На 10 май Русенската опера предложи на софийската публика - „Турандот“. Една от най-популярните и играни в света опери е поставена от режисьора Нина Найденова. Специално за това представление е поканен диригентът Марко Дзамбели, а съставът е звезден! В ролята на Турандот - Драгана Радакович, Калаф - Михеил Шешаберидзе, Лиу - Алиса Зиновиева, Тимур - Евгени Станимиров, Император Алтум – Момчил Караиванов, Пинг - Добромир Момеков, Панг - Момчил Караиванов и Понг - Александър Баранов.
На следващия ден русенци представиха и спектакъла, който е един от акцентите в програмата на театъра – „Луд Гидия“ от Парашкев Хаджиев.
Диригент е Димитър Косев, а в ролите ще чуете: Стоян Стоянджов - Радан, Андреана Николова - Раданица, Таня Радева-Лазарова - Зорница, Борис Луков - Илия, Добромир Момеков - Мечо, Петя Цонева - Куна, Момчил Миланов - Отец Матей, Александър Крунев - Осман бей, Александър Баранов - Кадия, Иван Пенчев - Тъпанар, Димитър Кюркчиев - Първи чорбаджия, Стефан Пенчев - Втори Чорбаджия, Стилян Цветков - Първи жътвар, Искрен Рибчев - Втори жътвар.
За пръв път в Дунавския град творбата е поставена през 1967 година с режисьор Борислав Дионисиев и диригент Димитър Манолов, а следващата продукция е от 1987 година с режисьор Румен Нейков и Борис Спасов на пулта. 30 години по-късно директорът на Русенската опера кани проф. Павел Герджиков и младия диригент Димитър Косев. Хореограф е Анна Пампулова, художник на декорите - Иван Токаджиев, художник на костюмите - Цветанка Петкова-Стойнова, диригент на хора е Пламен Георгиев и хормайстори Емилиян Акимов и Александър Тинков. Със специалното участие на фолклорно танцува трупа „Найден Киров“ с хореограф Богдан Донев.
Екипът работи в пълно единомислие и съгласие относно визуалната концепция на представлението. Търси се „условният реализъм“, който отдалечава от конкретиката на времето и пространството на буквализма, но изважда на показ преживяванията на героите.
Въпреки че първата оперета на Парашкев Хаджиев – „Деляна“ е грубо критикувана и дори свалена от сцената, само три години по-късно, в Музикалния театър в София е поставена втората му оперета - „Айка“. Тя има голям успех, а през 1957 отново в Музикалния театър е премиерата на първата му опера - „Имало едно време“. След нея пише и третата си оперета „Мадам Сан-Жен“.
Иван Генов, известният автор на текстове за песни, с когото Хаджиев работи за „Айка“, предлага на композитора либрето за лирико-комична опера по сюжета на стихотворението на Пенчо Славейков – Либретистът разработва твърде свободно популярното стихотворение на Славейков – изменя и значително допълва сюжетното действие, вмъква нови действащи лица.
Парашкев Хаджиев пише бързо, напрегнато и с голямо увлечение върху тази опера, тъй като е привлечен от народностния характер, искрената лирика и комедийността. Композиторът завършва музиката в много кратък срок – само за няколко седмици. Първото представление на операта „Луд гидия“ е на 30 ноември 1959 година по време на четвъртия преглед на българското музикално творчество в Софийската народна опера. Диригент е Асен Найденов, а режисьор Драган Кърджиев.
Националното турне "Музикална магия" на Плевенската филхармония и маестро Йордан Камджалов със солист Атанас Маринов продължава с концерти в района на южното Черноморие. Обичаните музикантите ще гостуват в Созопол, Карнобат, Бургас и Несебър. Програмата на концертите включва произведения от бележити композитори като Панчо Владигеров,..
Eха! Защо не съм при вас в прохладен Балчик! Но-о-о-о... ще бъде горещо, ама много горещо в мош-пита и се налага да приключа с подготвителните дейности и да приведа в абсолютна готовност пълното бойно снаряжение, защото над 50 банди – все актуални имена, ще озвездят трите сцени, на които ще разгърне най-големият български фестивал за рок и метъл..
Балчик се превърна в център на културния живот с две значими събития – Седмицата на италианската култура и фестивала "Дни на класиката" . В неделя бе открита "Седмицата на италианската култура", а в събота започна едно от най-чаканите събития в града – "Дните на класиката". Сава Тихолов , началник отдел "Култура, протокол и връзки с обществеността" в..
На 21 януари 2024 г. се навършиха 100 години от рождението на една велика българка, която има кратък но впечатляващ живот с множество изяви у нас и по световните оперни сцени; наричана от италианската преса "българската Тебалди" – Катя Попова. Родена в Плевен, но покорила сърцата на любители и професионалисти в най-големите оперни театри и концертни зали..
16 юли Свири Филхармонията на Осло с диригент Клаус Макела. 3.00 часа – Джулия Пери (1924-1979), Кратка пиеса за малък оркестър. 3.09 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Концерт за виолончело № 1 в Ми бемол мажор, оп. 107. Солист: Сол Габета (виолончело). 3.38 часа – Петерис Васкс (р.1946), Gramata cellam (The Book) – втора част, Долчисимо. Изпълнява..
В Лисабон бяха открити Европейските игри за трансплантирани и диализирани. Спортистите се състезават в различни видове спорт – лека атлетика, тенис, тенис на..
Под патронажа на Министерството на културата, в сътрудничество с Посолството на Италия в България и на Италианския културен център в София, на 21 юли в..
В предаването "Домът на музите" гостува сценографът - музикант Константин Вълков. През последните няколко години името му се свързва с различни музикални..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg