Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Го-Го музиката си пробива отново път в нощния живот на американската столица и търси своя нов лидер

Младен Петков, Каролин Малакай, Мишел Блекуел и Мо Шoртър
Снимка: Младен Петков


Ако се готвите да посетите Вашингтон вероятно сте си набелязали Белия Дом, Монумента на Вашингтон, безплатните музеи и може би паметника на Васил Левски пред българското посолство в престижния квартал Калорама, близо до Адамс Морган и Дюпон Съркъл. Но ако искате да добавите малко повече емоция към обиколката си ще трябва да се отклоните от отъпканите пътеки.

Добре дошли в света на Го-Го музиката – автентична част от саундтрака на американската столица. Неотдавна "Вашингтон Пост", споменавайки този жанр, го описа с думите
„създаден през 70-те като перкусивен диалект на фънка, който в крайна сметка се превръща в пулса на Шоколадения град.“

Номинираната за Грами Каролин Малакай си спомни за "Хоризонт" как неведнъж е танцувала под ритъма на Го-Го музика, която е звучала от касетофона в дома й. Аматьорските записи навремето са били единственият начин за разпространение.

Мо Шортър - ходеща енциклопедия в Го-Го средите - е лидер на Джънкйард Бенд, които са създадени в началото на 80-те в Бари Фарм – жилищен комплекс в югоизточната част на Вашингтон за хора с ниски доходи. Привлечени от неустоимият чар на Го-Го саунда членовете на групата, които са били между 8 и 14 години в началото започват да създават свои бийтове. Те не могли да си позволят да си закупят инструменти и са използвали кофи, тасове за джанти и всякакви други подръчни средства от сметището. И от там идва името им Джънкярд бенд. Добре познат сингъл на групата е Sardines от 1986-та, който вкарва Го-Го музиката в националния ефир.

Го-Го грубо се превежда като „давай-давай“.  Основна характерна черта е имено безкрайния бийт обединяващ траклиста. Приятелската атмосфера кара всеки един да се чувства добре дошъл. Жанрът произлиза от фънк, соул, хип-хоп. Асоциира с афро-американските общности в района на Вашингтон и е почти непознат в други части на Щатите. Насочен е предимно към изпълнения на живо и танци. В началото е бил вариация на фънк, а през 80-те влияние оказва и хип-хопа. Инструментите, които можете да чуете са електронни китари, бас, кийборд и хорн секция. Отличителният саунд се базира на т.нар. call-and-response - артистът на сцената подава някаква реплика  и публиката отговаря.

Чък Браун е бащата на Го-Го музиката. Той я създава като смесва саунди от църквата, блуз, фънк.

Мишел Блекуел е водещ женски Го-Го артист. Тя спомена, че индустрията е все още доминирана от мъже, но жените присъстват и десетилетия наред се радват на мениджърски позиции. Две емблематични банди с женско участие са Реър Есънс и Нортийст Грувърс. Го-Го е изкупителната жертва, когато става въпрос за адресиране на проблемите с насилието по улиците в кварталите на афро-американците. В случаите, в които насилието прелива в клубовете, които свирят Го-Го музика, медии и някои политици свързват музиката с инцидентите:

Не обръщат внимание на това как да се реши въпроса с разпространението на оръжие в нашите общности и така политици са се опитвали систематично да изкоренят музиката ни, за да покажат, че „правят нещо“ за престъпността. Това, което в действителност правят е да вредят на малки малцинствени бизнеси и да осигуряват по –малко възможности за младите хора, които имат нужда от средство да се забавляват и да освободят насъбраната енергия от всекидневния стрес.

Стилът пикира през 80-те, когато такава музика е можела да се чуе в столицата всяка вечер в кампусите, нощни клубове, дворове, паркове. В момента има и някакво възраждане на възприемания за автентичен саунд на Вашингтон.

Го-Го може да се разглежда и като репортажи за живота на афро-американците. Мо Шортър наблегна на „покета“ или джоб елемента, вкойто се говори за събитията, вълнуващи в момента обществото и страната. В същото време в покета се споменава името на човек от тълпата. Представете си да ви кажат името на концерт и всеки, който си купи запис от концерта да чуе, че ви поздравяват. Концертните изпълнения са превръщали обикновени хора в знаменитости.

Сега Го-Го музиката си пробива отново път в нощния живот на американската столица и в същото време си търси нов лидер. Мишел Блакуел няма нищо против новият лидер да е жена. Тя ми каза “Напълно е възможно. Дали ще се случи? Духът ми казва ‚Да!‘.“

Искрено се надявам за дълголетие този производен на фънка жанр. Той представя уникална смесица от хип-хоп, арендби и блус създава преживявания, по време на които енергията на изпълнителите и публиката се обединява и образува една мощна позитивна вълна, която прави танцуването задължително и помага да забравим за ежедневните проблеми. Неотменна част от културата на Вашингтон, Го-Го музиката заема важно място в пътеводителите наедно с Белия Дом и музеите.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14