Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Ангелът унищожител“ от киносезона на Метрополитън

| обновено на 30.11.17 в 09:44

На меломаните, които следят прожекциите на живо от сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк, вероятно прави впечатление тенденцията всеки сезон да бъде представено поне едно произведение, създадено през последните години. Миналия сезон това беше „Любов отдалече“ на Кая Саариахо. Този ни предложи ново предизвикателство – операта „Ангелът унищожител“ на Томас Адес, създадена по сюжета на сюрреалистичния филм на Луис Бунюел по поръчка на Метрополитън, Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън“ и Кралския датски театър. Световната премиера беше на Залцбургския фестивал миналото лято.

Трябва да призная, че бях много заинтригувана от анонса и от прочетеното в американската преса веднага след премиерата на 26-и октомври, защото критиците не пестят суперлативи за композитора Томас Адес – 46-годишен британец, който е и диригент на спектаклите. Това е неговото трето оперно заглавие след „Тя напудри лицето си“ и „Бурята“ по Шекспир. Заложеното като идея в „Ангелът унищожител“ – да бъде използван сюжетът на култовия едноименен филм на режисьора Луис Бунюел от 1962 г., натоварва операта с определени очаквания, но и определено възбужда любопитството. Либретото е написано с участието на Адес от Том Кернс, който е и режисьор на трите досегашни  постановки – в Залцбург, Лондон и сега в Ню Йорк.

Завесата се отваря и зрителят попада на аристократична вечеря след оперно представление, от която, поради някакви предчувствия, цялата прислуга намира повод да избяга, а гостите, след приятното прекарване, откриват, че не могат да си тръгнат. И след дълги дни, в които свършват и храната, и водата, отношенията между членовете на висшето общество започват да се израждат, защото започват да избиват най-низките човешки страсти. В първата част, докато нещата още не са загрубели, музиката има някои късноромантични и експресионистични елементи, дори загатване на Рихард-Щраусови мотиви, които напомнят за „Кавалерът на розата“. Постепенно, заедно със сюжетната линия, и музикалната тъкан започва да се разпада. Разбира се, всичко е в много мрачни краски, с достатъчна доза острота и в оркестровата партитура, и в солистичните партии. А те са ни повече, ни по-малко от 15. Солистите – гости на вечерята, домакините и единственият останал да ги обслужва – икономът на имението, са почти постоянно на сцената в продължение на два часа и половина. Търсен е и кинематографичния елемент – в определени моменти на преден план да излизат определени герои, сякаш кино-камерата ги приближава и усилва тяхното присъствие. Изключително впечатлена съм от изпълнителите – много от тях са участвали и в премиерата в Залцбург миналата година, както и в лондонската постановка тази пролет. И вокално, и актьорски задачите им са много трудни – видяхме сцени с насилие, секс, умопомрачение, смърт, но всички артисти имаха много ярко и балансирано присъствие.

Томас Адес беше използвал специално въздействието на високите женски гласове – особено в партията на Одри Луна, която изпява ла от трета октава – най-високия тон на сцената на Метрополитън опера в нейната близо 140-годишна история. Доста висока като теситура е и партията на Сали Матюс, която сподели в антракта, че първоначално е заявила на композитора, че няма да може да поеме такова натоварване, а той я убедил, че ще се справи. И тя наистина беше блестяща.

В оркестъра също бяха добавени нестандартни елементи, за да се подсили ужаса на сцената – на първо място с електронен инструмент, наречен „Вълните на Мартино“, който е изобретен през 20-те години на ХХ век, а в наше време доста модифициран. Той издава онези характерни звуци, използвани още в зората на киното във филмите на ужасите. В един момент част от групата на първи цигулки смени инструментите си с малки детски цигулчици – четвъртинки или половинки. И този техен характерен остър звук тук беше доста зловещ. В оркестрината и зад кулисите имаше и много камбани и барабани – в началото на второ действие те се включиха в зловещ марш. И така, общо взето, Томас Адес беше търсил мрачното, ужасяващо въздействие, въпреки че финалът всъщност беше решен като хепи енд – оцелелите решават да преиграят всичко, както е било в първата вечер, тайнствената магия над къщата се разваля и те са свободни.

Томас Адес твърди, че „Ангелът унищожител“ на Бунюел е в главата му от 13-14-годишен и напоследък го е преследвала натрапчивата идея да напише опера по този сюжет. Сега, когато творбата вече е на сцена и в Европа, и в САЩ, критикът Антъни Томазини споделя в „Ню Йорк Таймс“: „Тази опера носи притеснителна актуалност във време, когато много американци се чувстват уловени в капана на партизанските битки с политическия елит срещу икономическата несправедливост и поставянето на граници, но воля да се променят нещата някак липсва.“

А между другото, Силвия Пинал, актриса във филма на Бунюел през 62-а г., много по-късно заявява, че режисьорът всъщност е предсказал появата на Биг Брадър и как обществото ни ще се радва да гледа оскотяващи хора, поставени в безизходно положение. Вероятно точно това „актуално“ послание е подтикнало и Томас Адес да възкреси „Ангелът унищожител“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14