Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Рио Трио от... Тексас

Сара Джейн Херджис от Rio Trio
Снимка: архив Сара Джейн Херджис

Както вече стана дума в предния текст за босата в Близкия Изток, към темата за влиянието на бразилската музика от средата на миналия век върху музиката от 20-и и 21-и век, винаги може да се добави нещо ново. В случая става дума за едно трио от Тексас, чието име не е само за благозвучие кратко и внушаващо: „Рио трио“ (да не се бъркат с "Трио Рио" или с "Ел Рио трио"). Отпечатъкът, който оставят върху класики на Жобим няма нищо общо с карикатурната каубойска представа за Тексас. Още с началната „Footprints“ на Уейн Шортър, ни е подсказано какво да очакваме в дуетите флейта-бонгоси плюс ритъмът на китарата и хармониите със саксофона. Но не очаквайте и  някакъв далечен отглас на босите, изсвирени от флейтата на Хърби Мен в зората на новата вълна. Не е нито смуути джаз, нито крайбрежен ембиънт.

Лекотата на фразирането на флейтистката Сара Джейн Херджис може да достига до неподозирани дълбини (финалът на „Black Orpheus“). Китарата на Стив Хескин – автор на единствената непозната пиеса в албума, „Lucky Southern“ е в повечето случаи акомпаниращ инструмент на неомръзващата флейта, но също има своите, макар и по-редки, моменти на слава (интрото на „Black Orpheus“). За перкусиите и бонгосите на Ей Джи Монтроуз, може смело да дадем сходна оценка, като за флейтата – интимни и споделящи, нюансирани и динамични. Подборката на репертоара включва и други джаз- и боса-стандарти, разхвърляни уж небрежно, но с умението и щедростта на майстор на паея, който знае колко трябва да е шафрана.

Удоволствието идва именно от съчетанието на разточителното „My Favorite Things“ с предходното, почти фругално „Nature Boy“. Жаждата ни за още, и не само от същото, ни води до второто „Agua De Beber“ (програмирано в предаването ни) и заключителното „Wave“, гаранция за безметежност поне в следващите няколко часа. Винаги е приятно да те изненада нещо непознато, което да представи неповторимо нещо познато. Мисля, че „Рио трио“ развиват това умение - не само концептуално и технически, но и „тялом и духом“, стандарт, който може би ще открием в някой от следващите им албуми – дано да има такива. Нищо, че заглавие като „Straight to the Top“ не дава кой знае какви индикации за подобни намерения, но ще се радвам да греша.

Премиерата на албума, разбира се е в следващия "Слънчев джаз+" само тук, по Радио София на 14 май - петък от 23 ч. с повторение на 15 май, събота от 6 сутринта.
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ако Чарли Паркър е свирил боса-нова

Признавам си – като любител и на боса-нова, и на Чарли Паркър, и на Харуки Мураками, бях привлечен от заглавието “ Charlie Parker Plays Bossa Nova (what if) ”. Естествено, терминът „боса-нова“ се появява няколко години след смъртта на Бърд. Влюбеният в джаза Мураками пише разказ, в който си представя, какво би станало, ако Паркър би бил..

публикувано на 13.06.21 в 16:30

Джуру в джаза

„ Джуру “ е новата творба на малийския майстор на кората Балаке Сисоко, известен ни от различните си музикални авантюри, най-вече с челиста Венсан Сегал („Бумчело“). Сега той е само един от гостите на Балаке, които идват от най-различни хоризонти. Африканските музиканти са добре познати и на европейците – от Салиф Кейта до една от малкото..

публикувано на 06.06.21 в 16:00

Мирослава Кацарова с предстоящ нов албум

„Теменужена“ е заглавието на новият албум на Мирослава Кацарова, който съвсем скоро предстои да излезе. Той е четвърти поред в кариерата на певицата. „Албумът е в период на завършване. Песента „Уча се да бъда с теб“, която е проект на Mr. Moon е предвестник на този нов албум. Това е много витална песен, с много приятен бийт“, каза в ефира..

публикувано на 03.06.21 в 15:33

Марио Хосен: Времето на пълния локдаун беше време за себе си

За първи път в България цигуларят Марио Хосен и симфоничният оркестър на БНР, под палката на маестро Найден Тодоров, ще изпълнят оригиналната версия на Първия цигулков концерт на Паганини. Концертът е на 04 юни, от 19.00 часа, в зала България. Цигуларят Марио Хосен е носител на много престижни международни награди. Той е изследовател на..

публикувано на 03.06.21 в 11:33
Рао Киао свири за Ганди

Импровизациите – пресечната точка между Леонардо и Ганди

В началото на юни 2021, когато всички погледи се обръщат към т.н. „нова нормалност“, музиканти с вкус към импровизациите на границата на джаза, се обръщат към два гиганта, твърде отдалечени както помежду си, така и от джаза. Единият е Махатма Ганди, другият – Леонардо да Винчи. И в двата случая артистите не са непознати на нашите слушатели...

публикувано на 30.05.21 в 17:25
Джейсън Вио свири Пат Матини

"Afterallogy" и други музикални реакции на пандемията

В неделя ви представихме  Д жейсън Вио и Джон Пицарели с музика на Пат, от преди 15 години до сега, насред пандемията.  В началото на последния „Слънчев джаз +“ за месеца - 28 май след новините в 23 по Радио София - откъс от  последния албум на Ноа, "Afterallogy": тематичното "This Masquerade". Връзката му с изолацията е повече от очевидна...

публикувано на 28.05.21 в 09:30

България се класира за финала на "Евровизия 2021"

Виктория Георгиева изпълни чудесно песента си „Growing Up is Getting Old” в зала Rotterdam Ahoy и успя да донесе петото класира на България във финала на „Евровизия“. Това ѝ дават право да се бори за голямата победа на 22-ри май, събота. “Направихме го заедно! България е на финал на „Евровизия 2021“! Емоцията на сцената беше неописуема..

обновено на 21.05.21 в 16:54