Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Ненадминатата Шърли Беси

Шърли Беси - истински вулкан на сцената.
Снимка: архив

„Съвсем не възразявам да ме сравняват с Едит Пиаф и Джуди Гарлънд, защото те бяха най-добрите,… а да си сравняван с най-добрите звучи добре. Те бяха трагици, а у мен има такъв инстинкт…. Когато излизаш на сцената и пееш е нужно да има и малко тъга. Аз трябва да чувствам песента, иначе не мога да я изпея”, това заявява уелската певица Шърли Беси, чиято бляскава звезда осветява поредното пътешествие на нашия „Звезден експрес”.
Хитът „Голдфингър” или „Златен пръст” (1964) от филма за Джеймс Бонд я извежда на челна позиция и кариерата й потегля главоломно напред и нагоре, за да достигне 137 милиона продадени албуми, сред които 31 хита и 35 албума в британските класации. Шърли Беси основателно е наградена с Ордена на британската империя. Сънародниците й я смятат за най-успялата дама с артистична кариера за всички времена и певицата, която най-дълго се е задържала в хитовата класация Тор 40.
Шърли Беси впечатлява публиката с експресивния си маниер на изпълнение, красноречивата жестикулация, екстравагантните костюми и характерния начин на общуване с почитателите си особено в концертите на живо. Тя е истински вулкан на сцената! По този повод ирландският музикант Мартин Хътчинсън си спомня: „Най-силната страна на певицата бяха нейните живи изпълнения. Тя винаги изглеждаше зашеметяващо в изисканите си рокли - обикновено без презрамки и с дълбоко изрязано деколте на гърба. (Имаше дори слухове, че облича всяка една от тях по веднъж!). Това заставяше мъжката част от публиката да замира в очакване, а женската - да се пука от завист… Жестикулацията й на сцената беше винаги драматична и шоуто не беше просто концерт, а събитие”. А кралицата на соул-музиката Арета Франклин я определя като една от истинските естрадни диви наред със Сара Воън, Ела Фитцджералд, Джуди Гарлънд, Грейс Бъмбри, Лена Хорн, Пати ЛаБел и Рене Флеминг.
Шърли Вероника Беси е родена на 8 януари 1937 в град Кардиф, Уелс. Тя е седмото, най-малко дете на нигерийския моряк Хенри Беси и неговата съпруга Илайза Джейн Меткалф от Йоркшир, Северна Англия. Когато Шърли е едва двегодишна, бащата изоставя семейството. На 15-годишна възраст момичето напуска училище и започва работа в местната фабрика. В свободното си време пее в клубове и барове. Не след дълго забременява и прекъсва всички участия. През 1955 към певческата кариера я връща импресариото Майкъл Съливан, който иска да я направи звезда. И успява…
Звездната дама ревниво пази своя личен живот от любопитните погледи на журналисти и почитатели. В него се редуват блясък и болка. Шърли трудно преживява смъртта на първия си съпруг продуцента Кенет Хюм и на втората си дъщеря Саманта. Лекува болката чрез сцената! За трагедията с дъщеря й, довела до загуба на гласа, певицата споделя: “Бях отчаяна и се обвинявах, измъчвах се. Не ме напускаше мисълта, че бях лоша майка. Това беше най-трудният ми период. Децата трябва да погребват родителите си, а не обратно… Всичко това можеше да ме извади от равновесие. Но не успя. Изгубих гласа си, но в следващия момент нещо като че ли ми нареди да стана и отново да изляза на сцената. Ако бях скръстила ръце и се бях отдала на самосъжаление, това нямаше да върне Саманта…. Облякох обикновена черна рокля, излязох на сцената, а зрителите в продължение на 5 минути ме аплодираха. Публиката е невероятна в способността си да подкрепя и поддържа артиста! Всичко това дава необичаен адреналин. Това е като наркотик!”
На втората спирка от междугалактическото ни пътешествие със „Звездния експрес” ще научите нещо повече за романтичната любовна история от мюзикъла с атрактивното име „Сладката Ирма”.

петък, 29 януари от 14.00 часа

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музиката работи там, където думите не могат

Днес лечебните свойства на музиката са научно доказан факт с широко приложение не само в психотерапията, но и в редица други области на медицината и социалните дейности. „Всички ние обичаме музиката и ежедневно сме потопени в нея, но музиката е и научна дисциплина, терапия с целенасочено въздействие върху пациента, приложима от неговия..

публикувано на 21.09.21 в 08:25

„Музикамерон“ – нови пътища за камерната музика

Един нов и обещаващ проект изгрява на българския музикален небосклон. Това е сдружението за камерна музика „МузиКамерОн“ , основано от трима ярко изявени в своята област български изпълнители: виолистът Румен Цветков, виолончелистът Атанас Кръстев и пианистката Виктория Василенко. Основната идейна художествена концепция на тримата музиканти и..

публикувано на 18.09.21 в 12:15
Марио Диаз

Майсторски клас на Марио Диаз в Плевен

С два концерт – на 17 септември в Плевен в зала „Емил Димитров“ на читалище „Съгласие 1869“ и на 18.09 в София в зала „България“ ще завърши майсторският клас на преподавателя в „Моцартеума“ в Залцбург Марио Диаз. Диригент и на двата концерта ще бъде Найден Тодоров. В Плевен пристигнаха млади певци от Япония, Корея, Италия, Испания, Австрия, Германия...

публикувано на 17.09.21 в 09:41
Мария Принц и Карл-Хайнц Шютц

Обичате ли Брамс?

Това заглавие от романа на Франсоаз Саган е традиционно да бъде използвано, когато става дума за музиката на Йоханес Брамс. Ще го сторя и аз, защото хората, с които разговарям са негови страстни почитатели и то от много години. Това са флейтистът Карл-Хайнц Шютц и пианистката Мария Принц, които записаха и издадоха за „Наксос“ сонатите за кларинет и..

публикувано на 16.09.21 в 18:15
Адриан Прабава

Адриан Прабава отново дирижира в София

Първото гостуване на германо-индонезийския диригент в София е през 2016 година, когато представя със Софийската филхармония Четири скици за голям оркестър на Димитър Ненов, цигулковия концерт на Александър Глазунов със солист Тацуки Нарита и Симфония №4 на Густав Малер, а концертът е част от цикъла „Да вкусим небесните радости“. След година отново е..

публикувано на 16.09.21 в 16:05