Заключителният спектакъл на Израелската опера и концерт на Израелската филхармония предшестват подновяването на абонаментите за двете институции, а също подписването на чековете от спонсорите, т.нар. „приятели на Операта или Филхармонията". Затова тези изпълнения са много важни и обикновено блестящи. Случайно или не, и Телавивската опера, която и тази година нямаше изпълнение на Масада, и Израелската филхармония, за чийто главен диригент Зубин Мета започва последният сезон на този пост, преди да се оттегли, бяха избрали да представят творби на Пучини. Операта е гласувала доверие на „Мадам Бътерфлай“, а Филхармонията - на „Турандот“.
В духа на добрите традиции на Операта беше представлението „Мадам Бътерфлай“ под диригентството на Даниел Орен. В зрелищния спектакъл, но в дискретния прочит на японската традиция, за режисурата и сценографията бяха поканени японските творци Шавио Сан и Кита Асари. На певците им се налагаше да стъпват „от камък на камък“ на сцената, която представляваше традиционна източна градина. Е, някои забравяха и минаваха за по-напряко и там, където трябваше да тече вода. От оризова хартия са прозорците на къщите в Япония. По време на цялата музикална интермедия на очакването, тези прозорци бяха сцена на театър на сенките, а след това с по-ярки светлини показаха разочарованието. Връх на спектакъла беше танцът на чадърите и ветрилата. Подобно на кукловоди хористите успяха да направят цяло представление, използвайки само разноцветни чадърчета и изписани ветрила. Съжалявам,че не бях на някой от първите два реда, по време на генералната репетиция, на която присъствах. Оттам се е чувало как пее самият диригент Даниел Орен. Лично мен никой от певците на сцената не ме впечатли особено, а на Сузана Барнакини в ролята на Чо Чо Сан трябва да признаем артистичност. А преди да стане диригент Даниел Орен е бил дете-чудо , невероятен певец. Съжалявам, че не чух операта в негово изпълнение! Според колеги е бил забележителен!
За „Турандот“ в концертното изпълнение на Израелската филхармония трудно може да се каже нещо освен суперлативи. Както казват спонсорите: след такъв празник човек се подписва с удоволствие под каквато искаш сума! Оркестърът беше във върховна форма. Трите хора - на Пражкия симфоничен оркестър, който гостува, големият хор „ Гари Бертини“и детският хор „Анкор“, бяха едно от съвършените действащи лица. Едва стигащия без бастун до диригентския пулт Зубин Мета извърши дори и физически подвиг да стои на крака четири часа, защото беше изпълнена не съкратена, а пълната версия на операта. При това ни за миг не беше скучно и залата изслуша творбата на един дъх! Фаворити бяха руската певица Елена Панкратова в ролята на Турандот, която респектира с мощния си и прекрасно поставен глас, и тримата певци в буфо триото Пинг, Панги Понг: баритона Герман Олвера и тенорите Роберто Говата и Пабло Гарсия Лопес . Макар и облечени в смокинги, те много артистично рисуваха с глас и жестове принцовете, които изобразяваха, като баритонът, в ролята на индийския принц, беше пестелив и характерен. Американският тенор Грегъри Кунде, който се разхождаше из сцената, влачейки пюпитъра с нотите, по които пееше, беше малко еднопластов за тази роля, но публиката дълго и горещо го аплодира. Преди концерта изслушах прочутото концертно изпълнение на някога младия, през 1972 г., Зубин Мета, с Лучано Павароти в ролята на Калаф. При сегашната трактовка на операта акцентът бешевърху мъдростта в живота, приоритетите и цената на достигането им, докато някогашната беше по-скоро за силата на духа и всеобхватността на любовта. А сред рецензиите, които се появиха в израелските медии, най-силно ме впечатли анализа на психотерапевта Омер Шумрони. Според него: Турандот е толкова жестока, защото се счита превъплъщение на прабаба си, изнасилена от чужд принц, а вместо да се мъчи три часа на сцената, Мадам Бътерфлай е можела да се отбие при психолог и по методите на Фройд за пет минути биха й помогнали да преодолее изоставането от неверния любим. Можела е просто да се обърне към прочутата семейна радио-консултация по израелското радио, където веднага биха й изкрещели да зареже Пинкертон, да си вземе детето и да се помири с родителите си!
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която..
Трима знакови автори – проф. Божидар Бончев, проф. Греди Асса и Атанас Парушев-Шока излагат свои творби в обща изложба в столичната галерия "Ракурси"...
Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg