В съботната вечер, посветена на оперното изкуство, ви предлагаме запис от Виенската държавна опера от 7 октомври 2017 година. Операта „Играчът“ е първото представление за сезон 2017/2018 и първият път, в който Щатсопер - Виена прави собствена постановка на заглавието – абсолютна премиера.
Диригент е талантливата Симон Йънг. След дебюта си в Щатсопер през 1993 година с „Бохеми“ тя дирижира в големия оперен театър 30 заглавия, сред които и премиерите на „Съдба“ от Леош Яначек, „Вилиси“ от Джакомо Пучини, „Еврейката“ от Фроментал Халеви. Работи смело и с много въображение както с класически репертоар, така и с модерни, съвременни заглавия.
Всички изпълнители в главните роли правят своя дебют в операта на Прокофиев.
В ролята на Полина влиза Елена Гусева, която пее за пръв път на сцената на Виенската държавна опера. Тя е родена в Сибир и завършва Московската консерватория. Преди тази изява вече е зарадвала публиката в немалко големи оперни театри. Пяла е в Театър „Станиславски и Немирович Данченко“ в Москва, Хамбургската държавна опера, Берлинската опера, в Саарбрюкен и Тулуза. В репертоара ѝ са Мими от „Бохеми“, Татяна от „Евгений Онегин“, Дона Елвира от „Дон Жуан“, Чо-Чо-Сан от „Мадам Бътерфлай“.
Неин партньор е Миша Дидик, който изпълнява ролята на Алексей. Той е познат на виенската публика от изпълненията на Сергей в „Катерина Измайлова“, Лука Кузмич в „От мъртвия дом“ и Борис в „Катя Кабанова“ от Леош Яначек.
Колоритната роля на Бабуленка е поверена на Линда Уотсън. Един комплексен оперен артист. Превъплъщенията ѝ в сложни вокално и интерпретационно персонажи като Брюнхилда, Електра, Изолда са впечатляващи.
Дмитрий Улянов е в ролята на Генерала. В този спектакъл руският бас, също както Елена Гусева, излиза за пръв път на сцената на Виенската държавна опера. Пял е в Париж, Мадрид, Барселона, Москва, Амстердам, Базел, Лион и Токио. Репертоарът му е респектиращ. Наред с централни партии като Досифей, Крал Филип и Даланд, той пее и баритоновата роля на Ескамилио в „Кармен“.
В по-малките роли ще имате удоволствието да чуете солисти на Виенската опера, сред които: Томас Ебщайн, Елена Максимова, Мортен Франк Ларсен, Павел Колгатин, Маркус Пелц.
Прокофиев пише операта по време на Първата световна война вдъхновен от полу-автобиографичната новела на Достоевски – „Играчът“, публикувана през 1867 г.. За писателя темата свързана със зависимостта и човешката психика е централна. Той изследва връзките между любовта, парите, страстта от залагането и отчаянието. Героите се мятат от крайност в крайност и са поставени на ръба на човешките възможности, сякаш авторът наблюдава дали душите им могат да оцелеят.
Композиторът е силно впечатлен от сюжета. Пише либретото си сам, но използва цитати от Достоевски. Действието се развива в Рулетенбург – въображаемо място, населено от персонажи-алегории, обобщени образи, изразители на различни социални прослойки.
„Хазартната игра не е само безнравствена сама по себе си, но е и безсмислена, тъй като шансовете в нея не са равни“ пише Жул Верн. Героите на Прокофиев до последно ще таят надежда в късмета си. Надежда, която ги води до тотален крах и разруха. От върха на щастието, силата на вярата отслабва и мечтите на героите се сгромолясват в калта на собствените им пороци.
Не пропускайте да чуете прекрасната музика на руския композитор в спектакъла на музикантите от Виенската държавна опера.
Съдържание на операта „Играчът“ от Сергей Прокофиев
Националното турне "Музикална магия" на Плевенската филхармония и маестро Йордан Камджалов със солист Атанас Маринов продължава с концерти в района на южното Черноморие. Обичаните музикантите ще гостуват в Созопол, Карнобат, Бургас и Несебър. Програмата на концертите включва произведения от бележити композитори като Панчо Владигеров,..
Eха! Защо не съм при вас в прохладен Балчик! Но-о-о-о... ще бъде горещо, ама много горещо в мош-пита и се налага да приключа с подготвителните дейности и да приведа в абсолютна готовност пълното бойно снаряжение, защото над 50 банди – все актуални имена, ще озвездят трите сцени, на които ще разгърне най-големият български фестивал за рок и метъл..
Балчик се превърна в център на културния живот с две значими събития – Седмицата на италианската култура и фестивала "Дни на класиката" . В неделя бе открита "Седмицата на италианската култура", а в събота започна едно от най-чаканите събития в града – "Дните на класиката". Сава Тихолов , началник отдел "Култура, протокол и връзки с обществеността" в..
На 21 януари 2024 г. се навършиха 100 години от рождението на една велика българка, която има кратък но впечатляващ живот с множество изяви у нас и по световните оперни сцени; наричана от италианската преса "българската Тебалди" – Катя Попова. Родена в Плевен, но покорила сърцата на любители и професионалисти в най-големите оперни театри и концертни зали..
16 юли Свири Филхармонията на Осло с диригент Клаус Макела. 3.00 часа – Джулия Пери (1924-1979), Кратка пиеса за малък оркестър. 3.09 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Концерт за виолончело № 1 в Ми бемол мажор, оп. 107. Солист: Сол Габета (виолончело). 3.38 часа – Петерис Васкс (р.1946), Gramata cellam (The Book) – втора част, Долчисимо. Изпълнява..
В Лисабон бяха открити Европейските игри за трансплантирани и диализирани. Спортистите се състезават в различни видове спорт – лека атлетика, тенис, тенис на..
Под патронажа на Министерството на културата, в сътрудничество с Посолството на Италия в България и на Италианския културен център в София, на 21 юли в..
В предаването "Домът на музите" гостува сценографът - музикант Константин Вълков. През последните няколко години името му се свързва с различни музикални..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg