Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бляскави отзиви за Соня Йончева в “Дон Карлос” в Парижката опера

| обновено на 31.10.17 в 09:22


Овациите на публиката се сляха с молитвата на Соня Йончева, потопена докрай в скръбта на своята героиня Елизабет в последната ѝ солова ария в „Дон Карлос“. Нашата певица омая публиката от сцената на „Бастилията“ в Париж. Френската критика е щедра в похвалите: изданията „Атлантико“, „Монд“ „Рес музика“, „Концерт класик“, „Олирикс“, „Телерама“ са единни в оценките. Наричат Соня „повече от съвършена“, „царствена“, с „кадифен тембър“, „невероятна гъвкавост“ и „чувствено вибрато“, „стабилна във всички регистри и както винаги отлична в драматургичното изпълнение“. Не по-малко възторжени са отзивите за нейните партньори на сцената – Йонас Кауфман в ролята на уязвимия и душевно наранен Дон Карлос, Елина Гаранча, неподражаемо естествена и музикално безупречна в сложната роля на Еболи, Людовик Тезие, за първи път като Родриго, Илдар Абдразаков като Филип Втори и Дмитрий Белоселски, един безпощаден Велик инквизитор. Аплодисменти на всички култови арии и дуети, кастинг без грешка за тази постановка на операта от Верди – историческо събитие и голямо артистично изпитание!

Събитие, защото с нея беше открит сезонът в Парижката опера и отпразнуван рожденият ден на самата творба – 150 години от премиерата на „Дон Карлос“ на парижката сцена, за която е била предназначена. Само по себе си това произведение на Верди е събитие. За да го сътвори, композиторът е излязъл от обичайния си стил и със синтеза на италианска, френска и немска школа е постигнал монументална френска, образец на модната за онова време Голяма опера. Над четири часа, пет действия в оригиналната френскоезична версия, отстъпила по-късно на по-лекия и мелодраматичен италиански вариант. Постановката на Кристоф Варликовски е изградена с дълбок трагизъм. Действието, поставено в средата на ХХ в., ни държи някак между пластовете на времето, за да излъчи политическо послание за свобода на народите от гнета на империите, но всъщност и за личната свобода. Историята е разказана като мъчителен спомен, а душевните състояния на героите са илюстрирани от образи на екран, размиващи границата между минало и настояще. Такъв мизансцен изисква много усилия и драматургично майсторство от артистите, а и от хора, откроен като самостоятелен герой под много умелото диригентство на Филип Жордан.

Въпреки някои резерви към мизансцена новият „Дон Карлос“ в Париж е успешен завършек на един тригодишен амбициозен проект. Той донесе естетическа наслада на публиката и същевременно я въведе в самата история на произведението. Операта достигна до широка публика благодарение на прожекциите в киносалони и на телевизионния екран. Предстои още една поредица от представления с различен състав за основните роли.         




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14