Спектакълът се е състоял се в края на миналата година в прочутия театър на австрийската столица. В ролята на Еврианта – дебют на американското сопрано Джаклин Вагнър. Адолар е Норман Райнхард (тенор), Еглантина – Тереза Кронталер (мецосопрано), Лизиарт – Андрю Фостър Уилямс (баритон), крал Луи Шести – Щефан Черни (бас). С участието на „Арнолд Шьонберг“ хор и СО на Австрийското национално радио с диригент Константин Тринкс.
Само две години след феноменалния успех на „Вълшебният стрелец“ през 1821, Вебер вече е готов с партитурата на „Еврианта“ – първата голяма немска романтична опера. Премиерата на 25 октомври 1823 г. във Виенския Кертнертор Театър ръководена от автора била съпроводена от възторжените овации на многобройната публика. Едва 17-годишна, бъдещата звезда на немския оперен театър Хенриете Зонтаг триумфира в главната роля. Скоро след като Вебер напуснал Виена, „Еврианта“ е свалена от афиша. Никога, уви не се доближила до огромната популярност на „Вълшебният стрелец“! Дълги години потъва в забвение,
незаслужено разбира се! Изследователите са единодушни, че в „Еврианта“ романтизмът се утвърждава с още по-голяма сила в сравнение с „Вълшебният стрелец“. И ако публиката не го е доловила веднага, композиторите от следващите поколения без съмнение са го оценили.
Лист е сред горещите поклонници на „Еврианта“. Открива в нея възраждане на истински значимите нравствени идеи, въплътени в органична сплав на музикален и драматургичен текст. Лист отдава недвусмислено предпочитание на „Еврианта“ пред Стрелецът: „И текстът и музиката са на по-висше ниво“, отбелязва Лист. „Партитурата е наситена с възвишени стремежи и подчертано благородство. Издигат се над баналните битовизми и се устремяват с поривист дух към героични дела. С „Еврианта“ Вебер отваря вратата на Вагнеровите „Танхойзер“ и „Лоенгрин“. Така както през 1821 г. „Вълшебният стрелец“ подготвя почвата за автори като Белини и Доницети, или пък „Вилхелм Тел“ на Росини през 1829 година“, пише Ференц Лист. Впрочем в сферата на оперния театър Вебер се оказва рядък феномен за Германия – един от малкото родени оперни композитори! Още на 15 години сцената неудържимо го привлича, а краткият му едва 40-годишен живот изобилства със събития, белязани с изумителна творческа страст. Вебер бил блестящ клавирен виртуоз и забележителен диригент. Притежавал неукротим реформаторски дух.
Творчеството му изгражда основите на немския национален оперен театър, редом с „Вълшебната флейта“ на Моцарт. Това обуславя двойното значение на оперното наследство на Вебер според Джулио Конфалонери: „Чистокръвен романтик, той открива в легендите и народния епос неизчерпаем източник за вдъхновени мелодии. Благодатна почва, върху която избуява романтичният темперамент на автора: неочаквани преходи между ярко противостоящи сфери, смело сближаване на антиподи, изумителна емоция и романтична страст и разбира се, така присъщото за романтизма бягство от реалността“, припомня Джулио Конфалонери.
Вебер дейно участва в писането на либретото на „Еврианта“, основано на френски рицарски легенди. Изисква от поетесата Хелмина фон Шези непрестанни поправки: над 10 пъти детайлно преработват словесния текст! Дори от окончателния вариант Вебер не бил напълно удовлетворен.
В образите на главните герои Еврианта и Адолар авторът въплътил мечтата за съвършена духовна красота и извисеност. Романтичната мечта за съвършен свят! Техни антиподи са Еглантина и Лизиарт – носители на злото и мрака. Действието се развива във Франция през 1110 година – времето, когато мирният договор с Англия вече е факт.
Съдържание на операта „Еврианта“
Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création. Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..
Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Видеопоредицата "Сградите разказват" е нова инициатива на Регионалния исторически музей - София. Археолозите Йордана Николова и Валентин Витанов, които..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg