Увеличеният автомобилен трафик, задръстванията и лошата инфраструктура водят до увеличени емисии, замърсяване на въздуха, градски топлинен остров, влошаване на човешкото здраве и цялостен дискомфорт на жителите.
Прилагането на технологични решения и стратегии мога не само да отстранят проблеми, но и да допринесат за свързаност, характерна за един съвременен умен град.
Това смята и излага в своя разработка Лидия Витанова, което е доктор по климатология и инженер-еколог, част от авторския екип на „Климатека“. Защитила е докторантура в Япония, била е лектор в различни конференции в Европа, Азия и Америка.
„Пример за умен транспорт могат да бъдат облачни изчисления и безжична комуникация, базирани на услуги свързани с местоположение и други инструменти за подобряване на мобилността. Зад умните транспортни системи всъщност стои мрежа, която свързва превозни средства, хора и градска инфраструктура“, обясни тя пред БНР-Радио София в телефонно включване от Япония.
По думите на специалиста, умният транспорт допринася за безопасността на жителите (доказано стават по-малко пътни произшествия).
„Когато има безопасност, има ефективност и сигурност. Стига се до отговорно публично управление на инфраструктурата, до борба с изменението на климата“, подчерта Витанова.
Тя даде примери от умното управление в японските градове, включително и за бързото, успешно паркиране. Екологът отчете, че и в България вече навлизат елементи от умния транспорт – например електронните билети, използването на приложения при транспорт до поискване, дори по-широкото използване на електрически превозни средства.
Според проучване през 2022 г. за изминаването на 10 км в София са били необходими 20 минути и 20 секунди - с 10 секунди повече спрямо предходната година.
Друга класация нарежда София на 119-о от общо 183 места, показвайки нисък показател по отношение на устойчивостта и качеството на живот.
По темата чуйте повече в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..