Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на „Дидона и Еней“ в Телавивската опера

Израелската опера в Тел Авив
Снимка: Росица Кавалджиева

Има ли нещо по-митично от един мит? Да, морето, което може да направи дори мита за Еней и Дидона твърде реален! Предложението на творците на този спектакъл е влизайки в залата на Телавивската опера всеки да смъкне между 10 и 60 години от гърба си и в продължение на час и 15 минути да поживее в приказките. Предлагат му го бароковият композитор Хенри Пърсел, който е писал това произведение за колежански спектакъл, когато е бил само на 25 години, и съвременните белгийски режисьори и сценографи Сесил Русса и Жюлиен Любек, които по-скоро са специалисти по акробатика, пантомима и балет.

В приказното подводно царство или на брега на морето, където са показали поне 5 невероятни начина да се изобразят движещите се вълни, всичко е възможно. Магьосницата, чиято роля се изпълнява от тенора Гай Манхайм, се оказва огромен октопод, чиито пипала се мърдат, докато най-стабилният певец в този спектакъл изпълнява ролята си. Наоколо палави рачета правят невероятни акробатични и каскадьорски номера, а нимфи танцуват ту върху подвижните скали, ту около тях или в невероятните пещери. С тази постановка, в която участват най-младите солисти на Телавивската опера- някои завършили студията към нея, а други много престижни музикални академии по цял свят, тук не просто трябваше добре да изпеят партиите си, но и да ги изтанцуват. Двете русалки пееха, седнали на въжени люлки, спуснати от чигите над сцената, докато рибки и различни морски животни около тях, също така на въжета, демонстрираха сложни акробатничи номера. При това без каквато и да е била осигуровка.

Единственото наистина митично същество е богът на любовта Ерос, който дори използва сърпа на месечината, за да изпълни своя акробатничен танц, високо над земните и морски страсти, под самия „таван“ на сцената и оттам изпраща опасните си стрели. А те привързват картагенската царица Дидона с героя на Енеида Еней, за когото отбиването на брега на днешен Тунис е само кратък отдих по пътя му към вечния град. Но нали всичко край морето е море, в края на спектакъла корабът отвежда Еней към бъдещото му завоевание- Рим, а бездната поглъща Дидона(в ролята Анат Чарни), пеещата прочутата си прощална ария. А от дъното на морето се чуват воплите на морските обитатели. Наистина като от дъното на морето звучеше хорът, който в тази постановка пееше от кошарата на оркестъра. Самият оркестър бе прочутия състав за старинна музика "Барокада",музикантите от който свирят на старинни инструменти под диригентството на Ейтан Шмайсер. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14