Миналата седмица в Народното събрание беше приет на първо четене Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права, внесен от Министерски съвет на 13 април. По-късно имаше изслушване в Комисията по култура и медии на заинтересуваните организации. От страна на ЕС има задвижена процедура с оглед забавата на страната ни да транспонира двете директиви в областта на авторското право от 2019 г.
А преди две седмици три големи международни организации за колективно управление на авторски права изпратиха спешен призив до вицеприемиера Мария Габриел за качествено въвеждане в законодателството за авторските права в България в съответствие с нормите на ЕС и най-добрите международни практики.
В писмото се посочва, че настоящите законодателни предложения, изготвени от Министерството на културата и вече внесени в Народното събрание, не решават по подходящ начин ключови въпроси, въпреки многократни предложения за подобрения на международните организации и на българските им партньори.
"Питаме защо не се отстраняват натрупани с години дефицити в действащата правна уредба, при все че попадат в полето на въвежданите директиви и при условие, че вносителите на законопроекта са добре запознати с текущите проблеми и с възможните решения. Нежеланието пречките да бъдат преодолени навежда на идеята за преследван резултат", посочват от организациите.
Международните организации, представляващи автори на аудиовизията и композитори, призовават за реакция и подкрепа във връзка с транспонирането на европейските директиви 2019/789 и 2019/790.
По темата за правната сигурност на творците, техните авторски права и промените в закона, и ще ни глоби ли Европа за забавения Закон за авторското право и сродните му права,. събеседник в предаването „Ритъмът на столицата“ бе Мария Палаурова, адвокат и изп. директор на "Филмаутор".
Пред БНР-Радио София тя сподели, какво притеснява творците, с какво не са съгласни и какво трябва да се промени.
„Творците и ние, техните представители, сме в темата за възприемането на двете директиви вече почти 3 години. Те бяха приети през 2019 година на ниво Европейски съюз и представляват част от една модерна правна рамка на съюза, която има за цел да укрепи позицията на творците и да регламентира по-справедливо и по-лесно използване на техните творчески продукти. За съжаление, голяма част от възможностите, които директивите дават в нашия закон не се възприемат“, посочи Палаурова.
Директивите са като пътна карта, пътна мрежа по която се движим, в някои участъци караме само направо, няма възможност да се отклоним, т.е. има задължителни правила, но има и тук-там по някой кръстопът и можем да завием наляво или надясно, илюстрира тя.
„Всъщност, решението се взима от самата държава-членка, но „завоите“ в нашия законопроект не ни отвеждат до място по-балансирано, по-справедливо за творците и искам метафорично да кажа, че може да се направи повече“, категорична е Палаурова. - Всички сме запознати със състоянието на спазването на правата у нас, говоря за авторите на филми и сериали. Има редица сфери, в които правата се ползват легално, но всъщност творците не получават никакво възнаграждение и това е поради правната рамка в която се намираме“, посочи тя.
По думите ѝ, особености в регламента възпрепятстват събирането на възнаграждения вече 10 години, една такава област е препредаването – тоест, ползването на филми в програмите на кабелни и сателитни мрежи.
Палаурова се позова на европейско правило от 1993 г., което новите директиви потвърждават - уреждането на авторските права трябва да става чрез организация за колективно управление, но за съжаление у нас това не може да заработи именно заради начина, по който е записан текста в Закона. Една от целите, които си поставят дружествата във връзка с директивите, е да се подобри той и да стане в пълно съответствие с практиките и правилата.
“Имахме възможност в продължение на 3 години да изследваме това, което другите държави правят, за да възприемат директивите. И сега, когато сме на финала, защото България и още една държава предстои да ги възприемат, се оказва, че в мнозинството от държавите това, което се предвижда, е различно от това, което е записано в нашия законопроект, касае се за правила, които стабилизират авторите“, изтъкна Мария Палаурова.
Навсякъде в Европа тези правила се отнасят към операторите, които трябва да се договорят през дружества, а не със самите автори или с телевизиите, каза още тя и допълни, че у нас текстът е леко противоречив и може да бъде тълкуван…
„Нещо, което искаме да бъде изчистено, за да може да се прилага ясно“, подчертават от дружеството.
Защо у нас се прилагат различни правила, в чия полза работят те, какви са очакванията и какво ще се промени в полза на творците - чуйте още интересни детайли в разговора на Катя Василева с Мария Палаурова.
Новата седмица ще протече с нови събеседници коментатори. До 21 февруари горещи новини и теми ще коментират социологът Елена Дариева и историкът Светослав Живков. Днес водещият на предаването Константин Лавсов насочи разговора така, че той обхвана следните теми: Социалното неравенство. Разделението сред обществото се видя и в бойкота на..
Какви са прогнозите за демографското развитие на столицата и какви са тенденциите за няколко десетилетия напред, според Актуализиран анализ на демографското развитие и прогноза , разработена в три варианта за населението на Столичната община по градоустройствени единици (ГЕ) за 2030-2040-2050 г.? Анализът е реализиран от общинското..
Близо с 10% поскъпват някои куриерски услуги от 1 март. Две от най-големите компании въвеждат и нови правила при таксуването на най-леките пратки. От 1 март се въвежда 10% увеличение на цените за доставка на вътрешни и международни палетизирани пратки, което се налага по транспортно-логистични причини. Това потвърждава за БНТ една от водещите куриерски..
Средната брутна заплата на жените в България е с около 20% по-ниска от тази на мъжете , показва изследване, направено за периода 2008-2022 г. от института "Зангадор" и представено на конференцията "Заплащане и равнопоставеност в България", организирана от Българска платформа към Европейско женско лоби (ЕЖЛ). Разликите във възнагражденията..
Образователната платформа prepodavame.bg адаптира два международни наръчника, създадени по инициатива на Office for Climate education (Офис за климатично образование) - международна организация под егидата на ЮНЕСКО със седалище във Франция, чиито цели са да подкрепя образованието, свързано с климата чрез създаване на образователни ресурси и..
Banff Centre Mountain Film Festival в България - един от най-големите и най-престижни планинарски кино фестивали в света пристига за традиционна си първа спирка в страната ни - София. След провеждането му в градчето Банф, Канада през ноември 2024, най-добрите и отличени филми тръгват на световна обиколка, като посещават над 40 държави по целия..
Летище София работи нормално при зимни условия. Пистата за излитане и кацане, рульожките за маневриране и перонът са почистени. Извършват се процедури против обледеняване на самолетите, уточняват от летището. Препоръката към пътниците е да идват два часа преди полета си на съответния терминал на летището. През следващото денонощие в по-голямата..