Днес от 18 часа в Залата на Регионалната библиотека „Захари Княжески“ в рамките на Фестивала на оперното и балетното – Стара Загора ще бъде представена уникална ретроспекция в историята на най-забележителната творба в българското танцово изкуство „Нестинарка“ от Марин Големинов. Специално за случая ще се прожектират кадри от Златния фонд на БНТ. Публиката ще види фрагменти от различни постановки и свидетелства на Марин Големинов, Асен Найденов, Маргарита Арнаудова, както и на първата изпълнителка в ролята на Демна – Нина Кираджиева.
Каква е танцовата драма „Нестинарка“ през погледа на големите примабалерини от постановките на Националната ни опера през 1960-те-1980-те години Вера Кирова, Калина Богоева /онлайн/и Силвия Томова и в Стара Загора – Снежана Дескова /1967/, Ромина Славова /2005, 2018/ и Анелия Димитрова /2018/ ще се дискутира по време на срещата, водена от внучката на Марин Големинов, Лилия Големинова.
Часове преди срещата Лилия Големинова разказа, "В детството си помня, понеже съм родена, в тези дни, около фестивала, как дядо ми винаги беше на Фестивала на оперното и балетното изкуство, в Стара Загора. Знам, че много обичаше Стара Загора, беше свързан с този град, който и аз заобичах. Напълно естествено е на този форум да има такава среща за "Нестинарка", не само защото се навършват 80 години от първата премиера на танцовата драма, а и защото балетът на Старозагорската опера направи последната фантастична възстановка на хореографията на Маргарита Арнаудова. Има над 25 постановки на "Нестинарка" и ние сме се опитали да съберем записи, за да ги представим на публиката", сподели още внучката на проф. Марин Големинов.
„Нестинарка“ е не само емблема в творчеството на нейния автор Марин Големинов, а и на българското танцово изкуство. За написването й композиторът се подготвя дълго. През 1938 г. след продължително търсене на либрето, Големинов се спира на разказа „Нестинарка” на Константин Петканов, поместен в сборника „Омайно биле”. За този момент композиторът споделя: „Когато прочетох разказа, нещо стихийно и неудържимо бликна у мен. Тогава започнах да скицирам сцените, идеята добиваше яснота и внушителност, а драматургичната наситеност – онова напрежение, което така властно и неудържимо ще се разрази в буйните ритми и трагичните акценти на действието.“
Идеята да въплъти образа на главната героиня Демна в една чисто българска по характер музика го обсебва. Сам разпределя разказа на отделни сцени. Преди това композиторът е набелязал изразните средства, проучил е и българския музикален фолклор. Вече е излязъл и първия му голям научен труд „Към извора на българското звукотворчество”. Започва да пише творбата в периода, когато е в Мюнхен.
Работата върви много добре до момента, когато авторът стига до нестинарските сцени. Той чувства неувереност да изрази обичая само по теоретичните трудове, с които се е запознал. Иска му се на живо да види и да почувства нестинарството. След завръщането си в България Марин Големинов посещава странджанското село Българи – извор на нестинарството в България. В своята статия „Пътуване из нестинарския край” той описва преживяването си така: „Лицата на нестинарите са бледи, държането издава неспокойствие. Всички са в очакване. Изведнъж със звуците на гайдата излезе от конака една нестинарка, заситни по равния двор с вдигнати ръце и завика с див глас: Въх-въх. Това провикване има нещо много първобитно в себе си, животинско бих казал. То действа на нервите и разтърсва из Сцена от Нестинарка – 1942 г. основи душата на човека…На селския мегдан запалиха огъня. Всичко блесна в необичайна за селото светлина. Откъм конака се зададоха иконите на Свети Константин и Елена…Няколко души махнаха главните от огнения харман и се залюля бясно нестинарско хоро…Нестинарките взеха иконите, притиснаха ги до гърдите си и застъпяха боси в жарта.”
В началото на 1940 г. партитурата е готова. Големинов я предлага на Софийската опера. Тогава директор е Асен Найденов. Според него нито една българска опера не успява да се задържи дълго на сцената и той убеждава автора да изчака по-добри времена. Още на следващата година директор на операта става Петко Стайнов, който включва Действащи лица „Нестинарка” в репертоарните планове за 1941-1942 г. По време на подготовката за премиера възникват множество препятствия относно диригент, изпълнители и постановка. В художествения екип възникват разногласия, балетната трупа е стресната от сложността и необикновената задача, която им се поставя. Въпреки всичко на 4 януари 1942 г. на сцената на Софийската народна опера се осъществява премиерата на „Нестинарка” с хореограф Мария Димова, режисьор Хрисан Цанков, диригент Асен Найденов. Участват Нина Кираджиева като Демна, Лидия Диамандиева – Струна, Живко Бисеров – Найден, Лили Берон – Босилка и др.
Първото представление се превръща в културно събитие. И публика, и критика приемат с възторг новото художествено явление. Страниците на софийските вестници са залети с рецензии за постановката. Пишат не само музикални критици, но и писатели, журналисти и представители на културната общественост. Всички предричат на творбата дълъг живот. До края на сезон 1942-1943 г. „Нестинарка” е играна 30 пъти, нещо невероятно за българско сценично произведение по онова време. В някои от представленията в ролята на Демна е самата Мария Димова.
По материали от http://art.blog.libvar.bg/
Старозагорските музиканти от IRB69 издадоха втория си албум с провокативното заглавие „Мене не ме…“. Те определят своя стил като „старозагорски рок с мъглижко звучене“ и са категорични, че не желаят да подражават на никого. Автор на голяма..
Поетесата Мирела Иванова представя антологичната си стихосбирка "Любовите ни" в деня на виното и любовта - 14 февруари. Старозагорските читатели ще могат да съпреживеят лиричните текстове от 17:30 часа в зала „Графика” на Художествената галерия...
До 10 март приемат заявки за участие в Третия национален фестивал на детско-юношеското театрално изкуство „Театрални искри“, който ще се състои от 25 до 28 април на сцената на Народно читалище (НЧ) „Искра – 1860“ в Казанлък. Това съобщи директорът на..
Международното триенале на сценичния плакат – София гостува на Художествена Галерия „Петко Чурчулиев” - Димитровград с изложбата "Плакатът и жените". Експозицията се открива тази вечер от 17,30 ч. и показва творбите на 21 съвременни български..
"Дзак" е заглавието на първото премиерно и бебешко заглавие, за годината, в афиша на Държавен Куклен театър Стара Загора . То ще бъде представено днес, 12 февруари, пред най-малките зрители и техните родители, от 10.30 и 11.30 часа...
На 11 февруари, от 19.00 часа, на сцената на Държавна опера-Стара Загора зрителите ще имат възможността да видят комичната опера „Дон Паскуале” от Гаетано Доницети . Всяко действие на спектакъла ще дирижира различен диригент , /Едуард Йео-Китай,..
В Музея на фотографията и съвременните визуални изкуства - Казанлък е подредена изложба от 25-тия Национален годишен преглед на фотографското изкуство в България. Инициатор на събитието е Сдружение фотографска академия "Янка Кюркчиева". Екипът на..
С три допълнителни прожекции продължава извън програмата „Менар филм фест“ в Стара Загора, съобщи Райна Димитрова от организаторите. Днес от 18,30 ч. в Регионалната библиотека предстои повторната прожекция на филма „Кухня под звездите“, а утре..
Журналистът Георги Тошев ще представи филма „Последният спектакъл“ и книгата „Татяна Лолова от А до Я“ пред старозагорци тази вечер. Поводът е 91 години от рождението на голямата актриса. Филмът до сега не е показван, в него са събрани много..
Симфоничен оркестър Сливен е домакин на поредния концерт от цикъла „Млада Европа“. Тази вечер отново ще бъде представена музиката на Волфганг Амадеус Моцарт, а с този концерт официално ще бъде поставено началото на поредица събития, посветени на..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net