Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

„Риголето”, опера в 3 действия от Джузепе Верди (съдържание)

Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго „Кралят се забавлява”
Премиера: 11 март 1851, Венеция, театър „Ла Фениче“

Действащи лица:
• Риголето – шут на херцога, баритон
• Джилда – дъщеря на Риголето, сопран
• Херцога на Мантуа, тенор
• Спарафучиле – наемен убиец, бас
• Мадалена – сестра на Спарафучиле, контраалт
• Джована – дойка на Джилда, мецосопран
• Граф Чепрано, бас
• Графина Чепрано – негова жена, мецосопран
• Матео Борса – придворен, тенор
• Граф Монтероне, баритон
• Маруло, баритон
• Разсилен в съдилище, бас
• Прислужница, мецосопран


Време и място на действието: Мантуа и околностите, шестнайсти век.

Първо действие
Първа картина
Италия през Ренесанса. Празненство в двореца на Херцога на града-държава Мантуа. Херцогът е заинтригуван от непознатата девойка, която от три месеца на всеки празник вижда в църквата. Придворните подозират, че Риголето – гърбавият шут на Херцога, има любовница, която ревниво крие. Риголето сипе остроти, без да щади нито съпруга на красавицата Чепрано, тази вечер отново ухажвана от Херцога, нито стария Монтероне, дръзнал да протестира заради озлочестената си дъщеря. Монтероне заклеймява развратния властелин и проклина Риголето, който, защитавайки цинизма на господаря си, се подиграва с бащинската драма…

Втора картина
Под тягостното впечатление от проклятието на Монтероне, Риголето се връща у дома, за да се увери, че нищо не заплашва дъщеря му. Пресреща го наемният убиец Спарафучиле и му предлага услугите си. Риголето му отказва, но узнава къде би могъл да го намери… Като отклонява молбата на Джилда да й открие кой всъщност е той, Риголето с умиление разказва за благородството на покойната й майка, която от състрадание обикнала него – „самотният, гърбав бедняк”… Той напомня на дойката Джована да бди зорко над дъщеря му и да не отваря никому. Но Джована, подкупена от Херцога, вече е улеснила срещата му с Джилда. Останала сама, Джилда се унася в мечти по прекрасния момък, представил се за беден студент по право… Намислили да отвлекат мнимата любовница на смешника, придворните приближават дома на Риголето, но неочаквано се натъкват на него. Те успяват да го заблудят, че уж ще откраднат жената на граф Чепрано, чиито дом е наблизо. Под предлог, че и те самите са маскирани, завързват очите му и го поставят да крепи стълба, опряна на висок зид. Но, чак когато отдалеч се чуват виковете на Джилда за помощ, Риголето разбира измамата и си спомня проклятието на Монтероне.

Второ действие
Зала в двореца на Херцога. Той е разгневен от тайнственото изчезване на девойката, с която снощи се е срещнал, но щом придворните му разказват как откраднали „любовницата” на шута и са я скрили в двореца, той отива при нея. Едва прикриващ отчаянието си, идва и самият Риголето, който търси Джилда. А когато тя неочаквано се появява, той хвърля маската си на смешник и изгонва придворните. Риголето се заклева да отмъсти. Напразните молби на дъщеря му да пощади Херцога, се прекъсват от Монтероне, когото стражата отвежда в затвора…

Трето действие
Вечер. Странноприемницата на Спарафучиле до реката, в края на града. Риголето води тук Джилда, за да я убеди в неверността на Херцога, сега вече увлечен по красивата танцьорка – сестрата на Спарафучиле. Скоро се появява и Херцогът, преоблечен като офицер. Риголето изпраща дъщеря си да вземе мъжки дрехи и да избяга с кон във Верона, където ще я последва. Той предплаща половината от цената за убийството на офицера и се оттегля до полунощ. Спарафучиле и сестра му се подготвят за уговореното убийство. Но Мадалена, очарована от офицера, успява да склони брат си да го замени с първия, който влезе в странноприемницата. Разразява се буря. Току-що върналата се Джилда става свидетелка на разговора им и бърза да спаси любимия.
Тя чука на вратата и те и отварят. Точно в полунощ Спарафучиле изнася чувала с трупа. Риголето тържествува, но в този момент, в стихналата нощ се понася безгрижната песен на Херцога. В чувала вместо него се оказва Джилда. С последни сили тя моли баща си за прошка и умира.
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сбогуване със Станислав Ушев

Почина дългогодишният директор и главен диригент на „Симфониета“, Шумен. Станислав Ушев е роден в гр. Плевен, завършва Средно музикално училище в родния си град със специалност пиано. От 1980 г. до 1985 г. следва Оперно-симфонично дирижиране в Консерватория „Римски-Корсаков“ в Санкт Петербург в класа на професор Марис Янсонс. От 1985 г. до 1993 г. е..

публикувано на 07.12.21 в 17:01
Любомир Денев-син

Любомир Денев-син – с две нови авторски премиери

За един от младите български творци – композитора  и главен диригент на Младежка филхармония „Пионер” Любомир Денев-син – отминаващата 2021 г. е наситена с творческо вдъхновение, изяви и позитивни преживявания. Всичко това намира израз в две негови творби, които ще бъдат представени за първи път пред публика. Най-напред на 9 декември в Пазарджик в..

публикувано на 07.12.21 в 08:35

Директно от Миланската скала – откриването на сезона с „Макбет“ на Верди

В Ла Скала отбелязват 70 години от началото на Оперната гала на 7 декември. Виктор Де Сабата е този, който премества през 1951 г. откриването на сезона от 26 декември на 7 декември, денят на свети Амброзий, покровител на Милано. В годините на възстановяването след войната от 1947 г. Артуро Тосканини води театъра. На 7 декември 1951 г. Де Сабата..

публикувано на 06.12.21 в 18:00

Фолклорен радиоблиц с Таня и Теодор Недеви

Тя е народна певица, а него го вълнува рок музиката. Китара и глас, и много любов към живота. Таня Недева е солист и хорист в НФА „Филип Кутев“, възпитаник на НУФИ „Филип Кутев“ град Котел и богослов, а Теодор Недев е китарист и част от екипа на компания за софтуерни продукти, игри, реклами. Представяме ви тези двама талантливи и усмихнати..

публикувано на 06.12.21 в 09:20
Лейф Уве Андснес

Брюксел аплодира Моцартовия импулс на Лейф Уве Андснес

Въпреки влошаващата се епидемиологична обстановка в Белгия, музикалният живот в сърцето на Европа все пак продължава. Дворецът на изящните изкуства BOZAR в Брюксел бе домакин на мини-фестивал с участието на Камерния оркестър „Малер“ и норвежкия пианист Лейф Уве Андснес, който също така дирижира състава от рояла. В три поредни вечери – от 19 до 21..

публикувано на 05.12.21 в 08:55
Подкасти от БНР