събота, от 18.30 до 19.00 часа
Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.
“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика
Звукът винаги ни заобикаля
“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”
Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началото на 80-те години.
Това е документална пиеса на Даниела Манолова, която изследва историята на един стар български род от село Либяхово, днешен Илинден. Хората от рода Гърневи са били учители в Македония през XIX и началото на XX век, участвали са в Балканските войни,..
Зад тази новина стоят няколко факта, които изясняват и особеното на пръв поглед словосъчетание четвъртата най-добра . Завърши международният фестивал за радио и телевизия PRIX EUROPA 2016 в Берлин. Трийстото юбилейно издание буквално беше окъпано в блясък..
Ако за минутка си представим PRIX EUROPA като одушевено лице, то веднага ще кажа, че PRIX EUROPA знае какво иска, винаги намира най-прекия и рационален път до целта и винаги се оказва по-целенасочена, отколкото можеш да предположиш, дори когато познаваш..
Горе-долу 100 години е дълъг отрязъкът от време, който този фичър „реставрира“ и „реанимира“ по своя замисъл. С оглед на общото течене и изтичане на времето това е мини прашинка и тотална илюзия, че можеш да обхванеш последователността на толкова много..
Преди години Блага Димитрова случайно се отклонява от пътя си във Виетнам и случайно посещава детски дом, където среща Хани. Иван Гарелов пък случайно вижда малкия Ахмед сред сраженията на гражданската война в Ливан. И двамата извеждат децата от смутните им..
„Трагедията от Отранто” - така я наричат в Албания. Посветени са й филми, песни, книги, дори опера. 90-те години са тежко и бурно време за албанците. Основните отрасли на икономиката почти не функционират, започнало е разграбването на държавната..
През 2004 година заедно с Петя Миладинова започнахме работа по творчески проект в Дома за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителски грижи „Петко Р. Славейков“. От съвместната ни шестмесечна работа с децата се роди и документалната пиеса..
Тази събота в рубриката ни „Третото ухо” ви предлагаме премиерното повторение на пиесата „Щом дроздът се обади”. Тя е част от сборника „Зли пиеси” от Херберт Бергер. За Хербет Бергер се знае малко. Отишъл си е рано от този свят. Преводачът му Венцеслав..
Рубриката „Третото ухо” редакция „Радиотеатър” на програма „Христо Ботев” на 13 август, събота, от 15.25 часа предлага пиесата на Симон Шварц „Пакетче ментови бонбони и нещо за четене” (1993). Зад привидно непретенциозната история драматургът (който е сред..
Третото ухо не е ново нещо, но му отделихме заслужено внимание във ваканционната програма на Радиотеатъра. През август в съботните следобеди вместо традиционното Документално студио, ще чуете малки пиеси, аудио миниатюри или едноактни истории, които..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg