В музикалната вечер в сряда, малко по-късно от обичайния час (около 21.25) ще имате уникалната възможност да чуете по програма „Христо Ботев“ на БНР директно от прочутата лондонска зала Роял Албърт Хол едно от най-вълнуващите и изискани събития в програмата на Променадните концерти тази година – изявата на легендарния британски диригент Джон Елиът Гардинър със създадения от него през 1989 година Революционен и Романтичен оркестър (Orchestre Révolutionnaire et Romantique). Солисти са американската оперна дива Джойс ДиДонато и френският виолист Антоан Тамести.
Програмата е част от серия концерти през последните сезони, посветена на един от любимите композитори на Гардинър – Ектор Берлиоз, по повод предстоящата 150-годишнина от смъртта на великия французин (8 март 1869).
На фестивала през 2017 г. Промс Гардинър и неговият оркестър представиха „Проклятието на Фауст“, през 2016 – „Ромео и Жулиета“, а през 2015 – Фантастичната симфония. Предишни проекти, свързани с този автор, са френската версия на Берлиоз на операта „Вълшебният стрелец“ от Карл Мария фон Вебер, представена от Гардинър през 2011; ораторията „Детството на Христос“ – изпълнение от 2003; запис от 90-те години на ХХ век на наскоро преоткритата „Тържествена меса“ на Берлиоз и много ценна регистрация от 1993 г. на Фантастичната симфония с оригиналната оркестрация и автентични инструменти от 1830 – годината на създаване на творбата.
Концертът на 5 септември ще започне с морски привкус – бляскавата увертюра „Корсар“, създадена от Берлиоз по време на почивка в Ница и ще завърши с четиричастна симфония „Харолд в Италия“ (вдъхновена от поемата „Чайлд Харолд“ на Байрон и престоя на композитора в Италия). Създадена специално за легендарния виртуоз Николо Паганини, соловата партия на виолата ще бъде изпълнена от французина Антоан Тамести. Американската оперна звезда Джойс ДиДонато ще представи две вълнуващи предсмъртни сцени на митични кралици от творчеството на Берлиоз – кантатата „Смъртта на Клеопатра“ и сърцераздирателната финална ария на Дидона от операта „Троянците“, която ще бъде предшествана от една от хитовите страници в тази творба – оркестровото въведение към четвърто действие „Кралски лов и буря“.
Целта на Революционния и Романтичен оркестър е да продължи верността към музикалните стилове от по-ранни епохи, характерна за първия състав на Гардинър – Английските барокови солисти. Въпреки че повечето от тъй наречените "автентични ансамбли" са малки по състав, Революционният и Романтичен оркестър е нетипичен пример – голям ансамбъл, прегърнал „предмодерната естетика“ на XIX век с автентични инструменти от онова време.
В британския оркестър с френско име участват около 80 инструменталисти от 14 националности, които, водени от легендарния Джон Елиът Гардинър, успешно копират звука на концертите от времето на Бетовен, Вебер, Шуман, Лист, Берлиоз. Концертмайсторът Питър Хансън, например, свири на цигулка от 1756 г., изработена в Милано от Джовани Батиста Гуаданини. Цената на инструмента е равна на тази на малък апартамент в Лондон. А първата валдхорна – Аннеке Скот, се радва на оригинален инструмент от 1820 г., направен от френския майстор Марсел Огюст Рау, който струва около 12 хиляди евро.
Музикантите от оркестъра са артисти на свободна практика, въпреки че много от тях свирят с Гардинър от години. Те са отговорни за всичко, свързано с поддържането на техните инструменти, както и за застраховането им по време на пътувания.
Джон Елиът Гардинър неведнъж е споделял, че страстта му към „автентичното свирене“ идва от желанието да се доближи колкото е възможно до композиторите, които цени и обича. „Изпълнителите подхождат към музиката с най-голяма увереност, ако вие установите какъв звук е имал предвид композиторът. Когато го направите, това дава нов живот на музиката“ – казва Гардинър.
Националното турне "Музикална магия" на Плевенската филхармония и маестро Йордан Камджалов със солист Атанас Маринов продължава с концерти в района на южното Черноморие. Обичаните музикантите ще гостуват в Созопол, Карнобат, Бургас и Несебър. Програмата на концертите включва произведения от бележити композитори като Панчо Владигеров,..
Eха! Защо не съм при вас в прохладен Балчик! Но-о-о-о... ще бъде горещо, ама много горещо в мош-пита и се налага да приключа с подготвителните дейности и да приведа в абсолютна готовност пълното бойно снаряжение, защото над 50 банди – все актуални имена, ще озвездят трите сцени, на които ще разгърне най-големият български фестивал за рок и метъл..
Балчик се превърна в център на културния живот с две значими събития – Седмицата на италианската култура и фестивала "Дни на класиката" . В неделя бе открита "Седмицата на италианската култура", а в събота започна едно от най-чаканите събития в града – "Дните на класиката". Сава Тихолов , началник отдел "Култура, протокол и връзки с обществеността" в..
На 21 януари 2024 г. се навършиха 100 години от рождението на една велика българка, която има кратък но впечатляващ живот с множество изяви у нас и по световните оперни сцени; наричана от италианската преса "българската Тебалди" – Катя Попова. Родена в Плевен, но покорила сърцата на любители и професионалисти в най-големите оперни театри и концертни зали..
16 юли Свири Филхармонията на Осло с диригент Клаус Макела. 3.00 часа – Джулия Пери (1924-1979), Кратка пиеса за малък оркестър. 3.09 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Концерт за виолончело № 1 в Ми бемол мажор, оп. 107. Солист: Сол Габета (виолончело). 3.38 часа – Петерис Васкс (р.1946), Gramata cellam (The Book) – втора част, Долчисимо. Изпълнява..
Какви опасности грозят всеки, обявен за чуждестранен агент в Русия, как се използва "Законът за чуждестранните агенти" срещу изразилите различно..
Под патронажа на Министерството на културата, в сътрудничество с Посолството на Италия в България и на Италианския културен център в София, на 21 юли в..
В Лисабон бяха открити Европейските игри за трансплантирани и диализирани. Спортистите се състезават в различни видове спорт – лека атлетика, тенис, тенис на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg