Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разкажи се - Давид Хелбок

Давид Хелбок специално за радио София
Снимка: ACT Music

В петък, 23 април от 11 вечерта, "Слънчев джаз+" представя премиерно новия проект на австрийския пианист Давид Хелбок "The New Cool". По този повод той даде телефонно интервю и след като поздрави слушателите ни, изброи петте композиции, които го определят като музикант:



Здравей, Давид. Cool ли са нещата при теб?

(смях) – Cool, разбира се.

- Първият ти музикален спомен?

- Имам много емоционална връзка с албума на Кийт Джарет с Ян Гарбарек “My song”, впоследствие разбрах, че съм го слушал още с майка ми, докато е била бременна с мен и му е била голям фен. Родителите ми много слушаха джаз. Иначе първия ми спомен бе соло концерт на Мишел Петручани, където ме заведе татко. Бил съм на 8 години.

- Имаш ли си любимо негово парче?

- О, той свиреше всички стандарти толкова различно и хубаво. Помня лявата му ръка… Петручани бе направил страхотни аранжименти на „Тake the А train“ на Дюк Елингтън 

- Ти се определяш като „Монкохолик“, подобно ли ти е отношението и към Петручани?

- Първо бе Петручани, после открих Монк.. Иначе първото парче, което се научих да свиря на пиано, бе „Blue Monk” на Tелониъс Монк.

- Само джазмени ли са ти влияли?

- Не, в Консерваторията имах преподавател от Унгария и слушах много Бела Барток, слушах разбира се и Моцарт, и Бетовен, но от класическите композитори мога да кажа, че съм повлиян и от Равел, и от Шопен.

- Досега не съм те чул да интерпретираш Равел, но за сметка на това с Камий Берто правите нещо много интересно около Голдберг вариациите на Бах

- Да, Камий Берто и Медерик Колиньон наистина правят много забавна и много бърза версия на Бах, бароковата музика е много близо до джаза.

- А дали има разлика в усещанията ти, когато интерпретираш Бетовен и когато интерпретираш Чик Кърия?

- Не, аз обичам хубавата музика, бразилската музика на Ермето Паскуал, африканската музика също. За мен няма разлика, дали свиря Принс, или Шопен, или собствената си музика. Аранжиментите, които правя на музиката на другите, са все едно композирам своята собствена музика. От четирите версии на „Diamonds and Pearls“ на Принс остава само мелодията, всичко останало е обрано. 

– Съгласен ли си, че има двама Давид Хелбок - един от началото и един сега?

- В началото аз бях много по-разгорещен. Сега нещата са много по спокойни. Старая се всеки следващ албум да е различен, да показва различна страна от мен самия. Едно е, когато свиря с Камий, друго е с групата си “Random Control”, където има страшно много инструменти, а трето е и е съвсем спокойно, когато съм соло. Всеки ден е различен. Така искам и всеки албум да бъде различен. Музиката на Монк ме научи на едни неща, но после, когато открих Йосбьорн Свенсон, от него научих други. Всичките колаборации с музикантите на АСТ са страхотни, както и Зиги Лох е много добър продуцент.

- За албума му “Blue in Green” е избрана двуминутнатa ти версия на Седмата симфония на Бетовен.

- Да, когато съм с триото си, мога да я свиря и 10 минути, но когато съм соло, предпочитам да я направя на две минути. Когато съм с триото си с бас и ударни, понякога започваме концертите с нея. Нямаме и сетлист…

- Наистина ли?

- Да, започваме да свирим и решаваме какво да продължим, в зависимост от реакцията на публиката. Знаем много добре доста парчета и решаваме на място какво да импровизираме.

- Чувстваш ли се част от едно ново течение, условно наречено „корона музика“?

- Всички музиканти работим от дома си, имаме повече свободно време. Аз просто продължавам да правя своята музика. Гледам тя да носи спокойствие сред цялата заобикаляща ни лудост. И аз, и Себастиан Студнитски (тромпетистът в триото му, б.авт.) написахме много нова музика, импровизирахме много, но не мога да кажа че това е нов стил.

- Фрустрира ли те липсата на концерти?

- Да,мисля че съм фрустриран да свиря само livestream, а не пред публика. Просто публиката много ми липсва. Нищо, че в клуба имам тонрежисьор и един-двама оператори и знам, че хората ме гледат по интернет някъде там далече. Липсват ми да ги виждам пред себе си. Разбира се, всеки може да стриймва концертите от дома си. 

– Приблизително така е било и преди 90 години, когато по радиото са се предавали концерти от радио студиата…

- Да, но съвсем друго е да гледаш хората за които свириш.

- Съгласен ли си с общоприетото схващане, че музиката е универсален език?

- По-скоро, да - музиката на Ермето Паскуал също го доказва. А и начинът, по който примерно могат да ме слушат на фестивал в Южна Африка, да свиря в японски джаз-клуб или някъде в Латинска Америка доказва, че наистина музиката може да бъде универсална.

Ето и краткият плейлист с любими композиции на Давид Хелбок:

MySong - Keith Jarrett

Jeux d´eau - Maurice Ravel

Musica das Nuvens edo chao - Hermeto Pascoal Group

Pannonica -Thelonious Monk Solo

Don’t mind if I do -Mario Pavone Nu Trio (with Peter Madsen, my teacher, on Piano)


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Род Стюарт с концерт в София през декември

Сър Род Стюарт, легендарният двукратно вписан в Залата на славата на рокендрола певец и композитор, ще изнесе специален концерт в България като част от европейското си турне през 2025 година.  Новината съобщи днес промоутърът на певеца.  Концертът на Род Стюарт ще е на 11 декември 2025 г. в Зала Арена 8888 София, където световната звезда ще..

публикувано на 21.01.25 в 10:46

"Happy Birthday, Mozart" в зала "България" на 27 януари

В красива и нетипична концертна програма ще ни потопи съставът на Софийската филхармония "Кварто квартет" с необятната музика на Моцарт. Това ще се случи в световния ден на композитора – 27 януари от 19.00 часа. Концертът ще започне с увертюра от "Вълшебната флейта" с вече популярната по света преработка на Кристиян Байер за струнни инструменти. Това..

публикувано на 17.01.25 в 09:58

Симфоничният оркестър на БНР отбелязва годишнината на Албена Врачанска

Вторият концерт с български творби на Симфоничния оркестър на БНР ще отбележи 60-годишнината на композиторката Албена Врачанска.  Премиерното изпълнение на Концерта за пиано и оркестър, автор на който е самата Врачанска, ще бъде на 15 януари от 19.30 часа в Първо студио на радиото.  Гост-диригент е Константин Добройков, а програмата ще започне с..

публикувано на 14.01.25 в 09:55

Вторият концерт на Симфоничния оркестър на БНР отбелязва годишнината на Албена Врачанска

Вторият концерт с български творби на Симфоничния оркестър на БНР ще отбележи 60-годишнината на композиторката Албена Врачанска . Премиерното изпълнение на Концерта за пиано и оркестър, автор на който е самата Врачанска, ще бъде  на 15 януари от 19.30 часа в Първо студио на радиото . Гост-диригент е Константин Добройков , а програмата ще започне с..

публикувано на 13.01.25 в 15:42

Naomi Sharon представя музиката си на фестивала "Евросоник"

Нидерландската певица Naomi Sharon представя музиката си на фестивала "Евросоник". 29- годишната изпълнителка е сред 15-те номинирани артисти на наградите MMEA. Наоми е родена в Ротердам - градът, който формира нейния музикален вкус и оказва влияние върху творчеството й, в което откриваме елементи и от карибските й корени. Именно..

публикувано на 10.01.25 в 08:38

Софийска опера и балет започва 2025 г. с операта "Турандот"

Софийската опера и балет започва 2025 годна с операта на Джакомо Пучини “Турандот”, с дебют на Александрина Пендачанска в ролята на мистичната китайска принцеса Турандот на 10 януари, а на 11 януари в същата роля, ще чуем Габриела Георгиева. Постановката на акад. Пламен Карталов заслужено се радва на най-високи оценки и нестихващи аплодисменти..

публикувано на 09.01.25 в 14:04

Стартира националната анкета "Музикант на годината 2024"

Стартира националната анкета "Музикант на годината 2024" на предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт" на БНР. 34-тото  издание на допитването ще се проведе по новия регламент в три етапа: До 28 януари всеки може да направи по едно предложение във всяка от петте категории: Музикант на годината Млад музикант на годината..

публикувано на 08.01.25 в 14:49