В началото на пролетта дори днес по софийските улици се носи омаен аромат. С кадемлийски мартенички по себе си, плодовите дръвчета цъфтят и радват всички нас. Така е сега. Така е било и някога преди близо 90 години. Вярвам, че въпреки масовия непукизъм на сегашното общество, ние, днешните софиянци ще успеем да запазим в себе си усещането за красота.
А, тя винаги е била част от историята на София. Още от първите градоустройствени планове на града си личи желанието гражданите да бъдат близо до природата. Вероятно най-добрият пример за тази инициатива е прословутият план на немския архитект професор Адолф Мусман.
В началото на 30-те години, София леко напомня на строителните амбиции на сегашните предприемачи. И тогава, както и сега, градът преминава през труден период. В следствие от няколкото бежански вълни в междувоенния период, градът се разраства многократно. Хаотично се обособяват квартали без необходимата инфраструктура. В покрайнините няма улици, които да поемат трафика. Какво да говорим за облагородени паркови пространства, добра свързаност на градския транспорт или пък изрядни водно-канални съоръжения.
Ето защо Столичната община, в лицето на своя обичан кмет, също инженер - Иван Иванов, се обръща към един от най-известните градски архитекти в Европа. Професорът от Дрезден Адолф Мусман.
Формулировката на плана е ясна: “София трябва да стане един град приятен за дейност и живеене на своите жители, достоен за посещение на чужденци. Той трябва да си създаде една хубава рамка за национални и обществени тържества. София трябва да стане достойният и действително столичен град на българските земи”.
В звуковия файл откриваме освен сведения за него, откъси от изданието на Столична голяма община, озаглавено “Изграждане бъдеща голяма София” и подробности около първия квартал-градина “Боянски възход” съществуващ и днес:
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..