Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Чуйте осмия концерт от сезон 2014-2015 на Симфоничния оркестър на БНР

БНР Новини
Снимка: Василка Балевска

Диригент: Емил Табаков
Солисти: Минчо Минчев – цигулка и Александър Земцов - виола

В програмата:

Волфганг Амадеус Моцарт – Симфония-кончертанте в ми бемол мажор, номерация по Кьохел 364 за цигулка, виола и оркестър
Антон Брукнер – Симфония №4 в ми бемол мажор, „Романтична“

По време на създаването на Симфония-кончертанте за цигулка, виола и оркестър през 1779, Moцарт бил на концертно турне из Европа, което включвало Манхайм и Париж. Композиторът решил да експериментира със симфоничния жанр и тази творба се смята за една от най-успешните реализации на „крос-овъра“, съчетаващ симфонията с инструменталния концерт. Произведението е за соло цигулка, соло виола, два обоя, две валдхорни и струнни инструменти, а по-късно са включени и допълнителни виоли, с което хармонията се обогатява. Съществува и аранжимент, в който партията на виолата се изпълнява от  виолончело. Партията на солиращата виола е написана в ре мажор, вместо в ми бемол, а инструментът е настроен с полутон нагоре. Този е технически прийом, който цели да се придаде по-брилянтна звучност на виолата, е необичаен за съвременните инструменти и по тази причина обикновено, когато се изпълнява Симфонията-концертанте, се използват оригинални инструменти.

Четвъртата  симфония  е едно от най-добрите творения на Брукнер. Замисълът за нея възниква през 1873 година, по време на работата на композитора над предшестващия симфоничен цикъл. Именно тогава се появяват отделни ескизи от произведението, но самото създаване на симфонията продължава доста дълго. Първите три части са написани в началото на 1874, а финалът е завършен  на 31 август, след което композиторът се завърнал във Виена. Тук на 22 ноември била завършена и оркестрацията на творбата.
Брукнер мечтаел  премиерата на Четвъртата му симфония да бъде в Берлин, но симфонията така и не прозвучала в първоначалния си вид - за това просто не се предоставила добра възможност. В продължение на две години – от 1878 до 1880 – композиторът я преработил два пъти, след което на  20 февруари 1881 года премиерата й се състояла във Виена, в залата на „Дружеството на приятелите на музиката“. Диригент бил Ханс Рихтер. В края на 80-те години диригентът Франц Шалк прави значителни промени в партитурата на симфонията. Според него те били необходими, за да се „облекчи“ разбирането на слушателите. За съжаление тези промени доста изкривили авторския замисъл. През 30-те години на ХХ век била възстановена редакцията на композитора, която и до днес се смята за единствено адекватна.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хитовете на "Смоуки" в романтичната атмосфера на Античния театър

Среща на випуск 70 и.... някоя година. Да вадим носните кърпички, че има бая да си подсмърчаме с тези вирусоносители по отношение на... романтиката и усмивката. Всички онези "стари и златни" евъргрийни, изхранили диджейското братство в годините, когато пускаше от "Юпитери" и "Унитри". Подобни концерти са като срещи на съученици, поне три по..

публикувано на 24.06.24 в 11:29

Програма "Христо Ботев" излъчва директно от Варна откриването на ММФ "Варненско лято"

Две години преди честването на своя 100-годишен юбилей, Международния музикален фестивал "Варненско лято" открива поредното си издание с концерт, събрал в едно традиция и бъдеще! В програмата на 22 юни присъства музикалната емблема на фестивала Рапсодия "Вардар", премиера на нова творба, написана специално за фестивала – "Увертюра във форма на..

публикувано на 22.06.24 в 07:50
 Проф. д-р Боряна Ламбрева (вдясно) и Аделина Александрова

Пианистката Боряна Ламбрева: Най-важното нещо в изкуството е да му служим вярно

"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и..

публикувано на 21.06.24 в 11:05

Японско турне с "Аларма Пънк Джаз" и heavenphetamine

В края на тази и началото на следващата седмица концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" ще представи с три концерта японското краут-рок/психеделик/пост-пънк дуо heavenphetamine за първи път в България. Градовете са Пловдив – в Bee Bop Café на 23 юни (в емблематичната вече поредица пловдивска на "Аларма" "Неделя..

публикувано на 19.06.24 в 21:44

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36