Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проектът „Голямото учене” на Корнелиус Кардю започна от студиото на Радио Пловдив

Снимка: Архив

След успешното първо издание през 2010 г. Фестивалът на пърформанса “МЕСТА + СУБЕКТИ” отново събра артисти от няколко страни в Център за съвременно изкуство – Пловдив, Баня Старинна. Над 25 художници от България, Сърбия, Великобритания, Австрия и Германия представиха интердисциплинарна програма, съчетаваща съвременен танц, електронна и минималистична музика, интервенции в градска среда, нови медии и др. Концептуалната рамка на фестивала е отворена, а интерактивните подходи, използвани в повечето проекти, въвличат публиката като съавтор и съучастник. Новото в програмата тази година бяха поредицата от паралелни събития – лекции и работилници – в които художници, куратори и изкуствоведи представиха опита и възгледите си за изкуството на пърформанса. В рамките на фестивала за първи път в ефира на БНР бе осъществен радиопърформанс „Голямото учене” със съдействието на куратора на фестивала Якоб Рачек и Нима Гуше от Лондон. Целта бе със слово и звук да се изгради чрез ефира енергиина инсталация ,в която да се включат нашите слушатели.
Водещата на нощния блок „Заедно след полунощ” в студиото на Радио Пловдив Нели Бистрашка посрещна на 15 юни, 15 артисти от 5 държави. Те доказаха, че нощта е време за радио за експерименти и за високо изкуство.
Корнелиус Кардю създава “Голямото учене” между 1969 и 1971 г. и го посвещава на създадения от него The Scratch Orchestra (Оркестър за начинаещи). Негови членове са професионални и непрофесионални музиканти, чиято цел да се противопоставят на британския музикален елит и да освободят експерименталната музика от опеката на институциите.
“Голямото учене” е написано за изпълнители с малко или никакъв музикален опит, като за целта в партитурата са използвани графика, поезия и алтернативни форми на нотация. Една от многобройните иновации в него е, че всички членове на оркестъра имат равни възможности да водят и да бъдат водени. На места разпределението на ролите се случва спонтанно, а на други хаосът, предизвикан от съревнованието между оркестрантите, постепенно се превръща в ред.
“Голямото учене” е един от шедьоврите на 20 век, чието значение през 21 век е все по-голямо заради разпадащите се човешки общности и растящата апатия, която пазарът рекламира като индивидуализъм. “Голямото учене” е музика с по-съвременно съвременно звучене от повечето произведения писани днес. 

Вижте запис от студиото на Радио Пловдив тук, излъчен по БНТ Пловдив.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Луис Монтеро: Храната е част от културата на Мексико, докато за българите е гроздето, лозето, виното, ракията

Чий е българският език, изобщо кой има така да се каже право на собственост върху даден език. Дали хората, за които той е майчин, които са част от народа, който е създавал в продължение на векове думите и правилата за подредбата им, дали всеки, който го владее и ползва също има основания да го нарече "свой". Въпросът е сложен и подлежи на сериозно..

публикувано на 16.10.24 в 14:35
Маргарита Младенова

Маргарита Младенова: Човек трябва да се опитва да вижда това, което чува

Ако се опитаме да върнем доверието си към думите като ги очистим от безбройните уговорки, които са поели, може би ще сложим поне малко ред в общуването си със света, нещата и хората… Това е рецептата или по-скоро надеждата, която уважаваната ни театрална режисьорка сподели със слушателите на предаването в рубриката със сериозно-шеговитото..

публикувано на 30.09.24 в 16:53

По следите на думата "мързел"

Доказано от практиката и от собствените ни наблюдения етимологизуването, т.е. изследването на произхода на думите, е от любимите изкушения за будния човешки ум. А най-хубавото в етимологическите главоблъсканици е, че почти никога не се знае предварително накъде ще кривне пътеката, по която думите са влезли в езика ни и удобно са се настанили във..

публикувано на 17.09.24 в 09:26

Георги Данаилов: Процесът на търсене на думи е акт на насилие върху мисълта

Един от "специалните" гости на предаването в първите му години беше известният писател и ярка обществена фигура Георги Данаилов. Едва ли е необходимо да изреждаме заглавията на книгите му и филмите по негови сценарии, но в случая е важно да припомним, че той е завършил висше образование и е работил като преподавател по химия. В интервюто той..

публикувано на 13.09.24 в 17:18

Дума история и песен Вселена

Има една дума от диалектното богатство на езика ни, която всички сме чували многократно, досещаме се какво означава приблизително, но без да сме докрай сигурни. Глаголът "притурям се" от "Притури се планината" на Стефка Съботинова – една от най-силно въздействащите ни фолклорни песни, която намери отклик и извън пределите на страната ни. Още..

публикувано на 29.08.24 в 15:49