В часа преди полунощ имаме удоволствието да навлезем в магичния свят на ударните. Два камъка, дърво върху дърво, удар с длан по опъната кожа, звън по чаша или още по-култивирано: всякакви барабани, тимпани, камбани, триъгълник, вибрафон или маримба – с какво ли не, е възможно да се сътвори цяла вселена от пулсиращи звуци!
Ритъмът е вероятното изначалие на музиката. Опитваме се да разкрием потайностите на нейната организация във времето и в пространството между барок и рок в богатия арсенал на перкусионния инструментариум.
Интересно, големите барокови майстори: Вивалди, Корели, Скарлати, Купрен, Бах, Хендел… сякаш се опияняват повече от звука на струнните; в техните авторски танци – менует, гавот, канари, буре, жига и пр., на пръсти се брои участието на бляскавите, ефектни перкусии. Използването им е наистина само за блясък в оркестровия звук и до един изброените композитори, както и повечето техни колеги отстъпват пред изобретателността на великия флорентинец, превърнал се в бароковата емблема на Франция по времето на Луи XIV – Жан Батист Люли.
Колкото до наши дни – обичайният барабанен комплект в комбинация с конги, тумбо, бонгоси, маракаси, клавеси, тимбалес, кравешки звънец, гуиро (гребен), кабаса, куика, дайре, пандейро, израелски и марокански барабани, празни бирени бутилки, реферска или полицейска свирка, кречетало, ефект от изстрел, „гръм“, грамофонният „скрачинг“ или изящните „уиндбелс“, тръбни камбанки представляват само начало в изобилието в света на ударните пособия и ни въвеждат в неизбродната аналогова безкрайност, към която трайно се е настанила и виртуалната. Добре дошли в стария и най-нов перкусионен свят.
Вторник, 18 и 25 юни, от 23.00 часа
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg