Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Едно автентично аудио за изтичащото време + podcast

| обновено на 30.09.16 в 08:52 БНР Новини
18
Снимка: Даниела Манолова

Горе-долу 100 години е дълъг отрязъкът от време, който този фичър „реставрира“ и „реанимира“ по своя замисъл. С оглед на общото течене и изтичане на времето това е мини прашинка и тотална илюзия, че можеш да обхванеш последователността на толкова много богати и бурни събития и толкова сложни и непредсказуеми криволици на живота на няколко поколения. С оглед на индивидуалното усещане за времето обаче, връщането назад и издирването на оцелелите късове история, памет и непосредствените конкретни малки свидетелства е сериозно и вълнуващо предизвикателство. Кой е живял преди мен, какво го е вълнувало, кое от всичко това продължава в мен, кой съм аз. Тук реставрацията и реанимацията, която аудио документалистиката предполага, е не само цел, но и път за постигане на една друга, по-скрита, но и по-съществена цел, а именно проследяването в развитие и естествено придружаващото това развитие осмисляне и задълбочаване. Историята на митарствата на Гърневи стана факт благодарение на любопитството и упоритите дългогодишни издирвания на един от тях, Иван Гърнев, който не се поколеба да ме направи съучастник и свидетел тях. Пред очите и пред микрофона ми се получи нещо респектиращо и уникално – българска родова история, която може да бъде проследена от 1827 година насам, при това българска родова история, която „прескача“ в Латинска Америка още преди 90 години и там следите й се губят. Бяха се загубили още през 50-те и историята за необикновените  странствания и губернаторската кариера на Радой, Радой Гърнев, беше започнала да звучи като приказно-легендарна. Обаче правенето на фичъри не е само запис и монтаж. Понякога е благословено дълго и напоително ровене. И в интернет. Понякога ровенето в интернет е дълго и напоително, без да бъде благословено. Това обаче беше и когато случайно попаднах на официален еквадорски регистър от 30-те години на миналия век и текст на заповед за произвеждане в по-горен чин на висш офицер, носещ име Р. Гърнев, тази митологично-фантастична приказка изведнъж придоби плът и кръв. Зад нея изплуваха нови имена, поколения, сложни съдби. Когато към това успяхме да прибавим и десетки снимки на картини от списъците на европейски и световни аукциони и класации на художник, носещ името Кочо Гърнев, още една крехка и ефемерна нишка на тази история за странстванията на хората в пространството и времето стана плътна и осезаема. И така „Митарствата на Гърневи в материалния свят“ е шанс да възстановим и вдъхнем живот на отдавна случили се неща и отдавна живели хора. За Иван Гърнев този фичър беше шанс да намери пътеката към един цял еквадорско - американско - тешевско - мюнхенски гърневски свят, който е избуял през тези 100 години.
И последвалото дълго сценарно - монтажно сглобяване на парченцата от процеса в една нова последователност, в една нова дишаща и плътна действителност се приближава до аудио-писането на роман. Нашата сага обаче е реално случила се, истинска.
Приятно слушане.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Меланхолия на любовта

Записът на радиоадаптацията е осъществен през 1986 г., тя е дело на Петко Радилов, който е и режисьор на постановката, а преводът от английски език е на Григор Павлов. В ролите ще чуете гласовете на Цветана Манева и Явор Милушев. „Двама на люлката“ е дебютната постановка на родения през 1914 г. американски писател Уилям Гибсън и е поставена на Бродуей..

публикувано на 31.05.20 в 09:00

Картотеката на паметта

Тази неделя (31.05.) във времето за нощен радиотеатър, което започва 30 минути след полунощ, предстои да чуете пиесата „Картотека“ от полския поет и драматург Тадеуш Ружевич. Записът е направен през 1980 г., а зад него стои режисьорският тандем Казимеш Брац и Мими Нанчева. Актьорският състав е прекалено внушителен, за да го изброявам подробно,..

публикувано на 29.05.20 в 10:45
Актьорът Реймънд Бър в ролята на Пери Мейсън от сериала на телевизия CBS, 1961 г.

Няма отдих за Пери Мейсън

Пери Мейсън, адвокатът-детектив, се изявява в тази постановка на Радиотеатъра, реализирана през 1986 г. по драматизацията на Илиана Цветанова-Беновска и режисурата на Магда Мирчева в поредицата „Следа“. Както винаги, Пери е блестящ и успява да разкрие добре замаскирано убийство, което иска да спре построяването на увеселително заведение на брега на..

публикувано на 28.05.20 в 11:45

Пенчо Славейков и неговата „Кървава песен“

Пенчо Славейков е писателят, най-плътно приближил се до Нобеловата награда от всички, пишещи на български език. За жалост, смъртта му в Брунате, Италия (28.V.1912) прави така, че оттогава шансът за „български“ Нобел е все по-мержелеещ се и топящ се в океана на световната литература.  Но ако се беше случило, българската литература, а вероятно..

публикувано на 24.05.20 в 09:15
Участниците в Цариградската конференция. Прави: граф дьо Муи (секретар), барон Хайнрих фон Каличе, лорд Солсбъри, граф Жан-Батист дьо Шодорди. Седнали: граф Луиджи Корти, граф Франсоа дьо Бургоан, сър Хенри Елиът, граф Николай Игнатиев, барон Карл фон Вертер, граф Ференц Зичи.

Безчувственост в Цариград

Априлското въстание е потушено, светът е потресен, общественото мнение възмутено. В такава обстановка започва Цариградската конференция на посланиците на Великите сили в Османската империя, която трябва да реши каква да е съдбата на българските земи, потопени в пожарища и кръв. Тази конференция поставят в центъра на своята пиеса „Дипломати“ двама..

публикувано на 23.05.20 в 09:15