Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Неделна музикална вечер със Сър Гардинър, Бетовен, Менделсон и Шуман

{ include file="./partials/authors.html" } БНР Новини
Сър Джон Елиът Гардинър
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Сър Джон Елиът Гардинър има необикновен творчески път. Израства в семейството на музиканти любители, фермери в Северен Дорсет. Първите си уроци по дирижиране взима едва 15-годишен и се възхищава от кантатите на Йохан Себастиан Бах. Учи в Кембридж история и не смее да мечтае за музикантска кариера. През 1963 отива в Ливан при своя чичо, професор в Бейрут и в продължение на година Гардинър пише теза по история, свързана с Изтока и Запада. В  края на следването си трябва да направи своя избор. През 1964 в Лондон събира хор и оркестър със стари инструменти и дирижира в Кралския колеж „Вечерна молитва за Дева Мария” от Клаудио Монтеверди. Това събитие в неговия живот предопределя пътя му на музикант. Завършва композиция и дирижиране в Кембридж и пиано в Париж при Надя Буланже.
Той е основател и художествен ръководител на три ансамбъла: Хор „Монтеверди”, Оркестър „Английски барокови солисти” и „Революционно-романтичен оркестър”.
Обвързвайки кариерата си с възраждането на старинната музика, той участва в редица проекти като изпълнението на кантати на Йохан Себастиан Бах по повод 250-годишнината от смъртта на композитора.
Историк и изследовател, Гардинър се стреми да представи и Симфониите на Брамс през 2008 г., използвайки някои от  инструментите от времето на романтизма.

Музиката винаги е огледало на обществото, в което е създадена - пише диригента. И още: Добрата интерпретация трябва да пресъздаде времето, в което е написана творбата, и все пак да е поднесена така, че да достигне до душата на слушателя.

Сър Джон Елиът Гардинър има издадени 250 компактдиска за най-големите звукозаписни компании.  
В неделната вечер по програма „Христо Ботев” под негово диригентство ще чуем „Миса Солемнис” от Бетовен и произведения от Менделсон и Шуман.

неделя, 4 октомври от 19.30 часа

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Бъдещо минало“ или как музиката среща пространствата в дебютния албум на Димитър Горчаков

Да преплетеш времето – бъдещето и миналото, да срещнеш няколко стила – джаз, фолклор, класическо музика, да импровизираш, експериментираш и интерактивираш и всичко това в голямото море на музиката – такава е провокацията, която отправя музикантът Димитър Горчаков с новия си албум „Бъдещо минало“. умее да прави умело преплитане между фолклор, джаз,..

публикувано на 23.06.21 в 08:05

Чухте ли този концерт? Не? Вече можете да го направите в следващите дни

Радиото е магия, радиото е вълшебство, което достига до сърцето на всекиго. Не е необходимо кой знае колко – един приемник. Щракваш копчето и слушаш. Можеш да правиш и най-различни други неща. Проблемът е, че за жалост всичко отлита в ефира и не може да се повтори. Ето сега в сайта на програмата ще ви предлагаме някои концерти, излъчени преди..

обновено на 21.06.21 в 16:05

Запис на концерта „Рапсодии“ на Симфоничния оркестър на БНР

Концертът „Рапсодии“, който радиосимфониците и техният главен диригент Марк Кадин изнесоха на сцената на зала „България“ на 18 юни, включва популярни образци, създадени в този жанр от Веселин Стоянов, Клод Дебюси, Ференц Лист, Джордже Енеску и Панчо Владигеров. Солист Кристиян Калоянов, кларинет. Благодарение на Еврорадио, беше излъчен директно не само..

публикувано на 21.06.21 в 15:27
Панчо Владигеров

Радиосимфониците – епизод 2 с „Епизоди“ опус 36 на Владигеров

Във второто издание на рубриката на Марио Ангелов – продуцент на симфоничната музика в БНР, акцентът е върху нови записи на СО на БНР из творчеството на много обичан български класик – Панчо Владигеров. „Фокстрот“ без опус – оригинал за пиано от 1925 г., оркестриран от Милчо Левиев, е първият запис, осъществен от Марк Кадин през 2017 в качеството на..

публикувано на 21.06.21 в 09:15

Шърли Верет: Доброто познаване на гласа – ето тайната на големите в театъра

„Шърли Верет като Кармен – това е самото съвършенство!“, отбелязват в американския печат ден след триумфалния дебют в МЕТ през 1968. Кармен наистина остава едно от най-впечатляващите преобразявания на Шърли Верет в десетилетната ѝ бляскава кариера. Дръзка, горда, изпълнена със страст и решимост да преодолява всякакви препятствия… Тъкмо каквато е..

публикувано на 19.06.21 в 08:15