Eмисия новини
от часа

В БАН ще изучават живи клетки чрез суперрезолюция

4
Микроскопската система със суперрезолюция Andor Dragonfly

Център за съвременна микроскопия беше открит в Института по молекулярна биология на БАН, съобщи БТА. На откриването беше представена микроскопската система със суперрезолюция Andor Dragonfly, която дава възможност за изучаване на живи клетки – метод, незаменим при изследванията в областта на биологията, медицината и биотехнологиите.

Микроскопските технологии за създаване и анализ на изображения имат важна роля както за развитието на фундаменталната наука, така и за приложните иновации. Тези технологии помагат на изследователите да постигнат пробиви в биологичните открития и да прилагат иновации в медицината, диагностиката, разработването на лекарства, биотехнологиите и молекулярната екология, обясни доц. Стойно Стойнов от Института по молекулярна биология.

Техниката, с която българските учени ще разполагат, ще спомогне за изучаването на живи клетки от човешкия организъм и ще даде възможност за изследване на измененията в тях, които водят до развитието на социалнозначими заболявания. Човешкият организъм съдържа около 200 вида клетки, като във всяка от тях се случват по около 70 хиляди "повреди", и е необходимо те да бъдат наблюдавани и анализирани, обясни доц. Стойнов.

Научният център е част от консорциум, в който участват 14 европейски държави  (Euro-BioImaging http://www.eurobioimaging.eu/) и един 20-те в Европа, в които учените имат достъп до високоспециализирана апаратура за изучаването на живи клетки. Данните от научните изследвания ще бъдат обработвани и съхранявани на сървърна система за период от 4 години.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.

Галерия