Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Звездата на българската оперета Донка Шишманова се завръща на сцената

| обновено на 25.04.14 в 15:08 { include file="./partials/authors.html" } БНР Новини
Снимка: musictheatre.bg

Красива, талантлива, шармантна, блестяща, неповторима – това са думите, с които десетилетия наред почитателите на оперетното изкуство у нас определят една от примите на Музикалния театър Донка Шишманова. Такава ще я видим и на 9 май 2014 година – петък, когато тя отново ще излезе на сцената на любимия си театър, за да ни представи образа на Цецилия в „Царицата на чардаша” на Имре Калман.
Поводът е специален, защото с този спектакъл колективите и ръководството на Музикалния театър и публиката ще кажат „Честит рожден ден” на голямата прима, която през тази година отпразнува своята поредна кръгла годишнина.
Репетициите за този голям музикален празник вече са в ход. А вълнението от предстоящата среща с публиката – е голямо.
Партньори на сцената на голямата Донка Шишманова ще бъдат Валентина Корчакова, Марио Николов, Катерина Тупарова, Александър Мутафчийски, Христо Сарафов, Румен Григоров, Драгомир Стойков, Емил Митрополитски и Александър Василев. На диригентския пулт ще бъде Юли Дамянов.

Донка Шишманова е завършила Музикалната академия, след което работи четири сезона във Варненската народна опера. С гласовите си и вокални качества, с артистичността си и яркото си сценично присъствие, с изключителната си музикалност и тънка чувственост, веднага очарова публиката, както и постановъчните екипи, работещи в операта. Емблематични за нея от този период са ролите на Мими и Мюзета от „Бохеми”; Микаела от „Кармен”; Виолета от „Травиата”; Албена от „Албена”, „Цигански барон” – Сафи и т.н.
От 1963 г. Донка Шишманова е артист - солист на Държавен музикален театър „Стефан Македонски”, София.
Тук тя успява да разгърне целия си потенциал, изпълнявайки десетилетия наред всички централни сопранови партии в класическите оперети и е сред най-обичаните и популярни солистки на театъра. Репертоарът й включва Елена от „Хубавата Елена”, „Орфей в ада”, Булота от „Рицарят Синята брада” Жустина – „Жустина Фавар” на Офенбах, Хана Главари „Веселата вдовица”, Лиза от „Страната на усмивките” на Лехар, Розалинда от „Прилепът”, Графинята Цедлау – „Виенска кръв”, Мирабела – „Цигански барон” на Й. Щраус, Марица от „Графиня Марица”, Силва Вареску и Цецилия от „Царицата на чардаша” на Имре Калман, Сузана от „Целомъдрената Сузана” на Жан Жилберт, „Принцът на Мадрид” Франсис Лопес – Графиня де Алба, Беатриче – „Бокачо” Фр. Супе, „Любовта на Шуберт” Хенрих Берте – Лучия Гризи, „Бяла нощ” – Хреников – Долли, г-жа Добревич в „Хъшове”, Дуся в „Срещи”, Зорица в „Щастливецът” на Виктор Райчев, Агрипина в „Аз, Клавдий” – Парашкев Хаджиев, мисис Хигинс в „Моята прекрасна Лейди” на Лоу, Летиция Призм в „Моят приятел Бънбъри” от Герд Начински, Мадлена в „Бел Ами” на Петер Кройдер, Марина в „Лека нощ, Бетина” Горни Крамер.
Носител е на звание „Народен артист”.
Именитото сопрано гастролира на редица световни сцени: Гърция, Русия, Румъния Чехия, Китай, Германия и всички оперни сцени в България.
Участва в два игрални филма – „Черните лебеди” и „Юлия Вревска”.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музиката работи там, където думите не могат

Днес лечебните свойства на музиката са научно доказан факт с широко приложение не само в психотерапията, но и в редица други области на медицината и социалните дейности. „Всички ние обичаме музиката и ежедневно сме потопени в нея, но музиката е и научна дисциплина, терапия с целенасочено въздействие върху пациента, приложима от неговия..

публикувано на 21.09.21 в 08:25

„Музикамерон“ – нови пътища за камерната музика

Един нов и обещаващ проект изгрява на българския музикален небосклон. Това е сдружението за камерна музика „МузиКамерОн“ , основано от трима ярко изявени в своята област български изпълнители: виолистът Румен Цветков, виолончелистът Атанас Кръстев и пианистката Виктория Василенко. Основната идейна художествена концепция на тримата музиканти и..

публикувано на 18.09.21 в 12:15
Марио Диаз

Майсторски клас на Марио Диаз в Плевен

С два концерт – на 17 септември в Плевен в зала „Емил Димитров“ на читалище „Съгласие 1869“ и на 18.09 в София в зала „България“ ще завърши майсторският клас на преподавателя в „Моцартеума“ в Залцбург Марио Диаз. Диригент и на двата концерта ще бъде Найден Тодоров. В Плевен пристигнаха млади певци от Япония, Корея, Италия, Испания, Австрия, Германия...

публикувано на 17.09.21 в 09:41
Мария Принц и Карл-Хайнц Шютц

Обичате ли Брамс?

Това заглавие от романа на Франсоаз Саган е традиционно да бъде използвано, когато става дума за музиката на Йоханес Брамс. Ще го сторя и аз, защото хората, с които разговарям са негови страстни почитатели и то от много години. Това са флейтистът Карл-Хайнц Шютц и пианистката Мария Принц, които записаха и издадоха за „Наксос“ сонатите за кларинет и..

публикувано на 16.09.21 в 18:15
Адриан Прабава

Адриан Прабава отново дирижира в София

Първото гостуване на германо-индонезийския диригент в София е през 2016 година, когато представя със Софийската филхармония Четири скици за голям оркестър на Димитър Ненов, цигулковия концерт на Александър Глазунов със солист Тацуки Нарита и Симфония №4 на Густав Малер, а концертът е част от цикъла „Да вкусим небесните радости“. След година отново е..

публикувано на 16.09.21 в 16:05