Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Здраве и стил на живот - избрано от печата

Пенсионната реформа продължава да оказва ефект най-вече върху хората с най-голям принос към общественото осигуряване, информира СЕГА. По-малко хора успяват да се пенсионират по общите условия, но една трета от новите пенсии продължават да бъдат инвалидни, а все повече търсят начин да излязат в пенсия предсрочно. Това става ясно от последния анализ на Националния осигурителен институт за новоотпуснатите пенсии. През първите шест месеца на 2018 г. в пенсия са излезли 46 461 българи, със 7.8% по-малко, отколкото през същия период на 2017 г. От тях обаче само 23 937 са с лична пенсия за осигурителен стаж и възраст. При хората от масовата трета категория, които са излезли в пенсия по общите условия, намалението е с 9.7% спрямо същия период на 2017 г. Те са едва 18 151 от всички нови пенсионери. Това са хората, за които възрастта и стажът за пенсия растат всяка година, като през 2018 г. за жените бяха необходими навършени 61 г. и 2 месеца и 35 г. и 6 месеца стаж, а за мъжете - навършени 64 г. и 1 месец и 38 г. и 6 месеца стаж.

По-малко от месец след като влезе в сила новото разписание на влаковете ще бъде променено, разказва МОНИТОР. До края на седмицата новото ръководство на БДЖ ще се събере, за да вземе окончателно решение за орязване на влакове по някои от линиите. Очаква се днес да бъде назначен нов управител на „Пътнически превози“ на железниците на мястото на Пламен Пешаров. Временните планове пътническите превози по някои от направленията да се изпълняват не от влакове, а от автобуси ще станат постоянни. Пред депутатите от ресорната комисия транспортният министър Росен Желязков изрази съмнения, че с наличният тягов състав ще може да се изпълнява безопасно графикът за движение през 2019 г. Липсата на локомотиви и непланирането на ремонтите им доведе до екшънплан на БДЖ по искане на Желязков, който в скоро време трябва да влезе в сила.

Седмица след фалстарта на злополучната тол система политици и чиновници продължават да сипят абсурдни оправдания за засечките и смехотворни обещания за решаване на проблемите, пише в свой анализ СЕГА. Заради многобройните технически гафове, препятстващи хората да си купят електронни винетки, Агенция "Пътна инфраструктура" обеща до 15 януари да няма наказания за неплатена пътна такса. По команда на премиера Бойко Борисов началникът на новосъздаденото тол управление Антон Антонов бе уволнен, пътната агенция загуби един от членовете на ръководството си - Веселин Давидов, а ресорният министър Петя Аврамова се раздели с един съветниците си - Радослав Николов. Аврамова каза, че оставката е в джоба й, но не се разпозна в призива на социалистите. Шефът на АПИ Светослав Глосов също не показа усещане за вина.

Хроничният недостиг на работна ръка у нас се задълбочава, гладът за кадри и през 2019 г.  ще е най-голям в София, Пловдив, Варна и Бургас, а най-много ще се търсят не програмисти и мрежови специалисти и компютърни техници, а шофьори, строители, продавачи и готвачи, съобщава СЕГА. Това е картината, очертана от мащабно проучване на Агенцията по заетостта сред  бизнеса. Kaтo цялo двe тpeти oт paбoтoдaтeлитe y нac искат да наемат хора през тази година, като само в София фирмите са готови да "глътнат" 83 хиляди души.  В същото време едва 3% от фирмите смятат да правят съкращения. Агенцията е изследвала какво е търсенето на кадри в две основни групи професии. В първата група са такива, които изискват високо образование или специфична правоспособност. Именно в нея най-много свободни места се очертават за шофьори, инженери, здравни и просветни работници.

Близо 340 телефонни терористи, които подават фалшиви сигнали до тел. 112 отиват на съд всяка година, пише МОНИТОР. Те най-често получават като наказание общественополезен труд или глоби между 2000 и 5000 лева. Това показва проверка на „Монитор” в различни съдебни решения на осъдени по чл. 326 ал. 1 от Наказателния кодекс, който гласи, че „който предава по радио, телефон или по друг начин неверни повиквания или заблуждаващи знаци за помощ, злополука или тревога, се наказва с лишаване от свобода до две години или с поправителен труд”.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна