Сезон 2016/2017 на Израелската опера можа да се нарече „български“. От 8 спектакъла с участие на нейните хор и оркестър, в 3 бяха поканени български оперни певци. В самото начало на сезона гостува Светла Василева, а в две последователни поставки- на „Фауст“ и на „Силата на съдбата“, пяха Петър Найденов и Владимир Стоянов.
Дори да не знаех, че в постановката на вердиевата опера „Силата на съдбата“ участва български певец, по начина, по който изигра приемането на съдбата след като се е записал в армията и е седнал да изпие питие в кръчма, пълна с непознати, не бих могла да сбъркам, че се играе от нашенец. В един миг испанската студентска униформа, с която бе облечен певеца „изчезна“и видях везана риза и елече на селянин, видях реакция на българин, взел решение под натиска на обстоятелствата, в които е попаднал, и търси утеха за стореното във виното или може би в ракията. Операта „Силата на съдбата“ е написана от Джузепе Верди по поръчка на руската империя. Действието се развива по време на войната в Испания. Всички масови сцени бяха прекрасно решени от постановчика. Сцената на Израелската опера, която е доста внушителна, се оказа малка за масовките и особено за баталната сцена, в която прекрасно се съчетаваха игра на живо и мултимедия. Действието сякаш „изтичаше“ и в зрителната зала и зрителите се чувстваха сред бойното поле, в кръчмата, където се набират войници, или край манастира, където се раздава милостиня за пострадалите от войната. Не така стояха нещата в камерните сцени. По принцип тази опера е доста нелогична. Героите се разминават на сантиметри, без да се познаят, и всеки смята останалите за мъртви. Вероятно за да се оправдае това „незабелязване“ на близки хора, камерните сцени бяха твърде тъмни и от мрака се чуваха прекрасните гласове на певците. В ролята на Дон Карло, братът на главна героиня, прекрасно звучеше гласът на българския баритон Владимир Стоянов - прекрасно откритие за израелската опера. Преди да гастролира в Израел е бил в Токио, а следващата му спирка е Испания.
Разговаряхме с Владимир Стоянов в музея на очилата в Израел, който се намира в увеселителния комплекс Сарона срещу Операта. Решихме,че най-добър декор за интервюто ни ще е експозицията на театрални и оперни аксесоари през вековете. Освен различни бинокли, има и ветрила, на които са монтирани увеличителни стъкла, за да бъде разглеждана сцената, както и съвсем съвременни изобретения: наглед обикновени очила, които само с натискане на копче, стават театрален бинокъл. След участието си на премиерата ва „Силата на съдбата“ Владимир Стоянов има свободен ден, който не използва за да се поразходи из Израел, а за учене на своята партия за операта „Ернани“, в която ще дебютира в Мадрид.
Чуйте разговора в звуковия файл.
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която..
Трима знакови автори – проф. Божидар Бончев, проф. Греди Асса и Атанас Парушев-Шока излагат свои творби в обща изложба в столичната галерия "Ракурси"...
Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg