събота, от 18.30 до 19.00 часа
Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.
“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика
Звукът винаги ни заобикаля
“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”
Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началото на 80-те години.
Конструктивната журналистика е стратегия в медийното отразяване на действителността, която тръгва от класическия репортаж, но си поставя за цел използването на позитивни и насочени към решаването на проблемите методи. Съществуващото от десетина години..
Авторът на тази документална продукция живее във Видин и е водещ на предаване по Радио Видин, но едно от многобройните му пътувания до София и предизвикателствата на Майсторския клас по журналистика на БНР Академията го вдъхновиха да изследва с включен..
„Отново заедно“ е първото радиопроизведение на Алек Попов под режисурата на Илия Атаносов, след което следват „Буба лази“, „Вселенската банка“, „Мисия Лондон“, „Месарят от Червената долина“, „Ковачи“. „Черните“ комедии на пръв поглед изглеждат благодатен..
И това определение, освен че е перифраза на думите на проф. Ради Радев, известен като първият еколог в България, казани по повод на проблемите в екологията изобщо, екологията на планетата, съдържа в синтезиран вид и постиженията на новата ни..
… В момента слушам по програма Христо Ботев някакво предаване за младите хора как се забавляват и дали се чувстват самотни. Гледам програмата, но не виждам да е това, което в момента върви. Чувствам се част от предаването и сега разбирам, че не само аз се..
Слушайте „Наследството“ – документален разказ от Доротея Николова събота, 20 юни, от 15.30 часа Доротея Николова е част от екипа на РРС Радио Варна. Обича да пише, да си играе с думите и нюансите им. Обожава пътуванията, репортажната фотография и макар..
10 години след първото й излъчване и 30 години след Българската експедиция до Еверест можете да чуете отново уникалната продукция на „Радиотеатъра“ с гласовете на Христо Проданов от последните минути радиовръзка с него, Методи Савов, Николай Петков, Иван..
…Видимостта беше уникална. Имаше може би над 15 метра видимост. Още от двайстия метър имаше видимост и се виждаше всичко идеално. Отгоре я видяхме... Точно за това „я“ става въпрос и нещата около него са доста сложни. Според фичъра на Николета Атанасова..
Павел Назарович Кудинов е легенда сред Донското казачество. Участник в Първата световна война, носител на четирите степени на ордена „Свети Георги” и на ордена ”Свети Станислав” за храброст, той е и един от водачите на Вьошенското въстание, описано от..
Премиерната продукция на Документално студио за тази събота е необичайна. Предшестват я не само естествено подразбиращите се седмици - месеци на записи, умуване по сценария, монтажи и т. н., но и месеци обучение, обучение, реализирано в рамките на БНР..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg