Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Естетиката на бунта представена в изложбата "Сюрреализъм по време на социализъм"

Без название IV, ср. на 80-те г. на ХХ в., маслени бои, шпервана плоскост

Софийската галерия "Лоранъ" представя от днес до 25 октомври изложбата "Сюрреализъм по време на социализъм" по случай 70-годишнината от рождението на Иван Петков-Турката. Картините в изложбата изобразяват най-зрелия период от художественото творчество на Петков – един от малкото творци, бунтували се срещу системата и естетиката на социалистическия реализъм.

Иван Петков, наричан от приятелите си Турката, а от Държавна сигурност – Художника, е единственият представител на сюрреализма за времето си и често е сравняван със Салвадор Дали. В "Сюрреализъм по време на социализъм" са представени произведения от втората самостоятелна изложба на Петков, за която се предполага, че е преждевременно закрита от служители на Държавна сигурност.

Това обясни за "Хоризонт" кураторът на изложбата и изкуствовед от Софийската художествена галерия Красимир Илиев и допълни:

Сюрреализмът е течение, изхвърлено от официалния художествен живот, но Иван Петков избира точно този стил на работа, отчасти защото иска да се бунтува. Той обича да криптира. По-късно криптира своя подпис, вкарва латински сентенции. Две са основните неща в неговото творчество – той рисува сюрреалистични картини и в тях се появява все повече и повече еротизмът. Двете неща автоматично го маргинализират, защото по времето, когато той започва да рисува и прави първите си изложби, това са две неща, които са табуирани.


Социалистическата система не харесва сюрреализма, защото не харесва иронията и сарказма, които могат да бъдат вложени в този вид рисуване. В първата си изложба Иван Петков рисува свой автопортрет и до себе си изобразява Ленин. Тази картина е била отхвърлена, защото зад гърба на Ленин има малка бесилка и когато са го попитали защо има зад Ленин бесилка, той е казал – това е едно съновидение.

СнимкаСтатуквото кара Иван Петков да се бунтува и чрез творчеството си той се опитва да десакрализира определени категории, поясни още кураторът на изложбата Красимир Илиев:

В института, където е работил, той говори против властта. Образува се досие в Държавна сигурност, което започва да се пълни с доноси срещу него. Има една много интересна картина, която показваме на изложбата. Тя се нарича "Антропологически багер". Това е един багер, чиято лопата, която трябва да изгребва, е човешка ръка. Там, където е връзката на ръката и металния багер, капе кръв. Ето една метафора на социализма.

С идването на демокрацията Иван Петков губи обекта на своя бунт и оттам и своя творчески център:

Той е един от художниците, които след 1989 година тръгва надолу. Димитър Лалев казваше, че, когато човек е бил дълго време вързан, неговите движения са грозни, когато го развържат. 

Красимир Илиев беше категоричен, че произведенията, издържани в естетиката на сюрреализма, са многопластови и затова интерпретацията им не може да бъде универсална, а трябва да бъде уникална за всеки един зрител.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14