Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Светлана Иванова – Принцесата на българската оперета!

{ include file="./partials/authors.html" } БНР Новини
Светлана Иванова
Това пътуване със Звездния експрес премина в особено изисканата компания на една от най-ярките примадони на българския музикален театър с много красив глас, великолепна външност и бляскава кариера. Репертоарът й включва почти всички централни партии в най-популярните и поставяни оперети на Офенбах, Щраус, Лехар и Калман. Нейни партньори на българска сцена са били легендите  Лиляна Кошлукова, Донка Шишманова, Лиляна Кисьова, Видин Даскалов, Минко Босев. Тя, разбира се, е доста по-млада от тях и им е безкрайно благодарна за подкрепата и доброто отношение към една начинаеща актриса. Гастролирала е из цяла Европа и е пяла с диригенти като Зубин Мета и Мишел Пласон. „Блестящо вокално изпълнение, завладяваща артистичност и висок професионализъм“ – това са основните й качества според колегите й от Музикалния театър в София. Името й е Светлана Иванова.
Светлана завършва Музикалното училище във Варна в класа на прочутата вокална педагожка Веселина Зафирова. Дипломира се в столичната Музикална академия (тогава Българска Държавна Консерватория) в майсторския клас на Тамара Горинова, бивша асистентка на проф. Георги Златев-Черкин. Творческият й път започва от Българската хорова капела „Светослав Обретенов“ – години, които си спомня с благодарност и възторг. Работата с големия български диригент Георги Робев й дава великолепна професионална база не само като вокалист, но и като ансамблов музикант. Театралната й кариера започва през 1984, когато се явява на конкурс за солисти в ДМТ „Стефан Македонски“ и блестящо изпява Чардаша на Розалинда от „Прилепа“ на Йохан Щраус. Комисията е сразена не само от вокалните възможности, а и от изумителната външност на младата певица – красиво лице, деликатна фигура, стройна, елегантна, пластична, танцувална... Ръководството на театъра веднага я ангажира за всички централни партии в класическия оперетен репертоар. Светлана е изключително ценен кадър: интелигентна, музикална, артистична, невероятно издръжлива. Гласът й е прекрасен – и много здрав. Способна е да научи партия за няколко дни, да замести заболяла колежка в последния момент, да се включи в същия спектакъл, но с друга роля - буквално за часове. Самата тя обаче никога не отменя свои спектакли. Дебютът й на сцената на ДМТ „Стефан Македонски“ е през 1984 година в „Прилепа“ – знаменитата постановка на Борис Покровски под диригентството на Борис Хинчев. Една от най-ярките и най-често изпълнявани от нея героини на Йохан Щраус е и Сафи от „Цигански барон“. Изиграла е над 200 спектакъла на „Царицата на чардаша“, но не Силва е любимата й Калманова роля, а прекрасната Графиня Марица от едноименната оперета. Светлана Иванова е най-успешната Марица в легендарната постановка на Музикалния театър от края на 80-те години на ХХ век на унгарския режисьор Ласло Хегедюш, който (според очевидци) я определя като най-добрата Марица. От героините на Франц Лехар Светлана много харесва Фраскита – роля, която играе в началото на кариерата си, в постановката от 1986 година. Ханна Главари от „Веселата вдовица“ я отвежда чак в Япония, където възторгът на публиката е неописуем. Една от любимите й роли е и Анжел от „Граф фон Люксембург“, която си спомня с огромно удоволствие, защото й е дала възможност да пее в спектакъл и прочутата ария на Джудита от едноименната оперета на Лехар, която не е поставяна у нас. Режисьорът Светозар Донев решава, че главната героиня от „Граф фон Люксембург“ – Анжел Дидие (която е актриса), ще се прости със своята публика с... арията на Джудита. Така великолепната виртуозна ария става част от другата оперета и Светлана Иванова има възможност да я пее многократно в спектакъла на „Граф фон Люксембург.
Още за ролите, турнетата, партньорите, диригентите, за семейството и за детския театър „СветЮлка“ – за всичко хубаво в динамичния, интензивен и невероятно наситен живот на Светлана Иванова, можете да научите от нашия „Звезден експрес“.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Лейф Уве Андснес

Брюксел аплодира Моцартовия импулс на Лейф Уве Андснес

Въпреки влошаващата се епидемиологична обстановка в Белгия, музикалният живот в сърцето на Европа все пак продължава. Дворецът на изящните изкуства BOZAR в Брюксел бе домакин на мини-фестивал с участието на Камерния оркестър „Малер“ и норвежкия пианист Лейф Уве Андснес, който също така дирижира състава от рояла. В три поредни вечери – от 19 до 21..

публикувано на 05.12.21 в 08:55

„Проклятието на Фауст“ от Залцбург

На 22 август тази година на сцената на Залцбургския фестивал Ален Алтиноглу дирижира звездния солистичен състав Елина Гаранча, Чарлз Кастроново, Илдар Абдразаков и Петер Келнер заедно с Детския хор на Залцбургския фестивал , Смесения хор на Концертното дружество на Виенската държавна опера и Виенската филхармония. Представят оперната оратория или..

публикувано на 04.12.21 в 08:35
Аделина Александрова и Георги Димитров

Диригентът Георги Димитров: Имал съм звездни мигове, но не съм ги усещал като такива

Наричат го „институция в музикалния ни живот“, а около начина му на работа и особеностите на характера му се носят легенди. Диригентът Георги Димитров, който не обича да го наричат маестро, но в действителност напълно заслужава тази титла, е от онези големи личности, срещите с които винаги се превръщат в празник. Изключителен професионалист, работил с..

публикувано на 03.12.21 в 08:05

Нов детски мюзикъл „Зайченцето бяло“

На сцената на Музикалния театър „Стефан Македонски“ на 5 и 10 декември от 11 часа ще оживее детският мюзикъл „Зайченцето бяло“ по музика на Румен Бояджиев-син и текст на Венелин Методиев, вдъхновен от едноименната песен на Леда Милева и Петър Ступел. „Нашата идея беше да направим серия от приказки, свързани с музикално-сценичния живот. Обърнахме..

публикувано на 02.12.21 в 12:05

„Проклятието на Фауст” от Ектор Берлиоз

По І част на „Фауст” от Йохан Гьоте Либрето: Ектор Берлиоз и Алмир Гандоние Световна премиера: 6 декември 1846 г. в Опера комик, Париж Действащи лица: • Фауст - тенор • Мефистофел - баритон • Маргарита - мецосопран • Брандер - бас Хор - селяни, войници, студенти, гномове и силфи, блуждаещи огньове, съседи на Маргарита, демони и осъдени души,..

публикувано на 01.12.21 в 13:40
Подкасти от БНР