Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Дон Карлос“ на Химелман продължава да скандализира публиката на Щатсопер - Берлин

| обновено на 01.06.17 в 12:08

Внушителната старинна сграда на Щатсопер - Берлин от няколко години е в ремонт, който едва ли ще приключи скоро, така че трупата играе спектаклите си в театър „Шилер“, в близост до друго легендарно за меломаните място - Дойче опер – Берлин.

Не бих наредила „Шилер“ сред най-красивите театри, макар че е удобен, светъл и фоайетата му предоставят комфорт на публиката. Обикновено почитателите на оперното изкуство идват поне половин час преди началото на спектакъла и на чаша шампанско с петифури общуват, настройвайки се за музикалното събитие, което им предстои да преживеят. Веднага след влизането им в театъра ги очаква макет на оперната дива Анна Нетребко, до който биха могли да се снимат или пък да си купят сувенир или компактдиск от щандовете в двата края на сцената извън салона. С голяма радост забелязах, че сред малобройните албуми, изложени на витрините и на двата щанда, беше дебютният компактдиск на нашата Соня Йончева „Париж, моя любов“! Той стоеше на централно място в компанията на продукциите на Анжела Георгиу, Анна Нетребко и Роландо Виясон.

Спектакълът на „Дон Карлос“ от Верди беше в неделния следобед. Имах късмета да го гледам от третия ред в партера, така че сравнително отблизо можех да наблюдавам артистите. Залата беше пълна.

Премиерата на тази постановка на „Дон Карлос“ в Щатсопер – Берлин е била през 2004 г. През няколко години тя бива възстановявана, като последната такава серия е била през 2014 г. Режисьор е Филип Химелман, сценограф -  Йоханес Лейякер. Костюмите са на Клаус Брунс. Диригент е Масимо Занети, диригент на хора – Мартин Вирайт .

Имах огромния късмет да видя силен солистичен състав: в ролята на крал Филип Втори се представи един от прочутите баси на нашето време – Рене Папе, който е постоянен член на трупата. В останалите персонажи се превъплътиха италианският тенор Фабио Сартори като Дон Карлос, Роман Трекер като маркиз Поза, руският бас Михаил Казаков – Великия Инквизитор, Лияна Харутюнян – Елизабет и Марина Пруденская като принцеса Еболи. Ярки, стабилни певци, овладени гласове. Може би единствено Михаил Казаков ме смути с малко по-силовото си пеене, на моменти дори пресирано, но го отдавам на топлата му славянска кръв.

Постановката беше съвременна с някои препратки към историческото време на действието – 16-ти век. Героите бяха заменили благородническите дрехи с костюми, шлифери и рокли с гол гръб и изкусителни цепки, в каквито се подвизаваше стройната принцеса Еболи. Придворните дами в трета картина се появиха на сцената вместо с кринолинени рокли  с полицейски униформи и докато пееха като прекрасен ансамбъл, зареждаха пистолети и се прицелваха с тях. Великият инквизитор също беше облечен като съвременен католически свещеник и според замисъла на режисьора той беше незрящ – носеше тъмни очила и се движеше на сцената пипнешком. Сценографията беше повече от аскетична! През целия спектакъл в центъра на събитията беше маса с 4 стола и ниско надвиснал над главите на героите полилей. На нея се хранеха Кралят, неговият син Дон Карлос, кралица Елизабет и принцеса Еболи, и тази маса се превърна почти в персонаж.

Настроението се определяше от движещи се наситено черни пана, които се движеха на различни места по сцената и с тяхното отдръпване се появяваше светлина.Така се постигаше идеята за мрака и светлината, а в добавка към това в костюмите също липсваха цветове, различни от черно и бяло. Цветен елемент се появяваше в костюмите на второстепенните персонажи, когато в действието имаше намек за позитивност.

Към основните персонажи,чието облекло беше от днешния ден, се добавяха хористите в монашески средновековни роби, с изцяло покриващи главите и лицата качулки – така се създаваше паралел между две епохи, които се събират на една сцена.

Всички добре знаем за провокативните режисьорски решения, особено характерни на германските оперни театри. „Дон Карлос“ в Щатсопер - Берлин също има принос за това – с прочита на пета картина, с осъдените на смърт еретици. На сцената пред кралската маса с хранещите се основни персонажи – Крал Филип Втори, Кралица Елизабет, Дон Карлос и принцеса Еболи са поставени 5 напълно голи човешки тела с окачени на шиите въжета. Ръцете и краката на всяка от жертвите са вързани, и ясно се виждат кървавите следи от изтезания. Когато Крал Филип Втори решава да се вслуша в думите на Великия инквизитор и да разреши екзекуцията, на сцената се появяват петима палачи – с костюми, кожени ръкавици и метални туби в ръце. Всеки от тях брутално увива устата на осъдения с ленти тиксо. После излива върху изтерзаното човешко тяло течността от всяка туба, която би трябвало да изобразява заливане с бензин. После въжетата издигат нагоре безпомощните тела. Сцената завършва с ритуалното запалване на голямата църковна свещ от Филип втори, последвано от вдигнатите запалени запалки на палачите към висящите хора. Тази част от спектакъла успява да постигне целта си – да потресе публиката и да й напомни за безумната жестокост на Испанската инквизиция. Признавам, че ме побиха тръпки и се борех с желанието да извърна глава, докато възрастната дама до мен го направи. След кратко замисляне публиката аплодира.

Последва антракт, в който се опитахме да се съвземем от току-що видяното, а преди началото на 6-та картина на публиката беше обявено, че басът Рене Папе не се чувства добре, има алергия, но въпреки това ще завърши спектакъла. Той изпя блестящо голямата ария на Крал Филип втори и до края на продукцията беше все така внушителен, респектиращ и убедителен – вокално и сценично.

Чуйте в звуковия файл и споделеното за постановката от българката виолистка от оркестъра на Щатсопер - Берлин Станислава Стойкова.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14