събота, от 18.30 до 19.00 часа
Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.
“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика
Звукът винаги ни заобикаля
“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”
Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началото на 80-те години.
Горещите и напрегнати истории, представляващи в същността си история на семейна война, война за децата на едни, някога щастливи и влюбени съпрузи, решили да се разделят, ще са все по-чест феномен. Този проблем придобива специален смисъл във времената на..
Първата радиопиеса, излъчена от Държавното радио, е „Крилата помощ”. Авторите й са Ангел Каралийчев и Матвей Вълев. Датата е 26 декември 1938 година. Тази дата се счита за рожден ден на Радиотеатъра. Епизод 20 от документалната поредица „Радиото” е посветен..
В този епизод разказваме една от многото живописни истории за радиото, което разказва за самото себе си. С епизод 18 – „Един средно напрегнат работен ден“ скочихме в съвременната действителност на „Драган Цанков“ 4 и в епизод 19 продължаваме да „вършеем“..
На 28 май от 15.30 Радиотеатърът ще излъчи миниатюрата по мотиви от разказ на Дороти Паркър „Прекрасната отпуска”. Действието се развива в средата на миналия век в Ню Йорк. Прекрасният лейтенант Стив се завръща ненадейно в 24-часова отпуска от военна..
Някъде по средата между микрофоните, осведомителните бюлетини, стълбищата, виещи се като вътрешността на охлюв, и стълбищните площадки на „Драган Цанков“ 4, гледащи към позлатените кубетата на „Александър Невски“, някъде по средата между 3 сутринта и 7..
„Наследството“ е документален разказ, създаден в Майсторския клас на БНР. Странно е, че авторката Доротея Николова, която има няколко отличия за разследваща журналистика и е пътешественичка по дух, този път се е концентрирала върху историята на рода си...
Гастролът на дебютиращите документалисти на терена на аудио фичъра продължава с една програма, която още от първата секунда на възникването на своя замисъл в учебната ситуация на Майсторския клас, наречена „създай проект и го продай“, до последните секунди..
Въпрос: Човешкият глас (в радиото) е... Възможности: а) телесна особеност? б) метафизична „магия”? Отговори: а) Телесно човешкият глас се получава от работа в три етапа, три елемента - белите дробове, гласните струни в ларинкса и артикулационните..
…Видимостта беше уникална. Имаше може би над 15 метра видимост. Още от двайстия метър имаше видимост и се виждаше всичко идеално. Отгоре я видяхме... беше разцепена на две… Именно това „я“ и до днес е забулено в тайните и легендите пазени на 35 метра..
Едно пиратско корабче на име Каролина , чието дръзко присъствие на точното време и точното място не само е направило революция, чиято победа е изглеждала напълно и абсолютно немислима дни преди появата му, не само е повлияло музиката, радиото и музиката по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg