Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Млади чешки музиканти възкресяват името на талантлив композитор, жертва на Холокоста

Струнен квартет „Павел Хаас”, съставен от млади, виртуозни и амбициозни музиканти.
Снимка: архив

Павел Хаас е роден на 21 юни 1899 и загива на 17 октомври 1944. Той е чешки композитор, от школата на Леош Яначек, с интереси към фолклора и джаза. Известен е предимно с песенните си цикли и струнните квартети. Роден е в Бърно, в еврейско семейство. Баща му е имал бизнес с обувки, майка му Олга Епщайн, е родена в Одеса. Павел Хаас учи композиция в консерваторията в Бърно, после посещава майсторски клас на Яначек, когото нарича „своето най-голямо вдъхновение”.
През 1935 Хаас се жени за Соня Якобсон, бивша съпруга на руския лингвист Роман Якобсон. Като композитор е изключително самокритичен; автор е на над 50 творби, но само 18 са номерирани като опуси. Докато работи в бизнеса на баща си, пише музика във всякакви жанрове - симфонична, хорова, камерна, песни, театрални и филмови партитури, както и операта „Шарлатанът”, представена в Бърно с голям успех през април 1938.
През 1941 Хаас е депортиран в концентрационния лагер „Терезиенщадт” или „Терезин”, където са затворени още няколко чешки композитори с еврейски произход - Виктор Улман, Гидеон Клайн, Ханс Краса... Малко преди да го арестуват, Павел Хаас официално се развежда със съпругата си Соня, за да предотврати същата съдба за нея и малката им дъщеря. В Терезин Павел е ужасно депресиран, но Гидеон Клайн го увещава да започне да композира и Хаас създава най-малко осем творби, от които оцеляват само няколко. Сред тях са „Четири песни по китайски поети” за баритон и пиано, както и „Етюд за струнни” от 1943 - най-известната композиция на Хаас, чиято премиера се е състояла в Терезин под диригентството на Карел Анчерл. Оркестровите щимове на тази творба са открити от Анчерл след края на Втората световна война в освободения Терезин и партитурата е възстановена. През 1942 след Ванзейската конференция, на която е утвърден планът за „окончателното решение на еврейския въпрос”, Терезин е превърнат в „образцово-показателно учреждение”, за да се демонстрира пред западноевропейските правителства и техните миротворчески организации колко прекрасен е животът на евреите, организиран от нацистите. През 1944 лагерът е реконструиран точно преди посещение на представители на Червения кръст и е заснет специален пропаганден филм, в който усмихнати дечица пеят фрагменти от операта на Ханс Краса - „Брундибар”, а самият Павел Хаас излиза да се поклони след изпълнение на неговия „Етюд за струнни”. Веднага след като пропагандната задача е изпълнена, нацистите откарват в Аушвиц 18 000 затворници, сред които Хаас, Анчерл и дечицата, пели в „Брундибар”. Почти всички загиват в газовите камери. Според свидетелството на Карел Анчерл, веднага след пристигането в Аушвиц двамата с Хаас стоят един до друг на платформата, а прочутият доктор Менгеле, Белият ангел или Ангелът на смъртта, както обикновено преглежда новопристигналите и ги разпределя: наляво - тези, които ще живеят, надясно - тези, които веднага отиват в камерите. Отначало Менгеле посочва Анчерл да отиде при осъдените на смърт, но в този момент много болният Хаас започва да кашля и Менгеле избира него за газовата камера. Така Хаас спасява живота на Анчерл, а след войната диригентът намира брата на Павел Хаас - Хуго, популярен чешки актьор, и му разказва тази история.
Квартет „Павел Хаас” е един от петте струнни квартети на нашето време, съставен от млади, виртуозни и амбициозни щрайхисти, които колегите от британското списание “Грамофон” разглеждат като най-доброто от най-доброто в света на камерната музика днес.
Ако си спомняте предаването ни от 7 февруари, първите четири състава са британският „Дорик”, израелският „Йерусалем”, квартет „Елиас”, чиито членове живеят и работят във Великобритания, но са от различни европейски държави и френския състав „Ебене”.
Квартет „Павел Хаас” е чешки, създаден е през 2002, и още първият им издаден албум със струнни квартети № 2 на Хаас и Яначек печели наградата на Грамофон за камерна музика през 2007. Музикантите от квартета твърдят, че съдбата на Павел Хаас не им е безразлична, както и Холокостът като явление, но не това ги е накарало да го изберат за свой патрон, а важността на този композитор в историята на съвременната чешка музика и особено неговите три струнни квартета, които съставът вече е записал. Вероника Ярушкова - първа цигулка, казва: „Нито един от нас не е евреин, всичко е в неговата музика”, а после добавя, че са се запознали лично с дъщерята на Павел Хаас. Тя им е показала някои негови партитури и писма, както и книга, която баща й започнал да пише за нея веднага след раждането й. Показала им и критики и отзиви за музиката на Хаас от негови съвременници. “Всички статии за Втория квартет бяха отрицателни” - казва Ярушкова. Издание “Грамофон” избра именно четиримата от квартет „Павел Хаас” за своята корица на февруарския брой. В голям материал, съпроводен с интервю, Дейвид Патрик Стърнс ги нарича „един от най-вълнуващите млади квартети в света” и „революционери”, докато самите те скромно казват: „Ние просто обичаме музиката. Не сме интелектуалци и не можем да твърдим, че винаги сме прави.”

По публикацията работи: Цветана Тончева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05