Страда ли Европа и в частност – България, от вълната патриотизъм или по-скоро от девиациите му? Какви са проявите на патриотарщината в съвремието ни и редки ли са примерите за здравословни, обединителни, осмислящи патриотични инициативи?
Това е основата на срещата и разговора, които се състояха в студиото на БНР-Радио София в присъствието и участието на проф. Александър Кьосев.
По думите му разликата между двете понятия е описана още от Ботев. Патриотизмът е нещо в общ интерес, а патриотарщината е в частен.
Патриотизмът е много по-стар от национализма. Той възниква в малки общности, в които хората обичат малките си отечества – село, град, към които да се таи топло човешко чувство. От 18. век насам модерните нации са в многомилионни колективи, опосредени от технологии и комуникации. Тогава националните държави взема „на въоръжение“ патриотизма и неговия интимен речник превръщат в идеологически.
Снимки: Георги Нейков
Нацията е съставена от много социални етноси, прослойки, от хора и класи с различни интереси. Като всяко модерно общество, нейният интерес трябва да е сложна резултанта на съставните интереси. Това е безкрайна дискусия, обясни ученият.
Едната гледна точка е, че националният интерес е свързана с общото благо. Според марксистите е трудно на се намери такова общо благо. Либералният възглед твърди, че то може да се формулира след възможни компромисни договаряния.
Друга гледна точка и теория обяснява реалността с абстракции и геополитически напрежения, породени от геополитически интереси.
"Аз обаче смятам, че Америка, България, Русия не са политически абстракции, а функция на своите общества. Интересът им, тяхното общо благо исторически се променя в зависимост от това как обществата предоговорят интереса си вътре в себе си. Връщането към „политиката на реалностите“, на циничното договаряне на интереси е нещо много опасно в съвременния свят... Трябва да направим всичко възможно това да не се случи", коментира Кьосев
Той даде пример и отвъд Атлантическия океан, където въпреки повдигнатите обвинения към Доналд Тръмп, хора по форумите казват: "Няма значение какво е правил, важното е, че го обичаме".
"В някои общества разобличенията въздействат силно на обществото, но някъде и понякога излиза, че любовта е по-силна и от истината", отбеляза ученият.
Наскоро по негова инициатива пред скулптурната фигура на Алеко Константинов бе отбелязана годишнината от рождението на писателя. В Културния център на СУ „Св. Климент Охридски“ предстои да бъде организирано събитие във връзка със сборник есета на българския философ Асен Игнатов, писана в Германия и друга на българин, който е писал под английски псевдоним в Париж през 30-те години на миналия век. И двамата са предвидили някои процеси, на които ставаме свидетели днес.
В дискусия на литературоведи са се обединили около критиката, че във „Времеубежище“ на Георги Господинов България е представена по твърде сатирично-деформиран начин. Това филтрира други явления, други персонажи и представители на българското, коментира още Александър Кьосев. Авторът на романа, отличен с наградата „Букър“ е отговорил, че е мислел книгата за сатира, а всъщност сме свидетели на описаното в нея.
По думите на професора интелектуалците у нас „имат грях“ - позволили са налагането на фейлетонна представа за България, за което са помогнали и водещи вестници, както и вулгарните романи на Христо Калчев през 90-те години на миналия век.
"България е много по-интересна, тя е по-сложен човешки свят, в него има дълбочини, култура, има изключителни хора и странни персонажи със свои проекти", изтъкна проф. Кьосев.
В разговора стана дума и за изследването на учения (100 страници) за татуирането на национални герои по различни части на тялото, защо децата, дошли у нас от чужбина, трябва да учат "Аз съм българче" (защото стихотворението е част от кодовете на нашата култура), както и че хорото пред Народния театър не е традиция, а – според проф. Кьосев – в днешно време то се играе с цел да се скандализира някого.
Чуйте разговора на Даниел Ненчев.
"Разговор с психолог. Разбиране и преработка на детските емоции" - е акцентът на организираната тематична среща от Фондация "За нашите деца", която ще се проведе на 22 ноември с родители на деца от 0 до 7 години. Детето показва своите емоции още в утробата на майката, без да има представа и да осъзнава какви са те, това разказа в..
Макар днес да живеем значително по-дълго от нашите предци, основните причини за смъртност остават все същите социално-значими заболявания - сърдечно-съдови, невродегенеративни и метаболитни нарушения. “Когато говорим за анализ на един сложен процес, какъвто е биологичното остаряване, на клетките, тъканите, органите на човешкото тяло и на всички..
Отбелязваме Световната седмица за повишаване осведомеността за правилната употреба на антибиотици. През тази година темата е: “Антимикробната резистентност е невидима, аз не съм“ и има за цел да повиши осведомеността за въздействието на антимикробната резистентност върху живота на хората, като поставя пациентите в центъра на дискусията. Прекомерната и..
Българският фонд за жените отбелазва своите 20 години, 20 години подкрепа за правата на жените в България. Фондът е основан през 2004година от Станимира Хаджичитова и нейни съмишленички. Международната конференция “Феминизмът е за всички“ събра на 14 ноември представители на организации, подкрепени от Българския фонд за жените (БФЖ),..
Фондация за достъп до права (FAR) се присъедини към 29 организации, за да предупреди, че Пактът на ЕС за миграцията и убежището рискува да не успее да защити непридружените деца на границите на Европа. Въпреки че Пактът на ЕС включва редица гаранции за защита на непридружените деца, на практика той вероятно ще изложи децата на още по-големи рискове...
"Мълчанието на майките" е дългоочакваното продължение на криминалната поредица за инспектор Елена Бланко, от испанската литературна сензация Кармен Мола. Също както в предишните три книги – „Кървавата годеница“, "Пурпурната мрежа“ и "Годината на свинята“, историята е едновременно ужасяваща и съкрушаваща. Преводът и този път е на Анелия..
Даниела Белчева е от Варна, живяла е и е работила в Скандинавските страни и откакто си е в България създава фина, елегантна и стилна музика, най-вече на територията на джаза, но не само. За нея 2024 година преминава под знака на третия й албум “Naïve”. Той беше представен в съпътстващата програма на Международния музикален фестивал „Варненско лято“,..