Записът е от спектакъл, състоял се през 1970 г., а „Царска годеница“ - „най-виртуозната и съразмерна от всичките ми опери“, не се колебае и за миг в преценката си авторът. „Снежанка“, „Майска нощ“, „Садко“, „Кашчей“, „Предание за Китеж – невидимият град“,“Приказка за цар Салтан“,“Златното петле“…
Оперите на Римски-Корсаков, в които правилата се диктуват от предания, легенди, всевъзможни ритуали, свързани с природни явления. Но има и друг тип опери в творческото наследство на великия руски композитор –
„Псковитянка“, „Моцарт и Салиери“, „Вера Шелога“, „Пан Воевода“. Свързани са с определен исторически сюжет – основа за яростни сблъсъци, непримирими конфликти, неочаквани психологически обрати…Сред изброените заглавия палмата на първенството е отредена за „Царска годеница“. Деветата поред опера на Римски-Корсаков разказва историята за трагичната съдба на Марфа Сабакина - третата жена на руския цар Иван Грозни. Историческите документи конкретизират: „Отегчен от ролята на вдовец, Иван Грозни отдавна мечтаел да има до себе си благословена от Бога жена. Пътувал от град на град, а красотата на девойките буквално го заслепила. Избрал 24, сетне останали 12. Най-накрая височайшето благоволение осенило Марфа Сабакина – дъщеря на търговец от Новгород“. Това разказват историческите хроники от 16 век за царската годеница Марфа.
Всъщност Римски-Корсаков проявил интерес към едноименната пиеса на известния поет и драматург Лев Мей още преди да напише първата си опера „Псковитянка“ (също по сюжет на Мей). „Царска годеница“ обаче е неимоверно по-динамична от своята предшественица.
Римски-Корсаков без съмнение е наясно, че поредният опус в оперната му палитра е нов връх, нов ракурс в развитието на руския оперен театър. „Царска годеница“ е нещо ново за мен“, твърди авторът. „Учудвам се, че много от тъй наречените специалисти не го проумяват. Още не са видяли на сцената „Приказка за цар Салтан“, а вече го хвалят до небесата и противопоставят на „Царска годеница“. Сякаш са ме нарочили да си кротувам в моята „къщичка“ – фантастичните, приказните сюжети ми се отдават, а драматичните – не, така ли?
От моите опери най-много обичам „Снежанка“ и „Царска годеница“ – първата никого не обижда, а втората –няма да позволя да обиждат“, категоричен е Римски-Корсаков.
Всъщност премиерата в Москва на 22.10.1899 г. има успех.
Ето още нещо твърде важно за появата и особеностите на партитурата на „Царска годеница“ от първа ръка: „Царска годеница“ бе предшествана от кратки вокални пиеси - романси (около 50) и операта „Моцарт и Салиери“. Те в значителна степен повлияха върху стила ми на писане. А оперният стил по правило трябва да е наситен с мелодичност“, припомня Римски-Корсаков.
Впрочем напевността, кантилената са в основата на вокалния стил на композитора. Видно е във всичките му 15 опери, а „Царска годеница“ се откроява с особена красота и изразителност на мелодичните линии, които разкриват потайните кътчета на душата.
В спектакъла на Болшой театър участват сопраното Тамара Сорокина в ролята на Марфа, баритонът Алексей Иванов е Григорий Грязной, тенорът Андрей Соколов -боляринът Иван Ликов, Любаша е Валентина Левко (мецосопрано), а Бомелий – Николай Захаров (тенор), хор и оркестър на Болшой театър.
На диригентския пулт – Емин Хачатурян.
Съдържание на операта "Царска годеница"
Хоп – ето ни вече на терен в Долината на виното, с. Могилово, община Чирпан, нямаме търпение да рокясаме. Четвъртото издание на Midalidare Rock In The Wine Valley ще се проведе от 12 юли (петък) до 14 юли (неделя). Гаранция за погото и доброто настроение за подобно събитие на открито е не само лятото и бирата, пардон – виното, а преди всичко афишът...
Тази година музикалната общественост отбелязва стогодишнината от смъртта на бележития оперен композитор Джакомо Пучини. Водещият белгийски театър "Ла Моне" не можеше да подмине тази кръгла годишнина и предложи за финал на сезона нова постановка на последната творба на Пучини – "Турандот". Още повече, че Брюксел е градът, в който композиторът прекарва..
"В постановката от 13 януари 2024 година Игор Головатенко в ролята на Монфорте не само интерпретира въздействащо мелодиите на Верди, но и конфликта между политиката и бащинския дълг. За разлика от него специалистът по белканто Джон Озбърн има малко пространство за извява в ролята на Ариго, и не показва апломба, с който обикновено блести в роли от..
Предстои 14-ото издание на Arbanassi Summer Music от 7 до 12 юли в архитектурния резерват Арбанаси. Организират го контрабасистката Юлита Фъсева и нейният съпруг обоистът Димитри Местдаг. Двамата живеят и работят в Белгия, но оценяват магията на Арбанаси и възможността да правят бутиков фестивал, заобиколени от приятели и съмишленици. "Специалното в..
Интересен, динамичен, разнообразен бе сезон 2023/2024 на Симфоничния оркестър на БНР. Новият главен диригент на състава Константин Илиевски предложи цялостна концертна програма, в която бе дадено преимущество на някои от най-обещаващите млади български музиканти, оркестър и публика се срещнаха с нови солисти и диригенти, почетени бяха годишнини на..
Какво се случва с обществата, когато системните партии останат без гражданско доверие, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Милена..
Честванията на 174 години от рождението на Патриарха на българската литература Иван Вазов продължават в Сопот. На рождената дата на писателя (9 юли) ще..
Борис Михов е един много добър състезател по информатика. Той е ученик в СМГ "Паисий Хилендарски", участва в различни отбори и е посещавал множество..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg