Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Стени от звук и тишина: Nadja четири години по-късно

БНР Новини
Ейдън Бейкър и Леа Букареф в София (2014)
Снимка: Георги Челебиев

В първия ден на март 2018 година канадското drone doom дуо Nadja се завръща в България по покана на Amek Collective. Четири години и може би осем издания ни делят от препълнения клуб, който тогава (през 2014 година с участието и на „Аларма“) посрещна Ейдън Бейкър (китари) и Леа Букареф (бас). Докато стискаме палци любовта на България към творчеството на канадските артисти да не е утихнала, а напротив, да се е задълбочила, четем за по-интересното покрай тях в кратко интервю със самия основател на групата Ейдън Бейкър.

Какво се промени за Ейдън Бейкър и Леа Букареф от 2014 г. досега?

Със сигурност намалихме скоростта, с която издаваме нова музика. Мисля, че и стилът ни еволюира. Започнахме все повече да изследваме по-сложни ритмични структури и така се отдалечихме от по-праволинейните дуум-бийтове и минимализма в по-ранните ни издания.

А какво остана непроменено?

Все още свирим много концерти, така че това със сигурност е същото. Атмосферичната и текстурална природа на нашия звук също не са се изменили много, въпреки, че сега доста повече експериментираме с ритъм.

Когато дойдохте в София за пръв път, тъкмо бяхте издали един от най-смелите си експерименти – албума Cystema Solari с италианския хип хоп артист Уоки Токи. Как беше приет той?

Cystema Solari е доста противоречив албум сред публиката на Nadja и сред тази на Уоки Токи. Много от нашите слушатели не харесаха неговото участие в албума и обратнотото – неговите фенове не харесаха нас. Определени хора наистина го харесаха, докато други откровено го мразеха. Такива по средата почти нямаше, беше си албум на крайностите. За нас беше доста ценно преживяване. Изсвирихме го на живо няколко пъти. И с концертите беше същото – хората или ги мразеха, или ги обожаваха.

Последното ви издание е Stripped. В него сте събрали акустични версии на някои от най-знаковите парчета на Nadja. Колко по-различно е да свириш и преживяваш музиката си без знаковата за Nadja стена от звук?

За момента не сме свирили нито една от тези песни на живо. Не съм сигурен, че и някога ще го направим. Според мен ще е трудно да ги изпълняваме, без тази мощ, както казваш ти, тази стена от звук, с която сме свикнали да работим на сцената.

Кадри от първия концерт на Nadja в София, организиран през далечната 2014 година от Amek Collective и „Аларма“
За пръв път дойдохте в София точно след албумите Queller и Flipper – два от най-впечтляващите ви записи, които в същото време са доста различни един от друг. Сега актуални са The Stone Is Not Hit By The Sun, Nor Carved With A Knife и 41-минутнияt звяр Sy – отново две доста различни плочи. Какво сте подготвили за сета си в София и колко дълбоко ще ни потопите в огромната си дискография?


Досега не сме свирили нищо от The Stone Is Not Hit By The Sun. Все още не знаем как бихме могли да пресъздадем песните от него на живо. Понякога ни е трудно да вземем музика, която е работела толкова добре в студиото и да я представим на концерт. От друга страна Sv сме го свирили вече доста пъти. Тази гигантска песен обаче е доста трудна за възпроизвеждане на живо, защото доста зависи от акустиката и озвучаването, с което разполага мястото, на което трябва да свирим... Все още не сме сигурни какъв ще е сетът ни в София този път. Напоследък често се връщаме към Flowers Оf Flesh, защото миналата година албумът ни “ Touched навърши десет години. Напоследък свирим и Absorbed In You от The Bungled & The Botched.

Какво е следващото предизвикателство пред Nadja?

Току що приключихме работата по следващия си албум, който ще се казва Sonnborner и ще бъде издаден от нашия лейбъл Broken Spine през септември. Разбира се, предстоят ни много турнета с концерти в Европа, Канада и по-късно през годината в Япония.

Освен музиката, какво друго може да сме пропуснали покрай вас?

През последните години работех по доста проекти, свързани с писане, включително книгата ми Passing Through, която излезе през 2014 г. за издателството Wounded Wolf Press. Леа наскоро започна нов бизнес с японска ръчно-правена хартия. Тя я използва и в собствените си проекти, свързани с книговезане и визуални изкуства.

*Концертът е довечера от 21:00ч. в клуб Live & Loud с участието на българските проекти Leaver и Shrine.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Аксепт", "Мистър Биг" и "Дийп Пърпъл" с букет хитове и нови албуми хедлайн в афиша на "Мидалидаре"

Хоп – ето ни вече на терен в Долината на виното, с. Могилово, община Чирпан, нямаме търпение да рокясаме. Четвъртото издание на Midalidare Rock In The Wine Valley ще се проведе от 12 юли (петък) до 14 юли (неделя). Гаранция за погото и доброто настроение за подобно събитие на открито е не само лятото и бирата, пардон – виното, а преди всичко афишът...

публикувано на 08.07.24 в 16:20

В Брюксел аплодират оперни звезди от Полша и Италия в новата постановка на "Турандот"

Тази година музикалната общественост отбелязва стогодишнината от смъртта на бележития оперен композитор Джакомо Пучини. Водещият белгийски театър "Ла Моне" не можеше да подмине тази кръгла годишнина и предложи за финал на сезона нова постановка на последната творба на Пучини – "Турандот". Още повече, че Брюксел е градът, в който композиторът прекарва..

публикувано на 07.07.24 в 08:05

Вердиевите "Сицилиански вечерни" на сцената на Виенската държавна опера

"В постановката от 13 януари 2024 година Игор Головатенко в ролята на Монфорте не само интерпретира въздействащо мелодиите на Верди, но и конфликта между политиката и бащинския дълг. За разлика от него специалистът по белканто Джон Озбърн има малко пространство за извява в ролята на Ариго, и не показва апломба, с който обикновено блести в роли от..

публикувано на 06.07.24 в 07:55

Arbanassi Summer Music събира почитатели на камерната музика

Предстои 14-ото издание на Arbanassi Summer Music от 7 до 12 юли в архитектурния резерват Арбанаси. Организират го контрабасистката Юлита Фъсева и нейният съпруг обоистът Димитри Местдаг. Двамата живеят и работят в Белгия, но оценяват магията на Арбанаси и възможността да правят бутиков фестивал, заобиколени от приятели и съмишленици. "Специалното в..

публикувано на 05.07.24 в 17:05
Константин Илиевски и Симфоничния оркестър на БНР

Последен концерт от сезона на радиосимфониците

Интересен, динамичен, разнообразен бе сезон 2023/2024 на Симфоничния оркестър на БНР. Новият главен диригент на състава Константин Илиевски предложи цялостна концертна програма, в която бе дадено преимущество на някои от най-обещаващите млади български музиканти, оркестър и публика се срещнаха с нови солисти и диригенти, почетени бяха годишнини на..

публикувано на 05.07.24 в 13:10