Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

По-рязко от очакваното влошаване на германските потребителски нагласи за март

Позитивните нагласи на потребителите в Германия за следващия месец отстъпват от техните най-високи нива от 2001-а година насам, достигнати през февруари, отчасти като реакция на проточилите се във времето преговори за формиране на ново коалиционно управление, показва последното проучване на немския институт GfK. Това сякаш е знак, че политическите притеснения могат да навредят на подема на водещата европейска икономика, дължащ се до голяма степен на силното вътрешно потребление.

Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за март, се понижи до 10,8 пункта от 11,0 пункта през февруари (най-висока ниво от октомври 2001-ва година) при средни очаквания на финансовите пазари за негово по-скромно понижение до 10,9 пункта.

Политическите сътресения, свързани с формирането на стабилно и жизнеспособно правителство в Берлин, могат да доведа до известно разколебаване сред потребителите, отбеляза Ролф Бюркл от института GfK.

Въпреки това леко понижение, потребителският оптимизъм сред германските граждани остава висок и перспективите за настоящата година продължават да бъдат благоприятни, добави той, визирайки факта, че силният пазар на труда е все още ключов двигател за икономическия растеж.

Трябва да се има предвид, че последното проучване на института GfK беше проведено между 26-и януари и 9-и февруари - точно по време на преговорите между десницата на канцлера Ангела Меркел и Социалдемократическата партия, които приключиха с постигането споразумение на 7-и февруари.

Влошаване отчитат всички отделни важни подиндекси, които определят настройката на германските домакинства през текущия месец (през февруари), като най-солиден спад бележат очакванията на потребителите за развитието на икономиката в бъдеще. Индексът на икономическите очаквания се понижи през февруари с 8,8 пункта до 45,6 пункта, след като само месец по-рано нарасна до най-високо ниво от февруари 2011-а година от 54,4 пункта.

Понижение до тримесечно дъно от 53,8 пункта спрямо 56,8 пункта през януари отбелязва и индексът, измерващ очакванията на потребителите за техните доходи в бъдеще, но въпреки това той остава стабилно над нивата от преди година.

В същото време индексът, оценяващ желанието на германските потребители за големи по размер покупки, се влоши през февруари с 4,1 пункта до 56,3 пункта (най-ниско ниво от юли 2017-а година насам), отстъпвайки от януарския връх от 60,4 пункта (най-високо ниво от май 2015-а година).

Днешните по-слаби данни на института GfK следват други проучвания, показващи малко по-силно от очакваното влошаване на бизнес нагласите през февруари отчасти поради поскъпването на евро на валутните пазари, което вреди на перспективите пред германските износители. Бизнес индексът на института Ifo се влоши през февруари до 115,4 пункта от 117,6 пункта през януари, докато общият PMI индекс на агенция Markit, определящ бизнес активността в Германия, спадна до 57,4 пункта от 59,0 пункта в началото на година с оглед влошаване на активността както в промишлената, така и в сферата на услугите.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна