Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътната безопасност у нас

Богдан Милчев
Снимка: Диана Костова

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност коментира пред Радио София пътната обстановка и новите регламенти, които трябва да бъдат предприети. Той отбеляза, че когато стане инцидент се акцентира само върху едно нещо от него, като се пропуска голямата картина.

"Това е така, защото пътната безопасност в България се управлява от медиите. Те са тези, които отварят дневния ред и проблема пътна безопасност след определен инцидент, а трябва да кажем, че средно в България по 1.8 човека на ден загиват. Само че в даден отрязък от време националните медии следвани от по-малките, изваждат този проблем като тема. Започват да канят така наречените "експерти", съвременните инфлуенсъри и те започват от екрана да ни казват кое е добро и кое лошо", посочи Милчев.

И добави, че тези неща се случват, когато има липса на институционално лидерство. Когато държавата е абдикирала от това, да поеме отговорността за това, което се случва по пътищата се появяват такъв тип "експерти", които се изказват като последна инстанция. По случая с Георги Семерджиев той каза:

"Имаше имитация от тогавашното ръководство на МВР. Абсолютна имитация за отнемане на общественото напрежение. Аз ще дам информация, която за първи път ще се чуе: всички служители от Пътна полиция КАТ-София, които бяха замесени в този чудовищен скандал с прикриване на актове, с манипулиране на проби и всичко останало, работят на същите си позиции и по същия си начин."

Снимката е илюстративна

Милчев отбеляза, че пътната безопасност е в 20-те цели на ООН за хилядолетието. Тя е елемент от първите пет - икономика, енергетика, здравеопазване, екология, транспорт.

"Тя се превръща в досадно служебно задължение на всеки един управляващ, когато той е случаен управляващ. В Европа, когато попаднат на управляващи, които са отговорни към обществото, защото въпроси касаещи сигурността на цялото общество, на отделен човек, не се изисква неговото мнение той иска, или не иска сигурност. Ти си длъжен и затова се управляваме с държавен строй", допълни той.

Милчев сподели, че планът на Института по пътна безопасност, който е представен на министър-председателя е първата година да бъдат намалени жертвите между 50 и 100 човека. Втората година, на базата на този резултат да бъдат извършени тежките административни реформи в системата за управление, при които да има неизбежност на намаляване на жертвите. Той посочи, че има идея парите от глобите от камерите да влизат във Фонд за пътна безопасност и да се използват само за това.


"В момента тече сериозна кампания от страна на МВР, настроени са всички камери на най-ниското ниво. 50% от хванатите в нарушение са с глоби до 50 лв, с минимално превишаване от 5, 7, до 10 км в час от разрешената скорост. Слагат се на места камерите, които са т. нар. "капани". На които места няма абсолютно никакви катастрофи, на които няма абсолютно никакви заплахи за живота на никой. Те се слагат, за да може подвеждайки се водача да мине с по-висока скорост, с лошите организации на движение, объркващите и в момента тече невероятно събиране на тези глоби от хората. Милиарди ще се събират, за да можем да влезем в еврозоната", каза Милчев.

Той даде за пример Гърция, където е имало повече жертви отколкото у нас. Но те са променили три неща - въвели са сериозни такси от пътищата за да ги оправят, въвели са "бонус-малус" системата, а третото нещо е, че са предприели тежка административна реформа, с която да има неизбежност на наказанията.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Зимата се завърна със сняг и ниски температури

Днес на много места ще продължи да вали сняг или дъжд и сняг, но от запад валежите ще започнат да отслабват и спират, а облачността да се разкъсва и намалява. До вечерта облачността ще намалее над по-голямата част от страната, съобщиха от НИМХ. Вятърът ще бъде слаб до умерен от северозапад, в Източна България от север. Максималните температури ще бъдат..

публикувано на 07.04.25 в 07:35
Мая Цанева

Кой ще си „осинови спортна площадка“

Резултатите от кампанията на сдружение „Безопасни детски прлощадки“:  Преди няколко месеца, както обявихме и в ефира на Радио София, сдружение „Безопасни детски площадки“ стартира  кампанията „Осинови спортна площадка“. Сега разбираме, че победителите са повече от първоначално обявените награди. Как се стигна дотук и голям ли беше интереса –..

публикувано на 06.04.25 в 14:10

Дори трафопостът в село Смоличано е произведение на изкуството

Има едно село Смоличано в Oсоговската планина, което час по час и ден след ден става все по-красиво. Преди няколко години там се установява Елена Начева и създава „Живей с любов“ – пространство за деца, които творят. И селото, в което постоянно живеят десетина човека, започва да се променя – пленери, детски лагери, музикални майсторски класове...

публикувано на 06.04.25 в 13:42

Всяко представление е емоционален взрив

Весела Кунчева за предстоящето на 13 април в НДК представление "Исус Христос Суперзвезда": "В момента работим и по мюзикъла "Коса". Радваме се много на това, което правим. Огромна отговорност! Имахме трънлив път - бяхме готови с премиерата и се обяви пандемията. Трябваше да изчакаме година и половина. Това смирение, към което ни принуди ситуацията, бе..

публикувано на 06.04.25 в 11:40
Момчил Николов

Искам да видя нещо ново, което ме чака зад ъгъла

Момчил Николов , автор на и носител на престижната награда „13 века България“, за третата си книга от поредицата "Чекмо": "Чекмо е истински човек. Познавам го от 2002-3, когато живееше в Испания с питон-албинос "Джеймс Бонд", който влезе сега в третата книга. Казах му: "Йонко, един ден ще напиша роман за теб". Името му е Йонко, викат му "Чекмо"..

публикувано на 06.04.25 в 11:03
Стара София

Софийски разкази - Обявяването на София за столица

Разлистваме старите документи за избирането на София за столица на България: Но още преди 1879, за Иван Богоров тя е: "Гъбава с руди, разположена на приятно и лично поле при р.Искър. Има чисти и широки улица, добричко училище. Околностите са накичени с 12 манастира."  Георги Раковски я нарича "сърцето на България" в недовършен ръкопис, а за Петко..

публикувано на 05.04.25 в 16:00

Историята оживява - Извори за миналото на Копривщица от османските архиви, част първа

Светлана Мухова и новата ѝ книга "Извори за миналото на Копривщица от османските архиви": "Идеята за книгата възникна към края на 2023, Васил Теохарев от с.Розино е вдъховител. Той е млад човек, който изследва своя район. 1525 е първото споменаване на Авред Алан (женска поляна) - първият топоним на Копривщица, която още не е поселище. По негова идея,..

публикувано на 05.04.25 в 15:00