Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Русалка“ на Метрополитън – красив и завладяващ спектакъл

Снимка: metopera.org

Новата „Русалка“ на Метрополитън е изключително красива постановка – дори това, че е мрачна, а на места дори зловеща, по-скоро подсилва нейното въздействие, и да се гледа, дори и на киноекран, беше много различно изживяване.

Режисьорката Мери Цимерман има вече три продукции с нюйоркската трупа, но винаги досега те са били приемани нееднозначно. Нейната „Русалка“ обаче, поне според американската преса, е приета с овации. Голяма част от добрите думи се отнасят и за сценографията на Дейниъл Остлинг, и не на последно място – за приказните костюми на Мара Блуменфелд. Очарователни бяха нимфите в първо действие - много ефектно балерините и певиците съставяха един танцуващ, динамичен ансамбъл. Сякаш самата гора се движеше по сцената. На този закачлив фон появата на Русалка беше подчертано меланхолична и красотата на латвийката Кристине Ополайс блесна на фона на огромното дърво край езерото, където живее нейната героиня с баща си, водния дух – в ролята големия американски бас Ерик Оуенс. Идеята Русалка да не е с опашка на риба, а с дълга рокля, която се слива с поляната, беше много добре използвана, още повече, че в това първо действие и дългата коса на Кристине Ополайс беше с морски синьо-зелени оттенъци. Така, седнала в корените на огромното дърво, Русалка изпя прочутата си Ария – Песен към месеца, на фона на изгряващата огромна луна. Въздействието беше наистина незаменимо!

Кристине Ополайс е доказано голяма актриса – не просто добра певица. Нейната Чо-Чо Сан миналия сезон беше невероятно силен образ, също и Манон Леско. Неслучайно певицата сподели по повод новата си роля, че Пучини е в сърцето й, но Дворжак е в душата й. Славянското в операта на Дворжак й е близко, както на никого другиго от избраните изпълнители. И тук трябва да призная, че отивайки да гледам „Русалка“, имах определени притеснения затова, че операта се изпълнява на чешки език. Дори режисьорката Мери Цимерман беше признала, че това я е затруднило доста – неразбирането на текста в движение. Певците, при това целия състав, който беше предимно американски, се справи невероятно добре. Бих отличила най-вече мецосопрана Джейми Бартън в ролята на Йежибаба (Баба Яга). Тя беше модерна вещица със сребриста рокля, която сякаш беше направена от паяжини, а край нея постоянно "щъкаха" нейните помощници – три същества, жертви на неуспешните й експерименти: човек с глава на плъх, един полу-котарак и един гарван с една ръка и едно крило, в женски дрехи. Зловещото излъчване се допълваше и от Бартън, която всъщност почти през цялото време се усмихваше лукаво. Тя беше блестяща и я определят като голямото откритие в тази постановка. Мисля, че за българската публика друго много приятно ново запознанство беше с тенора Брандън Джованович – много на място и вокално, и като артистично излъчване. Във второ действие той трябваше да лавира между нямата и невинна Русалка и чуждестранната принцеса в огненочервена рокля с голямо деколте и много бижута. Сцената допълваха балните танци, на места доста провокативни, и всичко в името на това публиката да усети разликата между героините - и всъщност защо Принцът, влюбил се в непознатото и безмълвно създание, скоро се увлича по друга и забравя обещанията си.

Финалните сцени са отново край езерото, но гората вече е зловеща и всичко красиво е разбито – също като мечтите на нимфата. Тя знае, че се е превърнала в сянка, но не иска Принцът да намери смъртта си заради нея. И все пак това е цената на нейната несподелена любов – сцената със смъртта на Принца беше покъртителна и Брандън Джованович заслужи много овации за нея, също като Кристине Ополайс и останалите певци, хора и оркестъра на Метрополитън опера, дирижирани от британеца сър Марк Елдър. С всички тези равностойни съставни части, идеята да се възроди операта „Русалка“ от Антонин Дворжак на нюйоркска сцена с нов прочит, изглежда наистина чудесна.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14