В музикалната вечер в сряда, малко по-късно от обичайния час (около 21.25) ще имате уникалната възможност да чуете по програма „Христо Ботев“ на БНР директно от прочутата лондонска зала Роял Албърт Хол едно от най-вълнуващите и изискани събития в програмата на Променадните концерти тази година – изявата на легендарния британски диригент Джон Елиът Гардинър със създадения от него през 1989 година Революционен и Романтичен оркестър (Orchestre Révolutionnaire et Romantique). Солисти са американската оперна дива Джойс ДиДонато и френският виолист Антоан Тамести.
Програмата е част от серия концерти през последните сезони, посветена на един от любимите композитори на Гардинър – Ектор Берлиоз, по повод предстоящата 150-годишнина от смъртта на великия французин (8 март 1869).
На фестивала през 2017 г. Промс Гардинър и неговият оркестър представиха „Проклятието на Фауст“, през 2016 – „Ромео и Жулиета“, а през 2015 – Фантастичната симфония. Предишни проекти, свързани с този автор, са френската версия на Берлиоз на операта „Вълшебният стрелец“ от Карл Мария фон Вебер, представена от Гардинър през 2011; ораторията „Детството на Христос“ – изпълнение от 2003; запис от 90-те години на ХХ век на наскоро преоткритата „Тържествена меса“ на Берлиоз и много ценна регистрация от 1993 г. на Фантастичната симфония с оригиналната оркестрация и автентични инструменти от 1830 – годината на създаване на творбата.
Концертът на 5 септември ще започне с морски привкус – бляскавата увертюра „Корсар“, създадена от Берлиоз по време на почивка в Ница и ще завърши с четиричастна симфония „Харолд в Италия“ (вдъхновена от поемата „Чайлд Харолд“ на Байрон и престоя на композитора в Италия). Създадена специално за легендарния виртуоз Николо Паганини, соловата партия на виолата ще бъде изпълнена от французина Антоан Тамести. Американската оперна звезда Джойс ДиДонато ще представи две вълнуващи предсмъртни сцени на митични кралици от творчеството на Берлиоз – кантатата „Смъртта на Клеопатра“ и сърцераздирателната финална ария на Дидона от операта „Троянците“, която ще бъде предшествана от една от хитовите страници в тази творба – оркестровото въведение към четвърто действие „Кралски лов и буря“.
Целта на Революционния и Романтичен оркестър е да продължи верността към музикалните стилове от по-ранни епохи, характерна за първия състав на Гардинър – Английските барокови солисти. Въпреки че повечето от тъй наречените "автентични ансамбли" са малки по състав, Революционният и Романтичен оркестър е нетипичен пример – голям ансамбъл, прегърнал „предмодерната естетика“ на XIX век с автентични инструменти от онова време.
В британския оркестър с френско име участват около 80 инструменталисти от 14 националности, които, водени от легендарния Джон Елиът Гардинър, успешно копират звука на концертите от времето на Бетовен, Вебер, Шуман, Лист, Берлиоз. Концертмайсторът Питър Хансън, например, свири на цигулка от 1756 г., изработена в Милано от Джовани Батиста Гуаданини. Цената на инструмента е равна на тази на малък апартамент в Лондон. А първата валдхорна – Аннеке Скот, се радва на оригинален инструмент от 1820 г., направен от френския майстор Марсел Огюст Рау, който струва около 12 хиляди евро.
Музикантите от оркестъра са артисти на свободна практика, въпреки че много от тях свирят с Гардинър от години. Те са отговорни за всичко, свързано с поддържането на техните инструменти, както и за застраховането им по време на пътувания.
Джон Елиът Гардинър неведнъж е споделял, че страстта му към „автентичното свирене“ идва от желанието да се доближи колкото е възможно до композиторите, които цени и обича. „Изпълнителите подхождат към музиката с най-голяма увереност, ако вие установите какъв звук е имал предвид композиторът. Когато го направите, това дава нов живот на музиката“ – казва Гардинър.
Съботната опера вечер (25 март) предлага поредна среща с голямото оперно изкуство. Творбата е "Норма" от Винченцо Белини, която предаваме директно от Метрополитън опера Ню Йорк. Стилът на Белини покорява с прекрасно познаване за човешкия глас и неговото пълноценно изполване чрез средствата на музиката. След "Медея" на Керубини, "Норма" е втората..
На 24 март композиторът Георги Андреев празнува рожден ден. Той получава и фолклорно, и класическо образование. Завършва Училището за народна музика в Широка лъка с гъдулка и Музикалната академия в София с композиция при проф. Александър Текелиев. Повечето от произведенията му са белязани от фолклора и звучат с много енергия, мащабно и..
Една от представителките на новата генерация български музиканти – цигуларката Яна Бурова е активно концертиращ артист в соловата и камерна музика в България и Европа. Преподавател в "Emanuel School" и "Eltham Church of England", Лондон, тя е една от последните възпитанички на големия цигулков виртуоз Ифра Нийман и винаги търсеща нови хоризонти в..
По случай Европейския ден на ранната музика, който от 2013 г. се отбелязва на 21 март, в предаването "Музика хисторика" представяме запис на операта "Дидона и Еней" от Хенри Пърсел, предоставен от Европейския съюз за радио и телевизия. Постановката е от фестивала Би Би Си Промс в Лондон и в главните роли влизат мецосопраното Алис Кут – Дидона,..
Пловдивската опера е един от водещите български театри. Този сезон тя отбелязва 70 години от създаването си. През 1953 г., шест години след формирането на Държавен симфоничен оркестър в града , на 20 март излиза постановлението за създаване на Държавен оперен театър в Пловдив . Прави се конкурс за солисти, певци и оркестранти. За..
"Персоналистът: Михаил Неделчев". Това е заглавието на книгата, събрала текстове за личността на литературния историк Михаил Неделчев в различните ѝ..
Европейските лидери приеха заключения за Украйна, в които подчертават, че са твърдо решени да доставят обещаните 1 млн. 155 мм снаряда за Украйна в..
Първото държавно посещение на британския крал Чарлз Трети може да бъде сериозно нарушено от продължаващите протести във Франция срещу плановете на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg