Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Няколко съвета срещу болки в гърба

Снимка: stavite.com

Милиони хора по света сега са по-малко физически активни, отколкото преди пандемията. Работата от вкъщи ни направи ненужна сутрешната разходка до спирката на автобуса или метрото. Можете да седите на лаптопа си цял ден, без да напускате дома си. За някои подобно забавление се превръща в здравословни проблеми, предупреждава Би Би Си.

Според една анкета 81% от анкетираните, които работят от вкъщи, страдат от болки в гърба, врата или раменния пояс. Лекарите и физиотерапевтите казват, че хората със силни или постоянни болки в гърба трябва да потърсят професионална помощ. Но има методи, благодарение на които можем да си помогнем още сега, без да прибягваме до помощта на лекарите.

Почти всички експерти са съгласни, че най-доброто нещо, което можете да направите за здравето на гърба си, е да се движите. Опитайте се да не прекарвате твърде много време в една позиция.

„Използвайте всяка възможност да се движите, казва Ашли Джеймс, специалист от Британското общество на физиотерапевтите (CSP). Тук не става въпрос за някакво конкретно упражнение, денят ви трябва да бъде просто изпълнен с движение.“

Направете си навик да правите много „моторни почивки“ през целия ден, казва Ашли Джеймс, подобно на закуските между храненията.

Отговаряйте на обажданията или участвайте в онлайн срещи, без да седите, а да стоите, да се разтягате или просто да се разхождате нагоре и надолу по стълбите, дори когато това не е необходимо, препоръчва експертът.

Когато се движим, различни мускулни групи работят, за да поддържат главата, шията, гърба и цялото тяло, като по този начин намаляват стреса върху други мускули.

Ако поради ограничения спортът на открито може да се практикува само веднъж на ден, Ашли Джеймс съветва да не пропускате тази възможност и да се разхождате във всеки удобен момент.

Движението подпомага дишането чрез отваряне на гърдите и предотвратяване на загуба на мускулна маса, подобрява циркулацията и смазва синовиалните стави, отговорни за свободното движение, като раменете и ханша.

Задайте аларма

Придържането към ежедневието, което ви помага да се движите повече, може да бъде сложно, поради което експертите съветват да настроите телефона или компютъра си така, че да ви напомнят за почивка.

"Жаждата за движение е генетично присъща за нас. На всеки 20-30 минути искаме да се движим: тогава трябва да станем и да се раздвижим", казва специалистът по болка в шийната област Крис Уорфолд.

Ако напомнянето дойде, докато сте седнали, изправете се. Ако вече стоите, разтегнете се или се разходете нагоре и надолу по стълбите.

Погрижете се за работното си място

„Не е нужно да купувате стол от 1000 килограма, но не бива да седите прегърбени и на дивана“, казва Крис Марти.

Понякога е достатъчно да вземете възглавница, за да се издигнете на стол или да поддържате долната част на гърба. Монтажът за лаптоп повдига екрана до нивото на очите, така че не е нужно да накланяте глава и да гледате надолу през цялото време, особено по време на дълги видео разговори.
Допълнителна клавиатура също е полезна.

Трябва да редувате стоенето и седенето, като редовно вдигате очи от монитора на компютъра си.

Невъзможно е да се даде точна цифра, но много проблеми с гърба са причинени от нервно напрежение и безпокойство, обяснява проф. Ашли Джеймс. В медицинско отношение проблемите с гърба са биопсихосоциални. Ситуацията се влошава от зимния период, когато много хора имат влошено настроение и самочувствие.

Хората се опитват да се отпуснат по различни начини. На някои им помага пилатес и йога. Но един от най-ефективните начини за справяне със стреса е сънят. Хигиената на съня ще помогне за подобряване на качеството му.

Трябва да намалите консумацията на кафе следобед и вечер, да си лягате и да се събуждате по едно и също време. Британската здравна система съветва да се избягват електронни устройства около час преди лягане, за да не се усложнява процесът на заспиване. Изкуствената светлина пречи на производството на мелатонин, хормон, който причинява сънливост.

Според много изследвания синята светлина от екрана е най-опасна за съня ви, въпреки че по-топлите цветове, например когато активирате "нощен режим" на телефона си, могат да бъдат също толкова вредни.

Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Настъпи астрономическото лято, очаква ни седмица с много слънце

Днес преди обяд ще бъде предимно слънчево. В следобедните часове ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност, съобщават от Националния институт по метеорология и хидрология. В Източна България и планинските райони ще превали краткотраен дъжд, на места придружен от гръмотевици. Възможни са и градушки. Максималните температури ще се повишат..

публикувано на 21.06.21 в 07:35
Цветя и рози в ефира на Радио София

Казанлък отвъд розите и тракийските гробници

Навръх Петдесетница и Св. Наум, Радио София и Радио Стара Загора в съвместна продукция ни пренасят в Казанлък. Царица ли е още розата в Казанлък, мястото с гробниците на тракийските царе? Изнесеното студио на Радио София в един от любимите подбалкански градове дава отговор не само на този изначален въпрос, изникващ в съзнанието на всеки. Началото е с..

публикувано на 20.06.21 в 12:10
Кулата на Копитото, откъдето се излъчва и Радио София

Излъчвателят над София

Фийчърът на Божидар Янев за кулата на Копитото бе създаден от него като участник в БНР Академия.  Започнала от спомените му от разказите на неговия дядо, историята споделя настроенията на мястото и документирани спомени на работещи там, проблемите при строителството, умората и заболяванията при работещите. Но също и куриози около липсата на покритие. От..

публикувано на 19.06.21 в 16:00

Огнен танц, театър, цирк

"Има идеи, които само ти казват как да ги случиш. За мен личният танц с огъня започна преди 20 години. Огнените инструменти ти дават симбиоза между тяло и обект. Работих с първата професионална група в България за танц с огън - периодът бе много вълнуващ." - разказва Саша Хаджиева - артист, сценарист на документалния филм „Родени от огъня“, филм за..

публикувано на 19.06.21 в 15:05
Виола Каравелова

Тъгата събира

Любовната им история е с тъжен край - Виола Каравелова и Йосиф Хербст. Девет години Виола няма никаква вест от съпруга си и не може да повярва, че е изчезнал. Виола вегетира до края на дните си в апартамента на майка си на ул. Шести септември. Тя е по-красива и изящна от сестра си Лора - и двете са дъщери на Екатерина и Петко Каравелови. Виола е сама..

публикувано на 19.06.21 в 14:05

На път из България от Ларгото

"Цветно музикално пътешествие през седем фолклорни области на България" - така представя проекта си "Пътуване из България"    Милена Великова, председател на Сдружение "Алтернативен свят Оренда". Датата е 26.06.2021 г. (събота), мястото -  Античен културно-комуникационен комплекс „Сердика“ на Ларгото. За децата ще има и творческо ателие с..

публикувано на 19.06.21 в 11:30
Национален тенис център

Безплатен тенис за деца

Какво обичат децата в тениса - техните отговори и допълненията от треньора им Владислав:"Далеч от виртуалните пространства, нови запознанства, приятелства, емоции, здравето няма какво да го коментираме. За съжаление днес тенисът е спорт за привилегировани": За да отвори вратите към красивия спорт към всички желаещи деца е инициативата за безплатен..

публикувано на 19.06.21 в 11:29