Конференцията се провежда за 11-и път, а от 7 години се обявява и конкурс по актуални теми „Глобално училище“, който тази година поставя акцент върху училищата, като среда, която подкрепя личностното развитие на младите хора в посока по-добро психично здраве, каза пред Радио София проф. Петранка Филева - член на Българската платформа за международно развитие и зам.-председател на Дружеството за ООН в България.
„Какво като говорим за глобално образование – то е да се създават глобални компетентности. Ако съдим по резултатите от PISA, не сме успели, защото сме малки в това, което може да се направи в образователната система, но полагаме усилия. Всяка година на тези конференции идват приблизително 100 учители, представящи училища от страната. Има желаещи учители да променят нагласата – и собствената, и на учениците, да възпитават критично мислене и да подготвят своите ученици за този бързо променящ се свят“, обясни проф. Филева.
Изборът на тема за конференцията през 2024 г., е продиктуван от разбирането, че психичното здраве влияе върху начина, по който мислим, чувстваме се и действаме, което е и в основата на способността ни да вземаме решения, да изграждаме взаимоотношения и да оформяме света, в който живеем.
По думите на проф. Филева в българските училища е необходимо и повече от патриотичното възпитание.
„Струва ми се, че трябва да има баланс. Не може да „се рита“ срещу една съществуваща тенденция – светът се глобализира. Новите комуникационни технологии го направиха възможно, има много ползи от това“, смята проф. Петранка Филева.
През първия ден на предстоящата конференция ще бъдат обсъдени предизвикателствата, свързани с психичното здраве на младите хора. Вторият ден ще бъде посветен на представяне на иновативни и ефективни методи за адресиране на проблемите пред учениците. Предвидени са и работилници за творчески идеи, подпомагащи формирането на практически умения.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..