Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Фестивалът „Opera Forward” в Амстердам – съдба и осъзнаване

БНР Новини
„Салът на Медуза”
Снимка: Monica Rittershaus

В разгара на сезона – от 13 до 26 март, в столицата на Холандия се състоя третото издание на фестивала „Opera Forward”, организиран от Националната опера. Тази година събитието е хвърлило поглед върху бъдещето на оперния жанр. В различни театри в Амстердам са представени нетрадиционни творби, свързани с мотото „Съдба и осъзнаване”. Дадена е възможност за изява на млади певци и постановчици. Кореспондентът на „Неделен следобед” в Белгия - Милен Венков, е посетил няколко фестивални вечери и споделя с българските слушатели впечатленията си от три постановки.
Откриването на „Opera Forward” е било със сценична реализация на ораторията „Салът на Медуза” на немския композитор Ханс Вернер Хенце. Режисьор и художник на декора, костюмите и осветлението - Ромео Кастелучи, диригент – Инго Мецмахер. Милен Венков отбелязва, че Кастелучи е подчертал актуалността на сюжета, свързвайки трагичната съдба на корабокрушенците от „Медуза” с тази на хилядите съвременни загинали мигранти, пресичащи с лодки Средиземно море в търсене на сигурност.
Втората постановка, посетена от нашия кореспондент, е била представена в малкия театър De Meervaart на 24 март. В една вечер са изиграни две едноактни творби: ироничната опера „Trouble in Tahiti” („Тревога в Таити”) на Ленард Бърнстейн от 1952 година - сатирична критика на американската средна класа и „Clemency” („Милосърдие”) на шотландския композитор Джеймс МакМилан, създадена през 2011 и базирана върху библейския сюжет за бездетните Сара и Авраам. Според Милен Венков постановката на младия американец Тед Хъфман е била много динамична. Неговите сътрудници - италианките Елена Дзампарути (декор) и Джизела Капели (костюми), са победителки в тазгодишния конкурс за млади художници, организиран от Националната опера в Амстердам. Диригентът също е бил много млад - многообещаващият британец Дънкан Уорд.
На 25 март г-н Венков е посетил и спектакъла на „Смъртта на Орфей” – опера на италианския композитор Стефано Ланди, един от представителите на Римската барокова школа. Създадена 15 години след „Орфей” на Клаудио Монтеверди, тази творба е своеобразно продължение – интригата при Ланди започва оттам, откъдето завършва историята при Монтеверди. „Смъртта на Орфей” е последната постановка на Пиер Ауди в качеството му на директор на Националната опера в Амстердам. От септември 2018 той ще оглави престижния фестивал в Екс-ан-Прованс. „Удоволствие както за ухото, така и за душата” – така определя Милен Венков този спектакъл, в който работата на Ауди е била много стилна, естетична, белязана от символизъм, с умело използване на съвременни похвати. Солистите са музицирали заедно с камерна формация от състава на прочутия бароков ансамбъл „Лиричните таланти”, дирижирани от Кристоф Русе.
„Спектаклите от третото издание на фестивала „Opera Forward” преминаха в по-раздвижена атмосфера в сравнение с обикновени представления от сезона. След всяка опера се провеждаха разговори с музикантите и с постановъчните екипи, в които се включваха и зрителите. А присъствието на много тийнейджъри и млади хора ме кара с увереност да погледна към бъдещето на оперния жанр” – оптимистично завършва отзива си Милен Венков. Подробности за трите постановки можете да научите от звуковите файлове.











Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05

Операта "Лястовичката" от Пучини в директно излъчване от Метрополитън опера

Създадена в късния творчески период на италианския композитор Джакомо Пучини, операта "Лястовичката" все още трудно намира път към голямата сцена. Поръчана от Виена, първоначално като оперета, тази рядко поставяна творба интригува с яркия мелодичен талант на автора си и изобилието от модерни за времето танци. Постановката, която излъчваме тази..

публикувано на 20.04.24 в 07:50

Пианофорте: зад кулисите на Международния конкурс за пианисти "Шопен"

Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..

публикувано на 19.04.24 в 08:20

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25