Румънският джаз пианист Мариан Петреску (роден в Букурещ през 1970 г. в семейство на музиканти), започва да учи пиано на 4-годишна възраст. Завършва музикалното си класическо и джаз образование в Швеция и Финландия. През годините на солидна подготовка, той дебютира на сцената на 15-годишна възраст на фестивала „Пори Джаз” - Финландия.
Оттогава насетне, успехите му придобиват международни мащаби. Печели 2-ра награда на клавирния джаз конкурс в Париж Martial Solal през 1989 г. и 1-ва награда на „Букурещ джаз фестивал” през 1992 г.
Има множество изяви в Монтрьо, Париж, Хага, Копенхаген.
Свирил е с изтъкнати музиканти, измежду които Ал Жаро, Артуро Сандовал, Тутс Тилеманс, Ричи Байрак.
В град Ювяскюля, Финландия, където живее, освен че преподава в консерваторията, е създал и свое собствено музикално училище, в което преподава класика и джаз.
Наричат го Хоровиц на джаз пианото.
С най-голямо влияние от пианистите Бил Евънс и Сергей Рахманинов, очевидно е, че неговият най-голям вдъхновител е канадският пианист Оскар Питърсън.
Американската звукозаписната компания „Резонанс Рекърдс”, с която Мариан Петреску работи от създаването й, основава свой собствен биг бенд.
През 2009 г. президентът й Джордж Клабин, предлага на Мариан Петреску да запишат албума „В почит към Оскар Питърсън”. Освен президент на компанията, Джордж Клабин е и продуцент и желае обликът на пиесите да бъде максимално автентичен и да показват точно душевността и уникалния стил на канадския джаз пианист.
За Мариан Петреску, задачата не е изненада, не е дори сложна за изпълнение. Да се учи цял живот от своя кумир, да имитира неговите похвати и изказ и да ги слее със себе си е майсторство каквото несъмнено притежава. И думата „имитация” не е нито притеснителна, нито казана не на място. Напротив, всеки един творец се стреми към съвършенството, първо чрез имитация на своя идол-предшественик и после като вложи собствените си уникални качества. Стилът на Оскар Питърсън се превръща в еталон за подражание от поколения прохождащи джаз пианисти. Добър негов наследник е румънският музикант.
В този албум са включени едни от най-известните композиции (L'Impossible, Bossa Beguine, Hymn To Freedom, Greensleeves) и транскрипции върху популярни джаз стандарти (Sally's Tomato на Хенри Мансини, Waltzing Is Hip на Рей Браун, Tricotism на Оскар Петифорд) на канадския виртуоз.
Поканени са бележитите оркестратори Бил Кънлиф, Клаус Огерман и Куно Шмид, а наградата „Грами” за най-добър аранжимент, печели албума през 2009 г.
За любителите на джаза и богатия звук на биг бенд, този албум ще донесе тъй желаната наслада.
Целият творчески музикален екип, начело с пианиста Мариан Петреску и резултатът от работата им, е един дълбок поклон и уважение към великия джаз пианист Оскар Питърсън.
Нека споделим заедно това удоволствие!
четвъртък, 25 януари от 11 часа
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg