Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В ЕС въведоха нови правила за политическата реклама

Снимка: Георги Нейков

Предстоят избори 2 в 1 - как ще протече предизборната кампания и какъв образ създават медиите на политическата обстановка - послания и т. н. В Европейския съюз са в сила новите правила за политическата реклама, които ще се прилагат и на предстоящите избори за Европейски парламент през юни. Това съобщиха от Европейската комисия. Въвеждат се общи изисквания за прозрачността на тези реклами и се очаква гражданите да получат възможност да разпознават съобщения, които целят да повлияят на техните политически мнения и решения. Политическите реклами трябва да бъдат ясно отбелязани, предвиждат новите правила. Предстои да се въведе и механизъм за съобщаване на проблемни реклами. Подробности разказа медийният експерт и културолог доц. Георги Лозанов, преподавател във ФЖМК и бивш председател на СЕМ.

"Това е хубаво, че най-после се случва. Аз много отдавна съм настоявал за това, даже на собствен ход тук в България да го въведем. В крайна сметка рекламата и общотърговското слово върши това - убеждава те да си купиш някаква стока, да ползваш някаква услуга, да подкрепиш някаква кауза или идея, каквото се получава в предизборна кампания", отбеляза той.

Освен това добави, че е добре посланията да бъдат обозначени като реклама, както и да е ясно какви са техните финансовите източници, като по този начин мярката ще раздели политическата реклама от политическата журналистика.

"Нейна функция е, следвайки професионалните похвати на журналистиката, журналистите да търсят политиците, за да водят разговори с тях, да създават дебати вече с друга цел - не за да обслужват желанието на политиците аудиторията да ги подкрепи, а за да обслужват правото на информация на аудиторията така, че тя да прави собствен информиран избор", допълни той.

Доц. Лозанов посочи, че когато политиците започнат да плащат на журналистите, те унищожават качеството на журналистиката и я превръщат в нещо като реклама. Как интернет и социалните медии променят политическата комуникация? По думите му промените са сериозни и то не винаги в интерес на гражданите.

"Какво става, когато един политик общува през социалните мрежи? Просто изключва журналиста като посредник в комуникацията. Това е изключително съществено, защото работата на журналиста е да пази интересите на аудиторията и да не я превръща в лесна плячка на послания, които стигат до нея и които целят повече или по-малко да постигнат целите на този, от който тръгват те, а не да пазят нейното право на информиран избор и да дават възможност избирателят да създаде своя представа и да вземе своето решение", каза доц. Лозанов.

Той отбеляза, че интернет носи много вреди, като една от тях е самоинформирането, а то е същото като самолечението. Освен това сподели, че изказът на политиците много зависи от тяхното възпитание и често пъти политиците съобщават очевидни неща по такъв начин, че да изглеждат уязвяващи за опонента. По думите му политиците трябва да бъдат санкционирани, когато правят уязвяващи изказвания и най-вече да се пазят от фрази, които подменят и фалшифицират политическия дебат.

Той посочи, че в момента се намираме в много тежка политическа ситуация, която е "криза на либералната демокрация". Към нея има много нападения от автократорски режими (Москва, Китай, Латинска Америка, Индия).

"Та даже и в границите на ЕС, което намират все повече подкрепа и все повече се мотивират в желанието си да пенсионират либералната демокрация и да подберат нейния модел. Те разчитат на Тръмп и според мен, ако той спечели изборите през есента, общият климат на евроатлантическия свят ще се промени много сериозно. Общият климат досега беше на толерантност, свобода и благоденствие и има голяма вероятност да загубим тези характеристики на живота си", подчерта доц. Лозанов.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 17.02.25: На Радев партия не му трябва, "политиката на цигулката", мажоритарните избори имат минуси

Новата седмица ще протече с нови събеседници коментатори. До 21 февруари горещи новини и теми ще коментират социологът Елена Дариева и историкът Светослав Живков. Днес водещият на предаването Константин Лавсов насочи разговора така, че той обхвана следните теми: Социалното неравенство. Разделението сред обществото се видя и в бойкота на..

публикувано на 17.02.25 в 18:40

Реалистичен, оптимистичен и песимистичен анализ за демографското бъдеще на София

Какви са прогнозите за демографското развитие на столицата и какви са тенденциите за няколко десетилетия напред, според Актуализиран анализ на демографското развитие и прогноза , разработена в три варианта за населението на Столичната  община по градоустройствени единици (ГЕ) за 2030-2040-2050 г.? Анализът е реализиран от общинското..

публикувано на 17.02.25 в 17:50

Близо с 10% поскъпват някои куриерски услуги от 1 март

Близо с 10% поскъпват някои куриерски услуги от 1 март. Две от най-големите компании въвеждат и нови правила при таксуването на най-леките пратки. От 1 март се въвежда 10% увеличение на цените за доставка на вътрешни и международни палетизирани пратки, което се налага по транспортно-логистични причини. Това потвърждава за БНТ една от водещите куриерски..

публикувано на 17.02.25 в 17:05
Илиана Балабанова

Има сфери, в които разликата между заплатите на жени и мъже е до 40%

Средната брутна заплата на жените в България е с около 20% по-ниска от тази на мъжете , показва изследване, направено за периода 2008-2022 г. от института "Зангадор" и представено на конференцията "Заплащане и равнопоставеност в България", организирана от Българска платформа към Европейско женско лоби (ЕЖЛ). Разликите във възнагражденията..

публикувано на 17.02.25 в 16:35
Юлия Мишкова – старши специалист по

Адаптираха два наръчника за климатичните промени за нуждите на българското образование

Образователната платформа prepodavame.bg адаптира два международни наръчника, създадени по инициатива на Office for Climate education (Офис за климатично образование) - международна организация под егидата на ЮНЕСКО със седалище във Франция, чиито цели са  да подкрепя образованието, свързано с климата чрез създаване на образователни ресурси и..

публикувано на 17.02.25 в 14:55

Banff Centre Mountain Film Festival отново в България

Banff Centre Mountain Film Festival в България - един от най-големите и най-престижни планинарски кино фестивали в света пристига за традиционна си първа спирка в страната ни - София. След провеждането му в градчето Банф, Канада през ноември 2024, най-добрите и отличени филми тръгват на световна обиколка, като посещават над 40 държави по целия..

публикувано на 17.02.25 в 14:26

Летище София работи нормално при зимни условия

Летище София работи нормално при зимни условия.  Пистата за излитане и кацане, рульожките за маневриране и перонът са почистени. Извършват се процедури против обледеняване на самолетите, уточняват от летището.  Препоръката към пътниците е да идват два часа преди полета си на съответния терминал на летището. През следващото денонощие в по-голямата..

публикувано на 17.02.25 в 14:16