства, които ще му дадат тази възможност - да служи пълноценно на своя създател“, разказа Ведат Ахмед.
Той посочи още, че в тази връзка е важно, когато човек се храни и се препитава с благата, дадени от Всевишния, да благодари на този, който ги дава, на дарителя на благата. Благодарността се изразява още в началото на храненето, както и когато се пие нещо.
Заедно с подхранване на тялото, човек трябва да подхрани и своята душа, защото човек освен физическа има и духовна същност.
Ако човек се храни само с гозби, без да вложи духовност, ще бъде силен и як, но главата няма да работи както трябва, сърцето му няма да чувства така, както е необходимо, затова е много важно човек да внимава какво и как яде.
Ведат Ахмед разказа, че при мюсюлманите съществената част на молитвата е в края на яденето, тогава се прави „молитва за софрата“ и се благодари на Всевишния и на тези, които са допринесли за организирането за тази софра, иска се прошка и се отправя молитва за извършване на праведни дела и добрини.
Той поясни, че душата е най-съществената част от човека, но без тялото духът не може да съществува на този свят, затова е необходимо и тялото да бъде обгрижвано.
Ведат Ахмед допълни, че ислямската религия следва един среден път в това отношение, без да игнорира духовната същност, но без да игнорира и физическото естество на човека.
„Много наши богослужения имат отношение и пряко към храненето. Някои богослужения са свързани с определени гощавки и храни“, каза Ведат Ахмед.
Знанието за значението на тези храни мюсюлманите черпят от Корана, но преди другите храни е а курбанът, най-големият мюсюлмански празник е всъщност е Курбан байрам.
Ведат Ахмед обясни,че тогава се колят определени животни, които са добре нахранени, не куцат и нямат здравословни проблеми. След като се заколят, се споделят с близки, приятели, съседи, мюсюлмани и немюсюлмани. Това се прави, за да се сближат индивидите в обществото и индивидите със създателя.
Ведат Ахмед разказа още, че понякога човек пропуска някои задължения, или има някои недостатъци, които могат да се компенсират с нахранване на бедните.
„Всеки човек има слабост към материалното, а тя е може да се премахне чрез даряване и помагане.
Така човек съчувства на хората около себе си и ще изгради у себе си добри морални качества“, посочи Ведат Ахмед.
Хранителните продукти, които са важни за мюсюлманите, са фурмите, маслините и смокините, които се споменават в Корана. Там се отбелязва и значението на пчелите и меда – за човешкия организъм и за неговата духовна чистота.
От значение е и халвата, която е символ на споделянето на мъките и радостите. Хлябът и солта са също на особена почит, затова и продължава традицията в четвъртък срещу петък, както и в неделя срещу понеделник, да се раздават мекици.
В деня преди байрама, когато се приема, че се опрощават греховете, се раздават питки, които символизират хляба. Шербетът пък, познато и като райско питие, също е на почит и символизира достойнство, уважение, а в някои дворци се е сервирал само на висшестоящите.
Защо определени храни са забранени, какви са другите ритуали, свързани с храна, трудно ли е да си мюсюлманин и да спазваш писаните правила – чуйте в звуковия файл.
Последвайте Радио София и в Instagram. Харесайте и страницата ни във Facebook.Цвятко Кадийски за представянето на книгата за първия български ротарианец Събо Николов: "В САЩ, само 10 години след основаването на Ротари клуб, той става член на клуба доста преди появата на клуба през 30-те в България. Майка му е сред основателките на Евангелистката църква в Панагюрище. Събо се бори сам в живота, отива в Пловдив, после в..
Актрисата Каталин Старейшинска за пиесата "Малки красиви неща" в Театро: "Пиесата е съставена от документални истории от една анонимна рубрика, поета в 2010 от нов човек под името "Шугар". Отговорите са доста откровени, свързани са с лични истории и това прави пиесата доста достъпна, всеки би се припознал с нещо в нея. Историите текат на принципа..
Стефан Драгостинов за предстоящия спектакъл по случай годишнината на Драгостин фолк национал: "Създали сме 11 диска с фолклорни песни и инструментална музика с безброй турнета по цял свят. Песните са свързани с фолклорните традиции на много региони освен шопския, една от тях е родопската Рофинка. Марияна Павлова, най-ниският глас в света си дойде от..
Кауза за бебе със злокачествено заболяване събира на благотворителен фестивал , представен ни от Мая Цанева от "Безопасни детски площадки": "Ще бъдем в отоплената тента пред стадион "Академик" и ще съберем лепта от хората, за да може бебето да порасне. Там ще има и детска площадка на закрито. Много красиви и вкусни неща, изработени от доброволци...
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..