Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

70 години от рождението на оперната звезда Катлин Батл

събота, 18 август от 20 часа

БНР Новини
Катлин Батл
Снимка: metopera.org

Катлин Деана Батл е родена на 13 август 1948 година в Портсмут, щата Охайо. Тя е най-малкото от седем деца. Катлин учи в гимназията в родния си град, където неин учител по музика и ментор е Чарлс Фил Варни. В интервю за списание Тайм от 1985 година Варни си спомня, че за пръв път чува осемгодишната Катлин да пее, описвайки я като „дребно, крехко същество, което пее изключително красиво“. „Аз отидох при нея по-късно...”, спомня си Варни, „и й казах, че Бог я е благословил и тя трябва да пее“. В същия материал от списанието, музикалният критик Майкъл Уолш описва Батл като „най-доброто лирично колоратурно сопрано в света“.
Младото момиче получава стипендия в Консерваторията в Синсинати, където учи пеене с Франклин Бенс и също работи с Итало Тайо. Завършва музикално образование с магистърска степен по музикална педагогика. През 1971 година започва работа в обществена гимназия в Синсинати и преподава на 5 и 6 клас. Междувременно продължава да взима частни уроци по пеене при Даниел Феро в Ню Йорк.
През втората ѝ година като учител, неин приятел ѝ телефонира с новината, че диригентът Томас Шипърс провежда прослушвания в Синсинати. Шипърс веднага я ангажира да пее сопрановата партия в Немския реквием на Брамс през същата 1972 година на Фестивала на двата свята в Сполето. Впечатляващото ѝ изпълнение е началото на блестяща кариера. През следващите няколко години Батл продължава да участва в концерти в Ню Йорк, Лос Анджелис и Кливланд.
Томас Шипърс представя Катлин Батл на колегата си Джеймс Ливайн, който я избира за изпълнението на Осма симфония на Малер на майския фестивал на Симфоничния оркестър в Синсинати през 1974 година. Ливайн и Батл работят заедно повече от 20 години след тази първа среща. Реализират редица записи, концерти и оперни спектакли, включително ангажименти в Залцбург, Равиния и Карнеги Хол. Професионалният ѝ оперен дебют е в ролята на Розина в „Севилския бръснар“ в оперния театър „Мичиган“ в Детройт. През следващата година тя дебютира в Ню Йорк Сити като Сузана в Моцартовата „Сватба на Фигаро”, а през 1977 дебютира и в Сан Франциско като Оскар в „Бал с маски“.
През 1980 година прави дебюта си в Цюрих като Адина в „Любовен еликсир“, а година по-късно пее и в „Така правят всички жени“ в Залцбург.
През 1985 е солист в Коронационната маса на Моцарт в базиликата „Свети Петър“ във Ватикана, дирижирана от Херберт фон Караян. Същата година прави дебюта си в Ковънт Гардън като Цербинета в „Ариадна на Наксос“. През 1987 Караян кани Батл да изпее Пролетните гласове от „Прилепът“ на Йохан Щраус за Новогодишния концерт на Виенската филхармония.
Тя изпълнява различни роли в оперни представления, включително Оскар в Лирик Опера в Чикаго и високо оценената роля на Семела в „Карнеги Хол“. Тя се завръща в Залцбург често, за да пее Сузана, Церлина и Деспина.
Катлин Батл се утвърждава на сцената на Метрополитън опера през 80-те години на миналия век. Тя пее в 13 оперни заглавия, а спектаклите са над 150, включително първата продукция на „Юлий Цезар“ от Хендел.
Обичана е от публиката и на Операта в Сан Франциско, Английската национална опера, Женевската опера, Виенска държавна опера и Дойче Опер Берлин.
През този период тя получава три награди „Грами” за записите си: „Катлийн Батл пее Моцарт”, „Рецитал от Залцбург” и “Ариадна на Наксос”.
През 1990 г. Батл и Джеси Норман изпълняват програма от спиричуъли в Карнеги Хол дирижирани от Джеймс Ливайн. През същата година сопраното се завръща в Ковънт Гардън, за да пее Норина в „Дон Паскуале”. Изпълнява и серия от солови рецитали в Калифорния, както и в Холивуд с Лос Анджелиската филхармония.
В периода 1990-1993 година участва в няколко продукции в Метрополитън опера като Розина, Памина и Адина. Тя печели и петата си награда „Грами”, с ролята на Семела, за записа на Deutsche Grammophon, под палката на Джон Нелсън.
Въпреки че Батл е възхвалявана от критиците за Метрополитънските представления, отношенията й с ръководството на компанията се влошават драстично. Колегите ѝ и репетиционния процес започват да страдат от нейното поведение и това налага тя да бъде уволнена.
В изявление, издадено от нейните мениджъри, Батл казва, че твърденията за непрофесионалните ѝ действия са спекулативни и, че тя е обезпокоена от това неочаквано уволнение. Батл стъпва на Нюйоркската оперна сцена отново, едва през 2016 година.
От 2000 година Катлин Батл реализира много интересни и разнообразни проекти, като включва в репертоара произведения на Вангелис, Стиви Уондър и Джордж Гершуин.
През август 2000 година изпълнява програма „Шуберт” в Равиния. През юни 2001 тя и Джеси Норман, с която често си партнират, изпълняват Митодеа и Храма на Олимпийския Зевс от Вангелис, в Атина. През юли 2003 участва в Гала на Чикагския симфоничен оркестър с Боби Макферин и Дженси Грейвс.
През 2006 г. тя и Джеймс Инграм пеят песента They Won't Go When I Go на трибют на Стиви Уондър, а от този момент тя започва да включва музика на Уондър в нейните концерти. През юли 2007 година тя дебютира на музикалния фестивал в Аспен, изпълнявайки програма „Гершуин”, а през октомври 2007 в благотворителния концерт „Да запазим децата живи“, Катлин Батл и Алиша Кийс изпълняват песента Miss Sarajevo, написана от вокалиста на U2 - Боно.
През следващата година Батл отново пее на една сцена с Алиша и Queen Latifah на американските музикални награди.

В предаването ще чуете фрагменти от опери на Георг Фридрих Хендел, Джоакино Росини, Гаетано Доницети и Рихард Щраус.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Музикална магия" – национално турне на Плевенската филхармония с маестро Йордан Камджалов на Южното Черноморие

Националното турне "Музикална магия" на Плевенската филхармония и маестро Йордан Камджалов със солист Атанас Маринов продължава с концерти в района на южното Черноморие. Обичаните музикантите ще гостуват в Созопол, Карнобат, Бургас и Несебър. Програмата на концертите включва произведения от бележити композитори като Панчо Владигеров,..

публикувано на 22.07.24 в 16:45

50 банди ще озвездят фестивала за рок и метъл Hills Of Rock

Eха! Защо не съм при вас в прохладен Балчик! Но-о-о-о... ще бъде горещо, ама много горещо в мош-пита и се налага да приключа с подготвителните дейности и да приведа в абсолютна готовност пълното бойно снаряжение, защото над 50 банди – все актуални имена, ще озвездят трите сцени, на които ще разгърне най-големият български фестивал за рок и метъл..

публикувано на 22.07.24 в 15:47

С клавирно дуо започна 15-ото издание на "Дни на класиката" в Балчик

Балчик се превърна в център на културния живот с две значими събития – Седмицата на италианската култура и фестивала "Дни на класиката" . В неделя бе открита "Седмицата на италианската култура", а в събота започна едно от най-чаканите събития в града – "Дните на класиката". Сава Тихолов , началник отдел "Култура, протокол и връзки с обществеността" в..

обновено на 22.07.24 в 09:56

Вечер с ролите на Катя Попова

На 21 януари 2024 г. се навършиха 100 години от рождението на една велика българка, която има кратък но впечатляващ живот с множество изяви у нас и по световните оперни сцени; наричана от италианската преса "българската Тебалди" – Катя Попова. Родена в Плевен, но покорила сърцата на любители и професионалисти в най-големите оперни театри и концертни зали..

публикувано на 20.07.24 в 08:10

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 юли 2024 г.

16 юли Свири Филхармонията на Осло с диригент Клаус Макела. 3.00 часа – Джулия Пери (1924-1979), Кратка пиеса за малък оркестър. 3.09 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Концерт за виолончело № 1 в Ми бемол мажор, оп. 107. Солист: Сол Габета (виолончело). 3.38 часа – Петерис Васкс (р.1946), Gramata cellam (The Book) – втора част, Долчисимо. Изпълнява..

публикувано на 15.07.24 в 10:34